fbpx


Dva sourozenci provozují lékárnu s přírodními léčivými přípravky, propagují celostní medicínu a tvrdí: Za své zdraví si zodpovídá každý sám

Zveřejněno: 9. 3. 2021

Eshop Přírodní Lékárna je na síti od roku 2006. Od té doby prošel batolecím věkem internetového obchodování přes náročnou pubertu až po aktuální dospívání. "Nyní už přesně víme, co od něj chceme," říká šéfka firmy Imunotop a zakladatelka Přírodní lékárny Jana Kubíčková. "Chceme, aby každý návštěvník odešel s tím, že toho pro své zdraví sám může udělat mnohem víc než jeho lékař. Převzetí odpovědnosti za své zdraví, je největší moc, kterou si můžete dát."

Jaký je rozdíl mezi Imunotopem a Přírodní lékárnou?

Jana Kubíčková (JK): Imunotop je název firmy a Přírodní lékárna je její projekt. Ale ať je pojmenování jakékoliv, stále se pohybujeme na poli celostní přírodní medicíny. Imunotopem to začalo a Přírodní lékárnou to pokračuje.

Rodinná firma Imunotop se zabývá výrobou a distribucí přípravků pro posílení organismu. Jak to vlastně vzniklo, koho to napadlo, jaké byly začátky?

JK: Imunotop vznikl v roce 2002, tehdy jeden náš známý lékař přišel s úžasným přípravkem Imunobran, který napomáhal léčbě rakoviny. Na Imunobran tehdy jela velká reklama na Slovensku. Já tenkrát končila vysokou, brácha byl ještě malý a táta řekl: Pojďme to zkusit s Imunobranem tady v Česku. Jenže slovenská kultura je odlišná od té české a slovenská reklama tu úplně nefungovala. Navíc táta i jeho kamarád, kteří jsou lékaři, byli trochu megalomani a úplně se jim to nepovedlo.

Základní heslo je: Všeho s mírou a hlavně nepodléhat trendům.

Takže jsem to v roce 2003 převzala. Bylo mi 20, o byznyse jsem nevěděla vůbec nic, dodělávala jsem diplomku a mezi zkouškami jezdila favoritem po lékařích a vysvětlovala jim, co je to Imunobran. Pak jsem se díky tomuto přípravku dostala do Japonska, kde je jeho rodná země, a poprvé viděla, co je celostní medicína. Tehdy jsem přesně viděla, že tomuto chci rozumět.

Proč zrovna celostní medicína?

JK: Protože mi to dává smysl. Když jsme nemocní, jdeme k lékaři. A ten by měl zajistit, aby bylo obhospodařeno vše, co potřebujeme. Východní medicína aplikuje právě tento komplexní přístup. V Japonsku jsem viděla, že když máte onkologickou diagnózu, podstoupíte klasickou chemoterapii, ale také počítají s psychosomatickými příčinami a s podporou celého těla. Nejste "jen nádor". Máte tedy možnost navštěvovat psychologa, fytoterapeuta nebo fyzioterapeuta, který aplikujte třeba akupunkturu, aby bylo zajištěno vše, co může přispět k uzdravení.

Zajímavostí je, že v mnoha japonských nemocnicích se nevaří. Jídlo připravují příbuzní a používají na vaření byliny a suroviny, které jsou doporučeny fytoterapeutem. Ano, jde to i tady. Jen tam nějak více funguje ta spolupráce. A filosofie východní medicíny se tak vlastně stala součástí mého života. Chtěla jsem pochopit, proč vznikají nemoci, proč se s tělem děje to, co se s ním děje. Tehdy za mnou začali chodit lidé, kteří brali Imunobran, a chtěli poradit s dalšími věcmi. A já si řekla: Pojďme vytvořit platformu, kde budeme informovat o tom, jak celostní medicína funguje, co mohou pacienti užívat, co jim pomůže a co ne… Tehdy začala vznikat PřírodníLékárrna.cz a já už to sama nezvládala. Takže do projektu vstoupil brácha.

Martine, co vás přimělo zapojit se do rodinného byznysu?

Martin Tomek (MT): Já jsem vlastně neměl moc na výběr. Po škole jsem odjel na rok na zkušenou do Kanady, a když jsem se vrátil, přišla sestra s tím, že potřebuje do firmy obchodníka. Pak jsem rok jezdil s Imunobranem za lékaři, ale čím dál víc mě to táhlo k Přírodní lékárně. A rozdělili jsme si se sestrou role. Já byl výkonná složka, ona tomu všemu dávala řád – ona byla hlava, já ty ruce. Jin a jang. Proto nám to dodneška tak funguje.

Proč jste se začali zaměřovat na koncové zákazníky?

MT: Lékaře naše přípravky na posílení imunity zase tolik nezajímaly. V Česku jsou lékaři nastavení na jiný způsob uvažování, já jim to nemám za zlé. Je to prostě jiný přístup k medicíně. Šest let studují medicínu, jsou trénovaní v tom, aby postupovali "lege artis" čili podle zákona. Pokud by nepostupovali a pacient si stěžoval, je to na vrácení diplomu. Za porušení Hippokratovy přísahy jsou obrovské pokuty. Navíc oni na to kolikrát nemají ani čas… Ono je to totiž hrozně složité.

Když chcete řešit lidi pomocí bylin, musíte je velmi dobře znát – co člověk, to jiný soubor léčivých bylin. Jsou ale i univerzální věci, například na horečku se dává extrakt z vrbové kůry, ze které se dělá také Acylpyrin, na uklidnění se bere kozlík lékařský, ze kterého se vyrábí valium… Jenže za valiem je obrovské množství studií, které někdo zaplatil, a své peníze chce zpátky. Kdežto kdo to zaplatí u tinktury z kozlíku, kterou si může každý vyrobit?

Co je tedy vlastně Přírodní lékárna?

MT: My často říkáme: Nejsme jen e-shop. Nabízíme doplňky stravy z bylin, vitamíny, minerály a mnoho dalšího, ale chceme dát lidem i informace. Chceme, aby pochopili, že zdraví je jejich volba. To je naše heslo, které se snažíme na e-shopu předávat. Aby si lidé uvědomili, že za své zdraví jsou zodpovědní jen oni sami, aby si našli cestu k řešení.

Vy ovšem nenabízíte jen doplňky stravy, ale také kosmetiku.

JK: Sortiment se přirozeně mění v čase, tak jak se měníme my a naše znalosti. Je to cesta a snažíme se nabízet jen to, co bychom sami používali, samozřejmě s minimálním množstvím přidaných látek. Na to si dávám velký pozor. A kromě toho jsme začali vyrábět vlastní značku přípravků, které jsou přesně podle mých představ – kvalitní extrakt, vstřebatelná složka, bez přídavných látek.

Platí to i pro nabízenou kosmetiku, kdy důsledně čteme INCI a snažíme se minimalizovat nevhodné přídatné látky. Ono totiž sousloví "přírodní kosmetika" nemá žádnou oporu v legislativě. Vy pak můžete prodávat chemický koktejl, do kterého dáte pár kapek extraktu měsíčku, a už to můžete nazvat jako přírodní kosmetiku. Tak takové věci u nás nenajdete.

Podle čeho vybíráte nové výrobky do nabídky?

JK: Mě zajímá, kdo za danou značkou stojí, s jakou filosofií to dělá, zda rozumí tomu, co dělá. U nás proto moc nenajdete věci z reklam. I za doplňky stravy je totiž obrovský byznys. Třeba u hořčíku, tam je to úplně markantní. Hořčíku je asi dvanáct typů, některé stojí tisíce, některé stojí haléře. Ale vy znáte jen hořčík.

Takže jdete do lékárny, koupíte si hořčík a třeba dostanete tu úplně nejméně vstřebatelnou formu. A navíc třeba s uvedeným dávkováním, které je úplně k ničemu. Tohle mě nepřestane překvapovat. Teď nás třeba hrozně baví kosmetické přípravky s certifikací Demeter (jméno je podle řecké bohyně zemědělství, pozn. red.). Vyrábějí je lidé, kteří si byliny sami pěstují dle přísných pravidel biodynamického zemědělství.

Jana Kubíčková a Martin Tomek

I když mají stejné geny, jsou jako yin a yang. Jana má větší cit pro detail a pracuje hodně intuitivně, Martin zase potřebuje jasné cíle a určitou logiku v postupu. Jana vybírá sortiment a Martin zajišťuje všechny obchodní věci kolem. Spojení ženského a mužského principu v podnikání je skvělé. Co mají v genech společného, je prý určitá tendence k chaosu. Takže pevné řády a pravidla u nich nečekejte.

MT: My se snažíme, aby lidé při nákupu doplňků stravy přemýšleli. Aby si uvědomili, co si kupují a co jedí. Že to není tak, že přijdou, nakoupí si něco na rýmu a pak to bezmyšlenkovitě zobou. To si myslím, že není náš cíl. Možná to není úplně dobré byznysové, když nad tím tak přemýšlím, ale v těch dalekosáhlejších důsledcích si myslím, že je to mnohem lepší, a také máme pak mnohem klidnější spaní.

Jak byste shrnuli filozofii Přírodní lékárny?

JK: Celostní přístup nejen ke zdraví, ale k životu. Stačí, když pochopíte, že jsme součástí přírody, že je přirozené, že na jaře fungujeme jinak než v zimě. Vše probíhá v cyklech. Užívání doplňků stravy a bylin neberu jako něco navíc. Je to součást stravy člověka, který se chce o svůj hardware dobře starat. Nic víc, nic míň.

MT: Shrnul bych to do toho jednoho hastagu #zdravijemavolba...

Co se imunity týče, teď je hrozně módní otužování. Co na to říkáte?

JK: Otužování je super, když ho provozujete od konce července do konce září. Naše tělo je na chlad připraveno, má to rádo a posílí ho to. Ale dělat extrémy takto v zimě není vůbec pro každého… Taháte si esenci z ledvin a za pár let vás to doběhne. Obzvlášť ve chvíli, kdy jste hubení, bledí a zimomřiví – to už pak není legrace. Základní heslo je: Všeho s mírou a hlavně nepodléhat trendům. Vnímejte se.

Související…

Obyčejná batáta, nebo poklad pro naši výživu?
Komerční článek

foto: Přírodní lékárna, zdroj: Přírodní lékárna

Tipy redakce

Písek z pláží nekradou jen turisté. Je to podobně cenná komodita jako voda

Písek z pláží nekradou jen turisté. Je to podobně cenná komodita jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Jsme v klimatické nouzi, nebo jde jen o paniku? 10 úvah o přehřívání Země

Jsme v klimatické nouzi, nebo jde jen o paniku? 10 úvah o přehřívání Země

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...