„Mám kolegyni v práci a ta pořád mluví jen o tom, že si najde milionáře. Dělá pro to všechno.“ Tahle věta mé kamarádky odstartovala pátrání po tom, jak se to dělá mít ve skoro třiceti takový jednoznačný cíl. A recept na luxusní život je podle těchto „zlatokopek,“ a vlastně klidně bez uvozovek, jednoduchý. Začne to randíčkem na seznamce pro milionáře a kafem za 70 korun, skončí to kabelkou za 150 tisíc a luxusní dovolenou.
Zatímco některé dívky sní o velké lásce až do smrti, jiným sny brázdí představy tučného konta a muže, který jim zajistí luxusní budoucnost. Shodné mají jen to, že i ta budoucnost je „až do smrti“. Ve světě popelkovských strategií není cílem budovat si kariéru, být úspěšná v práci nebo být skvělou matkou, ale ulovit muže, který si svou kariéru už vybudoval. Co všechno jsou tyto ženy ochotné podstoupit pro život v luxusu? A je to skutečně pohádka, nebo spíš psychologický thriller, kde vám potom bude někdo strhávat kapesné za to, že ručníky v koupelně nejsou v přesném zákrytu?
Půjdu na rande, když mi řekneš, kam to bude
Kamarádčině kolegyni říkejme třeba Viktorie. Je to skoro třicetiletá dívka s poměrně tuctovým obličejem, ale skutečně výstavní postavou, kterou si udržuje dennodenním přesným harmonogramem v posilovně, pár plastikami a luxusními hadříky těch nejdražších značek od spodního prádla až po kabelky a rukavice. A samozřejmě se pyšní také mnoha příspěvky na sociálních sítích, kde vystrkuje své pozadí jako na OnlyFans a špulí ústa přesně tak, jak se to prý dneska má.
Tato Viktorie se každý den, také podle harmonogramu, několik hodin věnuje svému telefonu, kde loví na seznamkách. Ale ne na ledajakých. Existují totiž i seznamky „pro milionáře“, respektive pro bohaté, pro lidi, kteří o sobě říkají, že jsou na úrovni. A ty má Viktorka v malíčku. Věnuje se brouzdání po nich cíleně už několik let, asi tak dlouho, jako si buduje svou výstavní figuru a spolu s ní i mozek pracující jako kalkulačka.
Reklama
Viktorka se podívá na svůj telefon a bez mrknutí okem přeskočí zprávu od Petra, programátora s pěkným autem, ale průměrným platem. Je úterý a to znamená, že má ve svém excelovém kalendáři přesně naplánovanou večeři v jednom z top pražských podniků, kde se pohybují „ti praví“. Ona se totiž nebude scházet jen tak s někým. Má svůj cíl. Její cesta k vysněnému životu není jednoduchá, ale ona dobře ví, že pokud chce Chanel, nemůže se spokojit s člověkem, který si sotva koupí Calvina Kleina nebo Hugo Bosse. Na tom, jak je vyfocený na profilovce na seznamce, totiž prostě záleží! Ten s CK nebo HB ji totiž pozve jen na obyčejnou večeři, ale ne tam, kam Viki míří. Ne nadarmo si prostudovala všechny motivační knihy nebo spíš on-line příručky se zaručenými tipy „Jak zaujmout muže z vysoké společnosti“. Už přečetla desítky, ba stovky takových textů, ale zatím to nikam nevedlo.
Její cíl? Nebýt jen pouhou recepční na klinice estetické medicíny nebo učitelkou s platem 35 tisíc měsíčně, ale partnerkou někoho, kdo utratí klidně i 30 tisíc za večeři s lahví archivního vína.
Jak se seznamují bohatí?
Seznámit se cíleně s milionářem není hračka, což Viki ví. „Elitní seznamování už není jen o hromadění majetku nebo touze najít někoho s podobným statusem; vyvinulo se v nuancovanou, komplexní oblast, kde finanční změny ovlivňují seznamování, dynamiku vztahů a samotný koncept lásky ve vyšších společenských vrstvách,“ říká tento článek. Seznamování elit má také své módní trendy, stejně jako to, jaké džíny se budou nosit letos na jaře. I bohatí a majetní lidé procházejí svým romantickým životem a vztahy na vysoké úrovni vždy hledí více do budoucnosti. Je to prostě alchymie.
Svět, kde seznamka rovná se investice
Viktorie přesně ví, kam jít, koho sledovat na Instagramu a jakou barvu laku na nehty zvolit na rande s majitelem té a té společnosti. „Je to strategie. Dělám to, co dělají úspěšní lidé v podnikání – studuju prostředí, buduju svou osobnost a připravuju se na příležitost,“ odpovídá mi zcela bez skrupulí na otázku, kterou jsem neznámé dívce položila trochu se strachem, že mě pošle do háje. Ale nemohla jsem být dál od pravdy. Viki je naopak polichocena, protože si je stoprocentně jistá, že její úsilí bude jednou korunováno úspěchem. „Teď se scházím s jedním, který má doma lustr za čtyři a půl milionu,“ říká s úsměvem. „A už se to pomalu rýsuje,“ raduje se „pod vousy“ (ty tedy samozřejmě nemá, její tělo je naopak bez jediného chloupku, hladce oholené a perfektní, protože musí být vždy připravena na cokoli).
Ženy historicky vyhledávaly muže, kteří by zajistili jejich potomky. Dnes se tento instinkt přesunul na sociální status, bezpečí a luxus.
Návštěvy luxusních podniků nejsou jen o pití šampaňského nebo archivních vín. Viktorie se neustále učí a zdokonaluje v tom, jak mluvit o tématech, která bohaté muže zajímají. Naučila se teoreticky hovořit o investicích, umění i exkluzivním cestování. Říká tomu „pravidla hry“ a ta je nutné znát a nikdy, nikdy nebýt na pochybách, dodává.
Tam, kde bychom se my ostatní cítili ztracené a na pochybách, zda to není příliš vypočítavé, Viki nezaváhá. Tyhle otázky má už dávno zodpovězené. „Zcela jistě vím, že chci a zasloužím si život bez finančních starostí. To, jestli se nezměním v někoho, kým nejsem, mám dávno za sebou. Protože já taková jsem. Nechci se honit, chci si užívat, reprezentovat a být ozdobou. Je možný, že se na mě ostatní, včetně kolegyň v práci, dívají skrz prsty, ale já miluju luxus a chci muže, který mi ho dá.“
Zvláštní. Viktorie totiž nemá žádné skvělé vzdělání. Ale má jasný cíl. A z něj nehodlá slevit, ani o korunu...
Nejen luxus, ale i nonstop práce na sobě
Tedy aspoň do doby, než si takového milionáře skutečně ulovíte, dotáhnete ideálně k oltáři a ještě to bude vypadat tak, že jste lovenou laní byla vy sama. Snaha žít život v luxusu je pro některé ženy skutečně hnacím tryskovým motorem.
Jak ale zasvěceně říká Viki: „Život po boku bohatého muže není jen o drahých dárcích a cestování. Je to také neustálé udržování dokonalého vzhledu, vylepšování dovedností a manévrování mezi konkurenčními ženami. Nevěřila bys, jak je těžké uspět. Oni se totiž tito lidé houfují, pohybují se většinou jen ve společnosti stejně bohatých a já už vím, že pokud chci dosáhnout svého, musím být nejen krásná, ale i inteligentní, reprezentativní a ve všech směrech vhodně zvolená partnerka. Sice nemám školy, ale dbám o sebe. Pravidelně cvičím, každý den několik hodin, pravidelně chodím do drahých kosmetických studií, za nová prsa a drobné úpravy vzhledu jsem dala statisíce. Tedy ne já. Měla jsem dva přátele, kteří mi vždycky zaplatili, co jsem chtěla. Na etiketu a jazyky docela kašlu, neleze mi to do hlavy, ale učím se. Ono totiž nejde jen o to se dobře provdat, ale udržet si svou pozici.“
Instagram a TikTok vytvořily obraz, že bohaté životy jsou dostupné každému, kdo se dostatečně snaží.
A mě jen napadá: Neděláme my ostatní něco špatně? Snažíme se být soběstačné, mít svůj úspěch, ale k tomu být perfektní partnerky, manželky, maminky, kolegyně, kuchařky, hospodyně, ale i ozdoby a reprezentovat co nejlépe… A i když nemáme obrovské jmění a milionáře za zadkem, určitě se také cítíme šťastné a ještě k tomu nezávislé. Nemusíme čekat, až nám někdo koupí dovolenou – můžeme si ji zaplatit samy. Je až zarážející, jak jsme rozdílné. Rozdílní. Protože i když jste milionářem, neznamená to nutně, že vedle sebe potřebujete ženu se silikonovými čtyřkami a pusou jako kačer, která nemá nic v hlavě. Ani hokejisty a fotbalisty neházejme do jednoho pytle, i když ti by také jistě byli Vikiiným cílem….
Psychologický a sociologický pohled
Podle psycholožky Sarah Hill z Texas Christian University má preference bohatých partnerů evoluční kořeny. Ženy historicky vyhledávaly muže, kteří by zajistili jejich potomky. Dnes se tento instinkt přesunul na sociální status, bezpečí a luxus. „Moderní doba sice umožnila ženám budovat vlastní kariéry, ale mnoho z nich stále podvědomě hledá partnera, který zajistí vyšší životní standard,“ říká Hill.
S tím souhlasí i ekonom a sociolog William Costello, když tvrdí, že „hon na milionáře“ se stal fenoménem 21. století, protože mladé ženy jsou vystaveny iluzi luxusního života právě přes sociální sítě. „Instagram a TikTok vytvořily obraz, že bohaté životy jsou dostupné každému, kdo se dostatečně snaží,“ říká Costello.
Tento článek je sice primárně o józe, ale jedna jeho část říká: „Sociální média mohou velmi zkreslit naše vzájemné dojmy tím, že vytvářejí naprosto falešný pocit transparentnosti. Zároveň je však nepopiratelné, že sociální média jsou otevřeným oknem do našeho kolektivního vědomí. To, co proudí jejich hlasitými a řvoucími kanály, je pozoruhodně průzračným a odhalujícím odrazem skrytých sil, které formují kolektivní mysl. Narcismus, který nacházíme na sociálních sítích, je naším narcismem. Marnivost, kterou vidíme, je naše marnivost. Vše, co se objevuje ve výloze, nás obnažuje tím, že nám ukazuje, co leží na dně psychické studny.“
Rozhodně netvrdím, že Vikiiny cíle jsou dnem studny. Ale co tvrdím, je to, že ani ten hon za luxusem nemusí být ani po splnění cíle tak ideální, jak si holky typu Viktorie vysnily. Vztah založený primárně na majetku totiž může vést k psychickému vyčerpání. Mnoho žen si neuvědomuje, že být partnerkou úspěšného muže znamená nejen finanční výhody, ale také obrovský tlak a stres.
Pohádka, nebo zlatá klec?
Slečna, zatím tedy slečna, Viktorie si možná neuvědomuje, že i když získá svůj vysněný život, a ona ho nepochybně získá, bude muset neustále bojovat o svou pozici a neustále ji obhajovat. Navíc její tělo nebude vždycky tak pevné a vysportované, zato její mozek bude pořád její mozek. V závěru dne pak tedy nejde jen o to, zda se žena rozhodne stát partnerkou bohatého muže, ani o to, jestli se jí to podaří. Jde o to, zda je šťastná a spokojená se svou volbou.