fbpx

Zadejte do vyhledávače videokanálu heslo abortion (potrat) a zobrazí se přesně to, co chtějí odpůrci potratů. Rozumné spoty hledejte až někde na konci

Zveřejněno: 6. 2. 2019

Videa s tématikou potratů jsou plná dezinformací. Tedy alespoň ta, která jsou ke zhlédnutí na videokanálu YouTube. Tvrdí to americký magazín Slate. Ačkoliv je YouTube ve vlastnictví společnosti Google, tak výsledky po zadání slova "abortion" do Googlu  a na YouTube vypovídají o něčem zcela jiném. Videa jsou často brutální a zavádějící, ukazují pouze negativní a odvrácenou stránku potratů, což hraje do karet aktivistům bojujícím za jejich zákaz.

Nožičky a ručičky povalující se v kalužích krve, nevkusné animace zobrazující plod jako vnímavé dítě v děloze, negativní zkušenosti s potratem a podobně. Žádná nezaujatá, odborná a důvěryhodná sdělení. Dokonce ani žádné seriózní zprávy, které by se alespoň vzdáleně podobaly střízlivým výsledkům vyhledávání na Googlu.

K lékaři? Nikdy

Na YouTube vyhledávají podle statistik informace každý měsíc téměř dvě miliardy lidí. A je pravděpodobné, že se mezi nimi nachází jedinci, kteří zvažují potrat a pátrají po hodnověrných pramenech. Podle Debry Hauserové, předsedkyně neziskové organizace Advocates for Youth, která se specializuje na sexuální výchovu mládeže, mohou podobná videa některé lidi vyděsit a odradit je od návštěvy odborníka a porady s ním. Většina výsledků podává nepřesnou představu o potratu stejně jako o vývoji plodu.

Extremisté bývají mistři her s klíčovými slovy, díky čemuž se jejich videa pomocí speciálních algoritmů snadno dostávají do popředí.

Animace jej často v prvním trimestru zobrazují s plně vyvinutými obličejovými rysy, prodlouženými končetinami, a zcela tak opomíjejí skutečnost, že podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí se dvě třetiny potratů v prvním trimestru děje už v prvních osmi týdnech těhotenství, kdy je podle specialistů kliniky Mayo embryo dlouhé jen něco přes centimetr. Stejně tak videa zvýrazňují rizika a zapomínají dodat, že komplikace jsou vzácné.

Emoce a sledovanost

Ačkoliv se na YouTube nacházejí i seriózní videa od věrohodných poskytovatelů reprodukčních zdravotnických služeb, zobrazují se ve výsledcích vyhledávání až na posledních místech. Podle Beccy Lewisové, výzkumnice společnosti Data & Society, která na YouTube studuje extremistický obsah, to může mít souvislost s faktem, že tento videokanál bývá často považováno za prostor, kde lidé mohou sledovat a sdílet informace, jež nejsou v médiích běžně k vidění.

Spousta videí získává na YouTube vyšší sledovanost prostřednictvím funkcí platformy, která automaticky doporučí divákům sledování dalšího podobného videa.

Extremisté také bývají mistři her s klíčovými slovy, díky čemuž se jejich videa pomocí speciálních algoritmů snadno dostávají do popředí a vytlačují ta, která lze považovat za seriózní. Pro vyhledávače je také důležitým signálem úspěchu zapojení do platforem sociálních médií, kam se zmiňované příspěvky dostávají vlivem toho, že vyvolávají silné emoce, jako je hněv nebo zhnusení či smutek.

Hurá, další video

Problémem nejsou jen přední příčky ve výsledcích vyhledávání. Spousta videí získává na YouTube vyšší sledovanost prostřednictvím funkcí platformy, která automaticky doporučí divákům po ukončení sledování jednoho další podobné video. Myšlenka byla asi původně dobrá – umožnit uživatelům získat víc informací o tématech, která je zajímají.

Související…

Jak YouTube dokáže dovést uživatele do extrémistické bublinySledovací zařízení už může být i v embryu. Zabrání potratůmNehoda české youtuberky dělá dobře hejtrům. Co jsou zač?

Kritici ale poukazují na skutečnost, že tato funkce sledujícím zároveň nabízí stále extrémnější obsah. Což je opět ve srovnání s vyhledáváním na Googlu zcela odlišné. Co s tím? Buď informace hledejte raději na Googlu, nebo zkuste i vyhledávat na YouTube, ale po seriózních sděleních pátrejte raději až za první dvacítkou zobrazených výsledků. Anebo se radši na problematiku zeptejte někoho, komu věříte.

foto: Shutterstock, zdroj: Slate

Tipy redakce

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.