fbpx

Má se zaměstnavatel podílet na vybavení místa pro práci z domova? Pokud ano, tak v jaké formě a v jaké výši? Má se firma postarat o to, aby měl zaměstnanec příjemné místo pro práci, nebo stačí, pokud firma doporučí svým lidem, kde pořídit dané vybavení levněji?

Zveřejněno: 3. 9. 2020

Práce z domova není ničím novým, ale nyní během koronaviru jsou domácí kanceláře symbolem revoluce. Období nákazy a šíření nemoci urychlilo spoustu procesů, které dříve nebyly realizovatelné. Většinou chyběla podnikatelům a ředitelům odvaha, aby se k této formě práce přiklonili. Dneska je práce z domova způsobem, jak zvládnout tuto nelehkou situaci bez výrazných ztrát a jak zároveň přispět k rozvoji firmy.

Vliv koronaviru na hospodářskou situaci

Pandemie koronaviru způsobila šok v rámci světového hospodářství, a tak došlo k přetvoření zaběhnutých způsobů na vedení firem a živností. V praxi se situace dotkla všech subjektů, spousta odvětví musela omezit či dokonce zcela uzavřít svou produkci či prodej, často z důvodu nízkého odbytu. Největší ztráty zaznamenaly letecké společnosti, turismus a gastronomie, ale také menší odvětví, jako prodej oděvů a obuvi.

Koronavirus není pouze o hrozbách. Přináší rozvoj v různých sférách, ať už jde o implementaci nových technologií, digitalizaci a získání výhody oproti později se adaptujícím subjektům.

Na počátku pandemie se předpokládalo, že krize se dotkne 50 až 60 % všech subjektů, v reálných číslech se však propad projevil u všech subjektů. Celkový propad české ekonomiky je na začátku září zhruba na hodnotě 11 %. Spousta firem musela zavést protikrizová opatření a nastavit se do úsporného módu, větší firmy prošly navíc restrukturalizací organizace práce. Většině vzrostly také náklady spojené s nákupem ochranných prostředků a dezinfekcí.

Většina zemí, které rozvolnily opatření proti koronaviru, se nyní opětovně vrací k zavádění opatření, a to z důvodů obavy z druhé vlny pandemie. Koronavirus však není pouze o hrozbách. Přináší rozvoj v různých sférách, ať už jde o implementaci nových technologií, digitalizaci a získání výhody oproti později se adaptujícím subjektům. To platí nejen pro soukromý, ale i veřejný sektor.

Práce „home office“

Před pandemií byla práce z domova spíše výjimečná. Probíhala většinou na základě prosby zaměstnance, na část týdne a občas byla brána jako benefit od zaměstnavatele. Na přelomu dubna a května plánovala více než třetina firem větší podíl práce z domova, dokonce i po skončení patřičných opatření a pominutí samotného koronaviru. Vedoucí pracovníci často zmiňují, že nepociťují výrazný rozdíl mezi prací z domova a prací z kanceláře. Velká část si dokonce myslí, že práce z domova je dokonce efektivnější než klasický model práce z kanceláře.

Existujte mnoho argumentů, proč by firmy měly stále častěji využívat právě tuto formu práce. Nejdůležitějším z nich je úspora nákladů spojených především s pronájmem velkých kancelářských prostor. Jako plus lze vzít v potaz to, že zaměstnanci chtějí dosahovat lepších výsledků, i když pracují z domova. Nabízí i možnost spolupráce se specialisty, kteří by nebyli ochotni přestěhovat se do místa působiště firmy. Práce z domova tak otevírá spoustu nových příležitostí, které je vhodné v této složité době využít.

Má se firma podílet na domácí kanceláři?

Na počátku je nutné říct, že práce z domova neboli „home office“ nemá prozatím žádné ustanovené standardy ani zákonitosti. Zaměstnavatel může předpokládat, že právě zaměstnanec si zajistí vhodné podmínky pro práci z domova a vybaví se potřebnými pomůckami pro takový způsob práce. Zaměstnanec může mít na situaci pohled opačný. Není se čemu divit, jelikož doposud mohl počítat s plně vybaveným zázemím v rámci svého pracovního místa. Důležitý je také přístup ke speciálním programům, jinak řečeno softwaru, který je často licencován a dostupný pouze na vybraných pracovních stanicích. Za normální situace je jasné, že vybavení zaměstnance potřebnými pomůckami je investicí do zaměstnance, a pokud zaměstnanec bude chtít změnit práci, vybavení zůstává součástí firmy. V případě „home office“ to není již tak jednoduché.

Vhodné modely, ať už stolů, či židlí, naleznete v internetovém obchodě www.ezidle.cz.

Má se tedy zaměstnavatel podílet na vybavení místa pro práci z domova? Pokud ano, tak v jaké formě a v jaké výši? Má se firma postarat o to, aby měl zaměstnanec příjemné místo pro práci, nebo stačí, pokud firma doporučí svým lidem, kde pořídit dané vybavení levněji? Na všechny tyto otázky odpoví samotný trh v průběhu vývoje situace s pandemií. Je však zřejmé, že ze strany zaměstnavatelů lze nabídnout jednorázový bonus pro zaměstnance na zřízení domácí kanceláře, mohou to také nabídnout novým uchazečům o práci jako benefit a zároveň navázat spolupráci se specializovanými firmami, jež prodávají potřebné vybavení pro kancelářskou práci.

Jak si vybavit „home office“?

Pokud by v rámci jakéhokoliv zaměstnání nedošlo k pomoci ze strany zaměstnavatele, je nutné se zaměřit na kvalitní vybavení svého místa, ze kterého bude práce vykonávaná. Jedním z nejdůležitějších faktorů je ergonomie práce, což je úzce spojeno s nákupem odpovídajícího stolu a kancelářské židle. Vhodné modely, ať už stolů, či židlí, naleznete v internetovém obchodě www.ezidle.cz.

Stylizaci místa práce je vhodné začít jeho výběrem. Ideální je, pokud je místo oddělené od denní zóny. Obzvlášť, pokud domácnost obývá více členů. Separace od spolubydlících, nejčastěji rodiny, je vhodná, pokud chce zaměstnanec pracovat efektivně a chce být plně koncentrován. Důležitým bodem je výběr kvalitního nábytku. Detaily při výběru hrají roli. Má křeslo loketní opěrky? Jak vysoko je deska stolu? Lze si nastavit bederní opěrku? Všechno potřebné lze nakoupit v rámci eshopu eZidle.cz, který má širokou nabídku kancelářského nábytku, na tomto odkazu. Kvalitní židle pro každodenní práci si lze prohlédnout ve speciální kategorii na adrese https://www.ezidle.cz/kancelarska-kresla-/119/c.

Při zařizování místa pro práci je nutné dbát na správné osvětlení. Místo pro „home office“ se má nacházet v blízkosti okna. Zdroj umělého světla musí mít odpovídající barvu, a tedy teplotu v rozsahu 4000 až 5000 K. Nastavení úhlu světla je důležité pro ochranu očí uživatele a dobrou koncentraci v průběhu práce. Barevné provedení stěn, plakáty či vzory v rámci místa práce by neměly na daného uživatele domácí kanceláře působit negativně.

Související…

Vezmou nám roboti práci? I vyspělé technologie budou člověka potřebovat
Ivan Verner

foto: eŽidle.cz, zdroj: eŽidle.cz

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...