fbpx

O knize, která předpověděla bitvu Seznamu s Babišem 2 fotografie
Ivo Lukačovič na přednášce v roce 2007. Co znamená ta křivka za ním?

Proč je nejnavštěvovanější český server nositelem demokracie a jak by mohl pomáhat seriózní žurnalistice

Zveřejněno: 18. 11. 2018

Na začátku listopadu jsem v rámci edice Flowee vydal knihu Průvodce budoucností. Obsahuje  kapitolu s názvem „Sezname, otevři se“, která se zabývá velkým vlivem této firmy a jejími ještě většími možnostmi do budoucna.


Kupte si Průvodce budoucností. Knihu o tom, co nás nemine. Tyto tipy dnes mohou být pro někoho zajímavé, proto zde přidáváme odkaz na knihu, kterou mimořádně nabízíme v elektronické podobě za 100 Kč. Stačí si o ni napsat na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Aféra s Babišem juniorem dobře ilustruje téma knížky: budoucnost novinařiny rovná se budoucnost svobody v této zemi. V knize vzpomínám na první setkání s majitelem Seznamu: „Na konci 90. let v Pátku Lidových novin vyšel rozhovor s jistým Ivo Lukačovičem, tehdy mladičkým majitelem středně velké, ale rychle expandující firmy nazvané Seznam. Na obálce měl přes hlavu přehozenou rybářskou síť.“

Je si vědom toho, že má na budoucnost naší země možná větší vliv než premiér?

To byl ještě mediální pravěk, kterému vládl dnes vymírající druh: noviny. O současnosti, která patří internetovým gigantům, kniha píše: „Dnes je Ivo největší štikou českého internetu. Bohužel je ale jaksi neviditelný. Nevíme, co si myslí. Nevíme, co chce. Veřejně nevystupuje. Je si vědom toho, že má na budoucnost naší země možná větší vliv než premiér?“

Ivo do ringu

A sotva dva týdny od uveřejnění knihy se Ivo Lukačovič dostává do centra pozornosti. Poté, co jeho novináři rozpoutali aféru s Babišem juniorem, mu Babišova MF Dnes vyhrožuje, že už si nebude moci užívat života soukromého miliardáře, ale stává se veřejnou osobou. Čili že se na něj Babišova média pokusí vyhrabat nějakou špínu.

Doufejme, že management Seznamu nebude do budoucna počítat jen kliky nebo chápat novináře jako obranu svého byznysu.

Ivo Lukačovič a Seznam budou muset nějak reagovat. Vrátím se s dovolením k citaci v knize: „V Seznamu naštěstí dochází k zajímavému vývoji, kdy parta renomovaných novinářů v čele s Jindřichem Šídlem a Jakubem Ungerem dostala šanci vybudovat silné zpravodajství a publicistiku. Je to momentálně nejdůležitější novinářský projekt v naší zemi. Doufejme, že management Seznamu nebude do budoucna počítat jen kliky nebo chápat novináře jako obranu svého byznysu.“

Seznam má největší zdroje pro nezávislou novinařinu ze všech redakcí v zemi (nepočítám veřejnoprávní média, která jsou pod nepřímým, ale nemalým vlivem politiků). Jeho homepage, která chytře nabídla vybraným médiím – včetně Flowee – aby na nich sdílela svůj obsah, je nejsledovanějším médiem v zemi. Seznam udělal dobře pro sebe i pro tuto zemi, když začal financovat vlastní seriozní zpravodajství a publicistiku. Aférou se synem Babiše vstoupil do ringu v zápase těžké váhy. Ivo Lukačovič teď musí ukázat, že tady přece jen pořád existuje velký vydavatel, který ustojí válku s Andrejem Babišem (při vší úctě k Echu, Svobodnému fóru či Reflexu, kteří Babiše sice pilně kritizují, jejich vliv je ovšem omezený).

Neumíme vydělávat

Den předtím, než Sabina Slonková a Jiří Kubík vypustili svého sólokapra, jsem měl shodou náhod možnost potkat se s generálním ředitelem Seznamu Pavlem Zimou. Navrhoval jsem mu, aby mluvil s ostatními šéfredaktory o společné strategii, jak podpořit seriozní novinařinu.

Tak jako stát a mecenáši sponzorují umění, měli by začít podporovat novinařinu.

V knize Průvodce budoucností k tomu píšu: „Je na čase přiznat, že kvalitní novinařina si na sebe momentálně nedokáže vydělat. Je to jistě naše chyba, ale máme se kvůli tomu všichni přeškolit na marketéry, nebo jít topit do kotelny? Jestli majitelé médií nedokážou sehnat dost peněz, nemá to znamenat konec novinářů, protože ti pracují v zájmu celé společnosti. Tak jako stát a mecenáši sponzorují umění, měli by začít podporovat novinařinu. Zvláštní odpovědnost pak mají ti, kteří vydělávají na  současné informační explozi a na troskách starých papírových médií budují svá digitální impéria.“

Svět sociálních bublin

Na jaře jsme v rámci propagace Flowee uveřejnili masivní billboardovou kampaň, která obsahovala také slogan s rovnicí 2018-EU=1948. Také díky úpadku médií dnes polovina české veřejnosti chce hlasovat o vystoupení z Evropské unie. Základní hodnoty svobody, tolerance a dodržování zákona, které nám ještě před deseti lety byly jasné, se dnes jaksi relativizují. Země se rozpouští na sociální bubliny živené Facebookem, Googlem, ale i Seznamem. Algoritmy sociálních sítí totiž podporují lži a fake news, protože programátoři sociálních sítí zjistili, že negativní názory se šíří lépe, a dokážou tedy na reklamě vydělat víc peněz. I Seznam patří k těm, kteří šířením zpráv „zdarma“ (internetovým gigantům platíme za jejich služby svými osobními daty, čili je to barter) už téměř rozdrtili někdejší obchodní model žurnalistiky. 

Financujeme soukromé filmy, umění a kulturu. Je na čase podpořit i žurnalistiku.

Jaká je realita mediálního trhu třicet let po Sametové revoluci? Úpadek tištěných novin, dominance bezplatných a stále bulvárnějších webových stránek (podporovaných i algoritmem homepage Seznamu), nástup fake news a Ruska, které Česko už dávno zahrnulo do bojiště kyberválky, kde digitálními zbraněmi oslabují demokracii. I Seznam jako „disruptor“ má na tomto vývoji jistou odpovědnost. Ale naštěstí se – na rozdíl třeba od Googlu nebo Facebooku – k vývoji postavil čelem a začal budovat nezávislé zpravodajství, které de facto nahrazuje někdejší papírové noviny.

Seznam demokracie

Seznam nyní stojí proti Babišovi, který celý život nemá rád média, protože mu strkají nos do jeho kšeftů. Proto také skoupil dva dříve nejdůležitější deníky v zemi – MF Dnes a Lidové noviny – aby jejich vliv omezil. Pokud Ivo v bitvě proti Andrejovi podlehne, bude to pro naši demokracii hodně špatná zpráva. A proto by měla ostatní slušná média Seznam hájit. A proto by Seznam měl ze svých miliardových zisků podporovat ostatní seriozní média. A tím dát příklad i ostatním byznysmenům v této zemi. Financujeme soukromé filmy, umění a kulturu. Je na čase podpořit i žurnalistiku.

Související…

Máte strach o svůj majetek? Nabízíme rady, jak jej v globální krizi ochránit
Jan Müller

Novináři jsou často protivní, často povrchní, často hloupí a často egoističtí (někteří mají takové ego, že píší články o svých vlastních knihách), ale jsou jediní, kteří dokážou takříkajíc držet společnost pohromadě. Pokud totiž nevysvětlujeme realitu, nehledáme smysl v záplavě informací, které na nás prší každý den, postupně se utopíme v žabomyších sporech, v bulváru, extremismu a propagandě. Bez novinařiny se společnost rozpadá. A Seznam je dnes pro naši novinařinu možná tou největší nadějí.

foto: Profimedia, zdroj: Průvodce budoucností

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...