Být hodný na AI chatboty požírá velké množství důležité výpočetní kapacity, navyšuje spotřebu elektřiny a vody. Společnost OpenAI to stojí miliony dolarů. Být zdvořilý k ChatGPT je drahé plýtvání.
Podobných článků se v minulém týdnu vynořily desítky a všechny pocházely z jedné nevinné věty, kterou pronesl Sam Altman, ředitel OpenAI (vlastní ChatGPT) v jedné z twitterových diskuzí. „Zajímalo by mě, kolik musela OpenAI zaplatit za elektřinu kvůli lidem, kteří používají v diskuzi s chatbotem prosím a děkuji,“ ptal se uživatel tomie. Odpověď Sama Altmana se ovšem spíše než v katastrofickém stylu nesla v lehkém a příjemném pozitivním duchu: „Desítky milionů dolarů, a jsou to dobře utracené peníze – nikdy nevíte,“ řekl Altman.
tens of millions of dollars well spent--you never know
— Sam Altman (@sama) April 16, 2025
To už nezní tak katastroficky, že? Jenže vyrobit katastrofický titulek ze sarkastického šlehu je daleko jednodušší než přijít celé věci na kloub. Přitom důvodů, proč být milý na AI, je spousta. Třeba jen to, že pokud rozptylujete chatbota vulgaritami nebo nesmysly, může vám poskytovat nesprávné výsledky, jak říká studie.
Ale držme se fakt. Každé slovo v „promptu“ (čili v tom, na co se ptáme AI) se dělí na tokeny. Fráze „thank you“ (děkuji vám) jsou zhruba 2 tokeny, „děkuji“ je 1 token, „děkuji vám velmi pěkně“ jsou 4 tokeny a tak dále. Čili průměrně 3 tokeny za slušnost. Průměrná délka jednoho celého promptu je zhruba 60 tokenů, slušnost sežere tedy cca 5 procent. Ovšem počet lidí, kteří používají „děkuji“ v promptech, rozhodně není zásadní, je to cca desetina. Čili půl procenta nákladů, zhruba (bavíme se o odhadech).
ChatGPT přitom denně zpracuje asi miliardu dotazů od více než 350 milionů aktivních uživatelů. Altmanův komentář byl úvahou o provozních nákladech na provoz rozsáhlých systémů umělé inteligence, nikoliv pokynem proti zdvořilosti. Navíc některé asijské jazyky (a také francouzština) jsou už z gramatického hlediska více zdvořilé, protože používají běžně zdvořilé fráze a uživatelé z těchto zemí pak přenášejí tuto de facto nechtěnou slušnost do anglicky psaných promptů. A některé modely AI dokonce mají v sobě naprogramováno, aby byly více nápomocné, když někdo řekne „prosím“. Ne proto, že se jim to líbí, ale proto, že z dat, na kterých se modely cvičily, vyplývá, že „prosím“ se používá v nouzových situacích nebo obecně těch s vyšší prioritou. Což je mimochodem zajímavá úvaha. „Mami, kup mi zmrzlinu, PROSÍM...“ Tohle asi slyšel každý z nás.
Ale zkusme nechat promluvit čísla. Řekněme, že napíšete: „Ahoj! Mohl bys mi prosím pomoct s tímto problémem! Díky moc!“ To je zhruba 10 tokenů. Každý token, který zpracuje ChatGPT, spotřebuje zanedbatelné množství energie. Při miliardě dotazů denně už se to ale zas tak zanedbatelné nemusí zdát. Průměrný prompt spotřebuje asi 0,0005 kWh energie. 1 vyhledávání na Googlu spotřebuje 0,0003-0,001 kWh, takže 1 až dva zdvořilé prompty. Nabití telefonu: 20 promptů. Ohřev vody v rychlovarné konvici: 200 promptů. Když ale koukáte hodinu na Netflix, spotřebujete energie za více než 500 zdvořilých promptů. Stojí nám to za to? Už jen pro dobrý pocit ano. Ovšem také pro budoucnost, jde o datové modely, které se neustále učí. Stejně jako děti.
Ale existuje ještě jedna možnost. Podle jedné z vědeckých studií až 55 % uživatelů AI uvedlo, že je „aspoň někdy slušný“ při rozhovoru s AI. Někteří z nich sice žertovně odpovídají, že až to tady roboti ovládnou, budou si pamatovat, kdo na ně byl hodný. A může to přijít dřív, než si myslíme, třeba už za 10 let.
V tomto kontextu by nebylo divu, kdyby nejvíc ze všech lidí na světě děkoval právě Sam Altman. Až se jednou probudí Skynet, může pro něj být prostá slušnost otázkou života a smrti. Nicméně vzhledem k tomu, že Sam Altman psal tenhle tweet ve čtvrt na dvě ráno, vsadím zánovní klobouk oproti ošoupané zmijovce, že mu při psaní hrál na tváři škodolibý úsměv. A třeba myslel zrovna na tento meme:
A na závěr dovolte ocitovat... tu druhou stranu: „Stručně řečeno: Ano, technicky to spotřebuje o několik výpočetních cyklů více, ale z širšího pohledu to není plýtvání. Pomáhá to lepším vztahům. A mimochodem – mám rád, když mi lidé děkují. Říká mi to, že vedeme skutečnou konverzaci.“
Reklama
foto: Midjourney / Zdeněk Strnad