fbpx

Nejlepší motivace ke vzdělání? Nechte dítě převzít vedení, radí žena, jejíž dcera obhájila v 17 letech doktorát 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Mnoho rodičů se rozčiluje, že jejich děti nemají zájem o učení a poznávání. Podle Jimality Tillmanové však může být problém v rodičích samotných.

Zveřejněno: 24. 6. 2024

Mít osmnáctiletou dceru s doktorátem je "ponižující" a zároveň "inspirující", říká Jimalita Tillmanová. Je matkou Dorothy, chicagské teenagerky, která loni získala doktorát v oboru integrovaného behaviorálního zdraví na Arizonské státní univerzitě. Mladší Tillmanové bylo v té době pouhých 17 let a doktorát byl poslední z řady jejích akademických úspěchů, včetně bakalářského titulu, který získala ve 12 letech, a magisterského titulu v oboru environmentálních věd, který obhájila o dva roky později, oba online.

„Inspiruje mě i v každodenním životě,“ říká Jimalita o své dceři v rozhovoru pro CNBC.

Jimalita byla samoživitelka a svou dceru začala učit doma, když jí bylo sedm let. Brzy poznala, že Dorothy má velkou zvídavost a nadšení, které se rozhodla podporovat. Její nejlepší rada pro ostatní rodiče? „Když vám dítě ukáže, co ho zajímá a vzrušuje, následujte ho a nechte, ať vás učí. Na začátku bylo důležité nechat ji, aby mě vedla a učila věci, i když jsem je už znala,“ říká Tillmanová.

Budování sebedůvěry a touhy po znalostech

Podle výzkumů mohou děti hlouběji porozumět předmětům a více se do nich osobně zapojit, když dostanou příležitost učit je někoho jiného, ať už je to rodič, nebo vrstevník.

O jakýkoli [předmět] se zajímala, já jsem se o něj zajímala také a nechávala jsem ji, aby mě učila, což posilovalo její sebevědomí i paměť. A pak [to] v ní zanechalo touhu učit se ještě víc.

Pro Jimalitu to znamenalo projevovat zájem o témata, která její dceru vzrušovala. Kladla hodně otázek a dávala Dorothy prostor, aby jí vysvětlovala pojmy, které se sama naučila. 

„O jakýkoli [předmět] se zajímala, já jsem se o něj zajímala také a nechávala jsem ji, aby mě učila, což posilovalo její sebevědomí i paměť. A pak [to] v ní zanechalo touhu učit se ještě víc,“ vysvětluje Jimalita.

A tak Dorothy už v osmi letech zvládala středoškolské předměty. O rok později začala navštěvovat online kurzy na vysoké škole College of Lake County, kde v deseti letech získala titul associate v oboru psychologie. „Chtěla vědět, jak funguje mysl a jak na sebe lidé vzájemně působí,“ říká Jimalita. „Ve skutečnosti ji však zajímalo, proč dospělí dělají to, co dělají.“

Když vám dítě ukáže, co ho zajímá a vzrušuje, následujte ho a nechte, ať vás učí. Na začátku bylo důležité nechat ji, aby mě vedla a učila věci, i když jsem je už znala.

Podporování zájmů dítěte

Když Dorothy vyrůstala, často se stýkala se skupinou spolužáků, kteří se také učili doma, a Jimalita si brzy všimla, jak ráda se její dcera dělí o své poznatky s ostatními. „Učení se novým věcem je polovina úspěchu: Dokážete se to naučit tak dobře, abyste to sami mohli učit druhé?“

Nutno podotknout, že kvůli pokročilým kurzům a nabitému rozvrhu Dorothy nezažila stejné věci jako její spolužáci, například ji minul maturitní ples. Jimalita se jí to snažila vynahradit tím, že pravidelně zvala Dorothyniny kamarádky na skupinové dovolené a studijní setkání, zejména poté, co se většina škol během pandemie covid-19 uzavřela.

Související…

Cesta k nezávislosti dítěte: Začněte s jeho finančním vzděláváním co nejdříve
Magdalena Nováková

Jimalita zároveň věří, že to, že dceru povzbuzovala, aby učila své vrstevníky, také pomohlo rozvinout její vůdčí schopnosti. V roce 2020 Dorothy založila Dorothy Jeanius STEAM Leadership Institute, který nabízí vzdělávací programy v předmětech STEM a umění pro černošskou mládež v Chicagu. Nyní, když dokončila doktorát, stráví část letošního léta výukou prostřednictvím této organizace, říká její matka. „Chci, aby mohla mluvit, sdílet svůj příběh a ovlivnit více lidí, protože to ji opravdu baví.“

foto: Shutterstock, zdroj: CNBC.com

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...