fbpx

Uštvaní šéfové hledají radu u kouče Jana Bílého, který pro Flowee píše seriál „Bůh v byznysu“.

Zveřejněno: 5. 3. 2018

Milí manažeři, zkuste na chvíli poslat váš dnem i nocí fungující racionálně-vědecký výklad světa na procházku. Vůbec ho nemusíte zpochybňovat ani zavrhovat, jen mu dopřejte malé prázdniny. Uvolněte se, pohodlně se opřete do vašeho multifunkčního ergonomického křesla a nechte se zavést na krátký a nevinný výlet do mytologického vnímání.

Mytologický svět. To je svět, který z našeho byznysu zmizel, k naší velké škodě. Některé velmi úspěšné firmy ovšem dobře vědí, co je to mýtus a legenda, jak lze přivolat zázrak, proč nutno periodicky obětovat a jak se správně modlit. Jak řídit firmu srdcem a jak se z uštvaného manažera stát opravdovým králem firmy. Zatímco manažer často jen pobíhá, o cosi se snaží a sebe i ostatní stresuje, král panuje, čili je v klidu a svůj tým opravdu vede. A tyto „mytologicky vyspělé firmy“ své know-how tají – jednak se trochu stydí, neboť to vše zní ve světě dnešního byznysu opravdu divně, jednak nechtějí, aby jiní jejich úspěch kopírovali.

Pojďme do temna

Lidská psýcha, ale možná i celý vesmír, sestává z dvou hlavních komponent. Z racionálního, logického, na materiální svět orientovaného „rozumu“, který vnímá jen to, co je viditelné, hmatatelné, co existuje ve světě striktně fyzikálních a matematických zákonů. Prostě to, na co si můžeme „sáhnout“. Ta druhá složka nás i univerza je temná, není ji lehké spatřit. Neustále se proměňuje, těžko ji můžeme kontrolovat a někdy nás i děsí, pokud si ji vůbec připustíme. Je to svět intuice, pocitů, bájí, někdy i halucinací, svět, který vnímáme ve snech a ve chvílích, kdy nás ovládají hluboké emoce. Svět, ve kterém nemá převahu naše „čistá hlava“, ale srdce a možná i jiné orgány.

V průběhu posledních tří set let se tento svět dostal na okraj našeho vnímání, což ovšem neznamená, že by ztratil na účinnosti. Jen jsme ho odsunuli stranou z jednoduchého důvodu – ve stejném tempu, s jakým jsme ztráceli víru v Boha (tedy v něco, co nás přesahuje), jsme se tohoto světa začali bát. Kontrola se nám stala naším krédem a věda náboženstvím. Přesto je ona nyní „odvrácená“ část světa stále aktivní, pouze ji už vědomě nepoužíváme.

Vykládejte mi tady mýty!

Hezkým příkladem této změny je význam slova „mýtus“. Z něčeho, co dávalo smysl celým kulturám a na čem byla založena sjednocující víra v konečný úspěch, se postupem doby vytvořilo synonymum lži: „Nevykládejte mi tady nějaké mýty!“ Jenže pokud si amputujeme něco, co k nám patří, nejsme už tak „celiství“ jako předtím a navíc se to, co jsme odřízli, k nám vrací jakýmsi podivným obloukem, bohužel často v pozměněné, škodlivé podobě.

Zvu vás tedy na procházky mytologickým vnímáním souvislostí ve světě dnešního byznysu, na návštěvu králů, bohů i podsvětních příšer. Zvu vás poznat cyklický čas, jemuž staří Řekové dali jméno Kairos. A jenž dodneška řídí – byť to možná není hned na první pohled poznat – cykly firem, finančních trhů i celých ekonomik. V sérii článků se poohlédneme po možnostech, jak udělat v podnikání a řízení místo intuici, chaosu, změně a emocím, aniž bychom rozum, řád, vytrvalost a stabilitu museli propustit. Jsem totiž přesvědčen, že jedině znovuzavedením harmonie a vyváženosti mezi oběma výše popsanými principy se v dnešním světě dostaneme dál. A „dál“ přece všichni chceme…

Další díl seriálu Bůh v byznysu: Jak vládnout ve firmě

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Klima se pod koberec zamést nedá, říkají studenti po pražské stávce

Klima se pod koberec zamést nedá, říkají studenti po pražské stávce

„Na co chodit do školy studovat pro budoucnost, když nás možná žádná nečeká?“ To je...

Riegráče na suchu. Proč rakouský majitel zrušil oblíbenou zahradní nálevnu

Riegráče na suchu. Proč rakouský majitel zrušil oblíbenou zahradní nálevnu

Zima se ještě snaží bojovat s jarem, ale spíš už marně. Měli jsme tu dokonce už pár...

Jak zbavit Staré Město pand a medvědů? Praha bojuje proti vizuálnímu smogu

Jak zbavit Staré Město pand a medvědů? Praha bojuje proti vizuálnímu smogu

Vizuální smog nebo vizuální znečištění je možné chápat jako něco, co mění estetiku...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.