fbpx

Trápí vás slabá vůle? Naučte se, jak úspěšně odolat jakémukoli pokušení 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Lidé, kteří mají lepší sebekontrolu, jsou podle výzkumů zdravější a šťastnější. A to jak z krátkodobého, tak i z dlouhodobého hlediska.

Zveřejněno: 5. 3. 2024

Sebeovládání je klíčovým aspektem lidského chování a má zásadní vliv na naši osobní a profesionální cestu. Schopnost ovládat své impulzy, emocionální reakce a chování je pro dosažení úspěchu v životě zcela zásadní.

Často se setkáváme se situacemi, v kterých bychom mohli jednat impulzivně a dočasně tak uspokojit své touhy. Pravá síla spočívá v umění ovládnout se a vědomě volit rozumné a odpovídající kroky:

Vyhněte se pokušení

Vyhýbání se pokušení je jeden z nejúčinnějších způsobů sebeovládání. Ať už se jedná o touhu jíst, pít alkohol, utrácet až zbytečně moc peněz při nakupování nebo o jakékoliv jiné nežádoucí chování, pokušení se nejlépe vyhnete, pokud si najdete zdravé rozptýlení. Může se jednat o jakoukoliv činnost od procházky v lese přes úklid domácnosti až po zavolání blízkému příteli. Zkrátka a jednoduše cokoliv, co v danou chvíli odvede vaši pozornost od věcí, které vás zrovna lákají, a vy víte, že byste se jim měli vyhnout.

Mějte plán

Zamyslete se nad všemi možnými situacemi, které by mohly vést k porušení předsevzetí, které jste si stanovili. Až taková chvíle nastane, budete lépe připraveni jí čelit a pravděpodobně se s ní vypořádáte daleko lépe, než když vás zaskočí nepřipravené. Pokud se například snažíte omezit příjem cukrů a víte, že v odpoledních hodinách vás často přepadne neúprosná chuť, dejte si záležet, abyste k obědu měli vyvážený oběd s dostatkem bílkovin a vlákniny, aby zasycení vydrželo co nejdéle. Plánování vás samozřejmě bude stát nějaký ten čas a úsilí, ale to už je jen malá cena v porovnání s tím, jaký pozitivní dopad pečlivá příprava může mít.

Trénujte svou vůli

I když se schopnost sebeovládání může v určitých chvílích vyčerpat, pravidelné opakování činností, které sebekontrolu vyžadují, posílí vaši celkovou vůli. Zkuste si sebeovládání představit jako sval: tvrdá dřina sice může svaly krátkodobě vyčerpat, ale pokud budete danou činnost vykonávat opakovaně, nebude trvat dlouho a svaly zesílí. A to samé platí i pro sebekontrolu.

Ať už se jedná o touhu jíst, pít alkohol, utrácet až zbytečně moc peněz při nakupování nebo o jakékoliv jiné nežádoucí chování, pokušení se nejlépe vyhnete, pokud si najdete zdravé rozptýlení. Může se jednat o jakoukoliv činnost od procházky v lese přes úklid domácnosti až po zavolání blízkému příteli.

Připomínejte si důsledky

Zatímco zvládnutí sebeovládání zlepší vaše fyzické i duševní zdraví, jeho nedostatek má ve většině případů negativní dopady na vaše sebevědomí, finance, vzdělání, zaměstnání a tedy fyzickou i emocionální pohodu celkově. Pravidelně si tyto negativní možné následky připomínejte. Pomůže vám to udržet motivaci při práci na zdokonalování sebekontroly.

Soustřeďte se na jeden cíl

Také vám pomůže zaměřit se na jeden cíl a tomu se intenzivně věnovat, jelikož stanovení více cílů najednou je často neefektivní. Jako příklad si můžeme uvést seznam několika novoročních předsevzetí, který si lidé s příchodem nového roku s oblibou vytváří. Pokud si vyberete jeden konkrétní cíl a na ten budete soustředit svou energii, uděláte nejlépe. Vyčerpání síly vůle v jedné oblasti totiž obvykle sníží míru sebeovládání i ve všech dalších oblastech.

Vliv společenských norem

Dalším zajímavým a účinným prostředkem k ovládnutí pokušení jsou společenské normy. Ty ovlivňují naše chování, a dokonce i to, co nás vůbec napadne dělat. Jak tedy tyto normy fungují? První z možností je, že se naučíte, jaké chování je vhodné, a pak se vyhýbáte tomu, které není přijatelné. Druhou možností je, že vás ani nenapadne se chovat způsobem, který není společensky vhodný. V zásadě je tedy velice těžké myslet na chování, které je společensky nepřijatelné.

Zamyslete se nad všemi možnými situacemi, které by mohly vést k porušení předsevzetí, které jste si stanovili. Až taková chvíle nastane, budete lépe připraveni jí čelit a pravděpodobně se s ní vypořádáte daleko lépe, než když vás zaskočí nepřipravené.

Tezi, že normy skutečně často ovlivňují, na jaké jednání lidé dokážou myslet, potvrzuje studie profesora Davida Kalksteina a jeho kolegů zveřejněná v roce 2023 v časopise Journal of Personality and Social Psychology. A právě tento koncept by mohl najít využití u lidí, kteří mají problém se sebeovládáním.

Řada výzkumů naznačuje, že může být velice složité odolat pokušení, když se máme dané činnosti vyhnout, případně se zastavit před jejím provedením. Pokud by nás ale tato činnost nikdy ani nenapadla, není nutné používat sílu vůle, protože neexistuje žádný vnitřní konflikt.

Sebekontrola je klíč

Bez ohledu na to, zda se jedná o osobní rozvoj, mezilidské vztahy nebo profesní úspěch, sebekontrola nám poskytuje silné nástroje pro dosažení cílů a naplnění našeho potenciálu.

Ačkoli zvládnutí sebekontroly je často náročným procesem a vyžaduje trpělivost a praxi, výhody, které vám může přinést, jsou neocenitelné. Právě dodržením výše zmíněných kroků zásadně zvýšíte svoje šance na úspěch. A s každým potlačeným pokušením pak budete silnější a odolnější.

Související…

Umíte odolat pokušení? Otestujte se!
Michal Jenček

foto: Shutterstock, zdroj: Verywellmind.com

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...