fbpx

Počet eshopů stoupá raketovým způsobem. A s tím také počet aut, která vozí zboží k zákazníkům

Přečteno 3104x

Je pochopitelné, proč je online nakupování tak populární – stačí pár kliků myší a vysněný pár ponožek je už na cestě k vaší poštovní schránce. Pokud jste propadli kouzlu pohodlného nakupování přes internet, rozhodně v tom nejste sami. Počet lidí, kteří nakupují v e-shopech, roste exponenciálním tempem. A s nimi samozřejmě roste i počet aut, která zboží dopravují.

Související…

Dunaj-Odra-Labe: Je lodní doprava opravdu ekologická?Příští rok budou lidé poprvé trávit víc času online než u televizeDopravní (r)evoluce: Jak se vyhnete zácpám v budoucnosti

Jen loni uvedlo 4,5 milionu Čechů starších 16 let, že v posledním roce nakoupili alespoň jednou na internetu. Může se zdát, že virtuální nakupování je v porovnání s klasickým modelem mnohem více eco-friendly.  Obchodníkům přece snižuje personální a provozní náklady, typické pro kamenné prodejny. Není to ale úplně tak pravda.

Ponožkový efekt

Online nakupování má devastující dopady na životní prostředí a může i za naše rostoucí problémy s městkou dopravou. Když si totiž polovina národa zvykne nechat si individuálně dovážet i takové maličkosti, jako jsou třeba ponožky, někde se to projevit musí. Narůstající potřeba přepravovat zboží, která je poháněna naší nenasytností, způsobila podle reportu Světového ekonomického fóra a společnosti Deloitte nárůst počtu vozidel na silnici. 

Mezi roky 2005 až 2015 spotřebitelé nakupovali nejen více položek online, ale také více kusů zboží, což vedlo ke zvýšení celosvětového počtu objednaných balíčků o 128 % ročně. Bohužel to ale nevypadá, že by naše nakupovací šílenství mělo nějak zpomalovat: v období od roku 2017 do roku 2021 bude online prodej a jeho podíl na celosvětovém maloobchodním prodeji i nadále růst. Tento růst bude každoročně zvyšovat počet balíků o 17–28 %, odhaduje globální technologická společnost Pitney Bowes.

Auta, která jezdí zbytečně

Dalším faktorem, který ovlivňuje počet aut na silnicích, jsou vratky. Funguje to jednoduše a z hlediska zákazníka velice přívětivě. Ukážeme si to na příkladu online obchodů s módou: nevíte přesně, jestli vám dané džíny budou sedět? Objednejte si několik různých velikostí, vyberete si určitě. Na prodejnu dorazí několik kusů, vy odejdete s jedním, zbytek se vrací do hlavního skladu.

3 z 5 aut, která dopravují zboží oblíbeného online butiku, jezdí zbytečně - zboží se vrací do centrálního skladu

Víc výmluvnější už příklad plýtvání být nemůže. Ať koupíte co koupíte, většina zboží se vždy vrátí do skladu. Nevěříte? Například populární český online butik přiznává, že vratky činí až 60% objednaného zboží - čili 3 z 5 aut, která dopravují jeho zboží, jezdí zbytečně. Firma na to samozřejmě doplácí, tak se rozhodla s tím něco dělat. Pokud si myslíte, že změnila způsob prodeje, mýlíte se - zákazníci teď platí za dodání na prodejnu. Na samotném faktu, že tři pětiny zboží kolují po Praze zbytečně, se nemění vůbec nic. To pak můžete do marketingu sypat jeden milion za druhým, ale počkejte, až si to uvědomí řidiči, co vezou ráno děti do školky a zaseknou se na dvacet minut na magistrále.

A bude hůř

Očekává se, že nákladní automobily se začnou dostávat i do oblastí, které nikdy nebyly pro nákladní dopravu navrženy – kromě růstu emisí začnou poškozovat infrastrukturu, způsobovat dopravní zácpy a problémy s hlukem.

zacpa praha

Vysoký počet destinací kombinovaný s nepředvídatelností objednávek zákazníků a rostoucí poptávkou po rychlém doručení bude mít také za následek, že nákladní automobily budou vyjíždět častěji a téměř poloprázdné.

V průměru stráví český řidič ročně téměř 20 hodin v dopravních zácpách, u obyvatel Prahy je tato hodnota ještě čtyřikrát vyšší.

A kolik taková dopravní zácpa stojí? Pro fyzické osoby jde "pouze" o náklady spojené se zbytečně spotřebovanými pohonnými hmotami a ztraceným časem. V průměru stráví český řidič ročně téměř 20 hodin v dopravních zácpách, u obyvatel Prahy je tato hodnota ještě čtyřikrát vyšší. Z pohledu zaměstnavatele je to ještě horší, spediční firmy se musí potýkat s vyššími náklady na mzdy řidiče, leasing vozidla, pohonné hmoty a ušlý zisk. Po sečtení všech parametrů je celoroční dopad na ekonomiku, kterou představují dopravní zácpy, více než 100 miliard korun za rok. 

Problémem ale není jen způsob dopravy. Kupujeme také mnohem více věcí. Kdysi jsme byli omezeni počtem obchodů v našem městě a jejich sortimentem, nyní můžeme nakupovat téměř odkudkoliv a skoro vše máme doslova na dosah pár kliků – a úspěšně toho využíváme.

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Quartz

Tereza Hermochová

Tereza Hermochová

Mám ráda poezii. Natáčím dokument, ale ještě nevím o čem.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.