fbpx
Zveřejněno: 27. 8. 2017

Jsou jich tisíce ročně. Vzhledem k počtu autonehod, které v USA způsobují srdeční kolapsy řidičů, začalo Centrum výzkumu bezpečnosti Toyota ve spolupráci s Univerzitou v Michiganu vyvíjet zařízení, které by umělo blížící se nebezpečí včas odvrátit. Prototyp by měl být hotov v roce 2021.

Podle Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu srdeční komplikace v USA způsobily v minulých letech 11% nehod, tedy zhruba 2680 havárií. Diabetické potíže jsou ještě častější. Podílely se na 20 % případů, což představuje 5200 nehod.

Výzkumníci se proto v autech snaží vytvořit systém, který by identifikoval známky infarktu pomocí záznamu a vyhodnocení EKG signálů. "Potřebujeme přesně detekovat a předpovídat srdeční choroby, stále ještě neumíme tuto detekci přenést do přístrojů vozu," říká Pujitha Gunaratne, hlavní inženýr v Centra výzkumu bezpečnosti.

shutterstock 309731843 1

Automobilky se předhánějí, která přijde s větší bezpečnostní vychytávkou. Detekce infarktu je hudbou budoucnosti.

Překážek ve výzkumu je zatím mnoho. Důležité je například filtrování signálů EKG od jiných hluků, například od zvuků jiných automobilů na vozovce. Vědci se tedy ve výzkumu snaží využít algoritmy strojového učení. V tomto případě půjde o technologii umělé inteligence, která se naučí identifikovat relevantní zvuky a přenést je do dat. 

"Vezmeme široké spektrum hlučných signálů, které se v provozu nacházejí, a pokusíme se najít algoritmus pro učení strojů s umělou inteligencí, abychom vyčistili hluk a vytvořili takové zvukové modely, které nám pomohou rozpoznat srdeční choroby a předpovědět je předem," dodává Gunaratne. 

Otázka pěti let? Ještě ne

Toyota spolupracuje na bezpečnosti řidičů také s Univerzitou v Nebrasce. Zde se výzkumníci zaměřili na diabetiky. Zkoumají, jak hladiny glukózy ovlivňují chování řidičů za volantem. I tam jsou vědci s výzkumy teprve na začátku.

Řidiči by tedy neměli očekávat, že ihned po ukončení pětiletého výzkum budou jejich auta předpovídat infarkty a diabetické záchvaty. Teprve po ukončení výzkumů se začnou provádět testy na dobrovolnících. Půjde o testy hardwarových a softwarových konfigurací přístrojů, jež by měly přicházející kolapsy rozeznat. Poté chce Toyota výsledky sdílet s ostatními firmami automobilového průmyslu a dalšími vědci. To může trvat další roky.

Automobilka zatím investuje do pětiletého období výzkumů 35 milionů dolarů. Od projektu má každopádně vysoké očekávání. Vývojáři vidí budoucnost v zařízeních, jako jsou smartwatches. Ty by již brzy mohly vysledovat známky hrozících infarktů a dalších komplikací. Chuck Gulash, ředitel Centra pro výzkum bezpečnosti Toyoty, k tomu říká: "Podívali jsme se na to, jaké podmínky předcházejí haváriím z lékařského hlediska a také na signály, které mohou být prostřednictvím některých nosičů měřeny. To je podle nás cesta."

foto: Shutterstock, zdroj: DiscoverMagazine

Tipy redakce

Proč už jsme si jistí, že člověk ohřívá planetu

Proč už jsme si jistí, že člověk ohřívá planetu

Moderní věda má za to, že prakticky celou klimatickou změnu od 70. let 20. století...

Jak připravit dítě o zážitek? Pusťte mu hned po akci video z akce

Jak připravit dítě o zážitek? Pusťte mu hned po akci video z akce

Kamera je úžasný vynález. Dokáže zaznamenat skutečnost a uchovat ji v reálné...

Palivo budoucnosti? Mohlo by nám ho vyrobit slunce, a to na bázi fotosyntézy

Palivo budoucnosti? Mohlo by nám ho vyrobit slunce, a to na bázi fotosyntézy

Alternativní zdroje energie jsou oblíbeným zaklínadlem současnosti. Problém je...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.