fbpx

Pro psaní písmen v sobě musí člověk potlačit tisíce let zažitý systém vnímání.

Přečteno 3845x

Mnoho rodičů to zažilo. Dítě nastoupí do školy a pletou se mu písmenka, píše je zrcadlově a zaměňuje například b, p a d. Pokud to trvá nějakou dobu, jeho nejbližší se začínají obávat, že dítko trpí nějakou poruchou. Pokud se to týká i vás, máme dobrou zprávu. Tento dětský způsob psaní a čtení, který se nám zdá poněkud neobratný, je z hlediska lidské evoluce velmi přirozený.

Související…

Škola připravuje děti o svobodu i o čas, říká zastánkyně unschoolinguŠkola videohrou: jak vybrat dítěti vzdělání ve světě, který ještě neexistujeŠkoláci ve Francii budou mít zakázané mobily

Asi před 5 000 lety došlo lidstvo k významnému zjištění, že své myšlenky může sdělovat pomocí vizuálních symbolů. Najednou jsme mohli rýt do kamenů, do dřeva a později i psát na papír. Naše výtvory bylo možno zachovávat dlouhé generace, což znamenalo obrovský přelom ve vývoji lidské kultury.

Fakt, že tento přerod se udál před několika málo tisíci lety, klade zajímavou otázku pro biologii čtení. 5000 let totiž není dostatečně dlouhá doba na to, aby se pro oblast rozeznávání písma vyvinula v našich mozcích dostatečná kapacita. Z toho vyplývá, že biologický mechanismus čtení je založen na principech běžného lidského vidění. Jedním z těch nejdůležitějších je fakt, že to, co vidíme, v podstatě nezáleží na poloze objektu. Jakkoli například natočím svou ruku, vždy poznám, že je to ruka. A to platí pro všechny objekty, s nimiž se setkáváme.

Když malé písmeno p převrátím, stává se z něj v závislosti na způsobu přetočení q, b nebo d. Vizuální vnímání písmen je tedy, na rozdíl od ostatních objektů v našem světě, na rotaci závislé.

Existuje však výjimka, a tou je právě písmo. Když malé písmeno p převrátím, stává se z něj v závislosti na způsobu přetočení q, b, nebo d. Vizuální vnímání písmen je tedy, na rozdíl od ostatních objektů v našem světě, na rotaci závislé. To právě vysvětluje věc, která se zdá být pro mnoho rodičů nepochopitelná, ve skutečnosti je však velmi přirozená a jednoduchá.

Děti totiž pro psaní zpočátku přirozeně požívají vizuální systém se všemi jeho zásadami, který jsme my dospělí museli u písma odstavit. Aby tedy děti byly schopné psát, musí se vlastně odnaučit, že odraz objektu se shoduje s objektem samotným. Až si tedy příště bude vaše dítko plést písmenka, nebuďte na něj přísní. Vždyť každému chvíli trvá, než se odnaučí zažitou věc a obzvlášť takovou, která je v genech lidstva už tisíce let.

foto: Shutterstock

Milada Kadeřábková

Milada Kadeřábková

Redaktorka, idealistka, majitelka kočky, občas paličatá, schopná nadchnout se téměř pro cokoliv. Když nepíše, doučuje angličtinu.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.