fbpx

Probíhá výstava Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím 1 fotografie
zdroj: Museum Kampa

Museum Kampa již pravidelně v rámci svého programu představuje díla umělkyň a umělců, kteří značnou část života prožili v emigraci. Nejinak je tomu i v případě multimediální umělkyně, dlouholeté emigrantky a pedagožky Anglo-americké vysoké školy Aleny Foustkové.

Zveřejněno: 12. 12. 2023

Výstava se zabývá ženským traumatem hned v několika rovinách. V jednotlivých objektech, výšivkách, asamblážích i videoprojekci se autorčina osobní traumata střetávají s kolektivní ženskou zkušeností. Některé z prací pak zvedají témata křesťanského učení, pokrouceného po staletí cizelovanými výklady, které se v mnohých ohledech staly nástrojem k hromadnému potlačování žen.

Autorka upozorňuje na nerovnost žen v kontextu římskokatolické církve, ale i jiných náboženských struktur. V jednotlivých dílech citlivě využívá práci s obrysem vlastního těla, japonskou techniku vyšívání sashiko či odkazy ke klasickým náboženským objektům, jako je zpovědnice.

U příležitosti výstavy vychází také katalog, v němž si návštěvníci mohou přečíst o pozadí vzniku zastoupených prací. Nadace Jana a Medy Mládkových také v loňském roce zakoupila několik autorčiných děl, která se tak zařadí do sbírky po boku dalších významných umělkyň, jejichž těžiště tvorby spadá do 60.–80. let minulého století a které mimo jiné také tematizovaly tělesnost a s ní spojené prožitky, jako byly Eva Kmentová, Věra Janoušková či Adriena Šimotová.

Alena Foustková *1957 (Karviná)

Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze obor grafika, (1976–1982). Se svým manželem Karlem Foustkou v roce 1984 utekla přes hranice nejdříve do Rakouska a poté do kanadského Toronta, kde deset let žila.

V Kanadě absolvovala roční program v oboru reklama na George Brown College (1984–1985). Postupně se vypracovala až do působení v několika mezinárodních reklamních agenturách, kde dosáhla na vedoucí pozici Art Directora. Po revoluci byla přizvána k rozjezdu pobočky britské reklamní agentury Saatchi&Saatchi v Praze, což bylo i motivací pro přesun rodiny zpět do ČR. V následujících letech pracovala jako Creative Leader ve francouzské reklamní agentuře EURO RSCG (později Havas) v Praze.

V roce 2008 se Alena Foustková definitivně rozhoduje pro odchod z vysokých pozic v oboru reklamy a marketingu a navrací se k výtvarnému umění. Při tom se začíná věnovat také vysokoškolskému učení. Působila jako vysokoškolská pedagožka na Unversity of New York v Praze, na státní univerzitě Empire State College v Libanonu a Anglo-American University v Praze, na níž působí až dodnes. Souběžně s tím se věnuje umělecké činnosti.

Alena Foustková – Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím

  • 2. 12. 2023 – 28. 1. 2024
  • Kurátorka: Klára Vavříková
  • Museum Kampa
  • Otevírací doba: Po – Ne 10 – 18 hodin
  • Doprovodné programy: www.museumkampa.cz/udalosti/

Související…

Když krása přeteče: Přesycení uměním spouští takzvaný Stendhalův syndrom
Eva Doležalová

foto: Museum Kampa, zdroj: Museum Kampa

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...