fbpx

Kdo byl v roce 2005 největší hitmaker? Zřejmě tvůrce melodií Nokie 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Málokdo tuší, že tóny pro vyzvánění prvních mobilních telefonů dávali dohromady profesionální hudebníci. Mnozí z nás by na ty tóny raději zapomněli. Ne tak ale parta kolem hudebníka a skladníka zašlých elektronických melodií, který si říká Fusoxide

Zveřejněno: 18. 8. 2022

„Miluji zvuk starých vyzváněcích tónů, částečně kvůli nostalgii a částečně proto, že si myslím, že mezi nimi existují skutečné poklady,“ říká Fusoxide. Ten stojí za populárním Twitter účtem @ringtonebangers. S dalšími, jako je @OldPhonePreserv, pomáhá udržovat adresář telefonních tónů. Jde o úložiště telefonního softwaru, zvukových bank, vyzváněcích tónů a zvuků z éry „nechytrých mobilů“.

Otravné a nejhranější

Kultura vyzvánění pravděpodobně začala v polovině 90. let s Nokia Tune, která si motivy  vypůjčila z písně Gran Vals od klasického kytaristy Francisca Tárregy. Kamkoli jste se tehdy vrtli, nebylo možné uniknout zvuku jeho největšího odkazu. Timo Anttila, jeden z prvních interních skladatelů Nokie, si koupil svůj první telefon v roce 1996. Šlo o typ Nokia 2110. „Najednou měl svůj vlastní telefon každý a každý chtěl mít osobní vyzváněcí tóny,“ říká. 

„První melodie bzučáků byly opravdu otravné, ale byly ikonické a dost dramaticky změnily prostředí,“ dodává. Když Nokia v roce 2002 představila první polyfonní vyzvánění na světě, pronikavé melodie se staly všudypřítomnou součástí každodenního života a jako forma osobního vyjádření nabyly nového významu.

Kolem roku 2005 byl Antilla pravděpodobně nejpřehrávanějším hudebníkem vůbec.

Cílem tedy bylo, aby telefony byly nabité „něčím pro každého“. Nakonec Nokia spolupracovala se společností Beatnik, průkopníkem audiotechnologií založeným miláčkem MTV Thomasem Dolbym.

Osud zapadlé hvězdy

Kolem roku 2005 si Anttila uvědomil, že kamkoli šel, slyšel vyzváněcí tón, který buď složil, nebo na kterém spolupracoval. „V té době měl zvuky na veřejnosti zapnuté každý a většina Finů měla Nokie, to bylo opravdu zvláštní,“ říká. Když si vezmete každodenní globální počet přehrání jeho skladeb, byl z něho nejspíš nejpřehrávanější hudebník vůbec. Ne všichni však jeho průkopnickou práci ocenili. „Moji ženu přivádělo k šílenství, když musela vyzváněcí tóny Nokie hodiny a dny poslouchat stále dokola,“ vzpomíná s úsměvem.

V roce 2007 měla Nokia celosvětový podíl na trhu mobilních telefonů 50,9 % a nebylo člověka, který by si některou z jejích melodií občas nepobrukoval. Jenže v roce 2007 přišel na svět i první iPhone. Dnes mobilní telefon každopádně používáme často jen v tichém režimu nebo v režimu nepříliš výrazných zvukových upozornění. Čeho je moc, toho je příliš. Lidé už nemají pocit, že se musí vyjadřovat zrovna prostřednictvím vyzváněcího tónu svého telefonu.

Prozatím je tedy tým, který shromažďuje staré poklady Nokie, většinou překvapen, že je o jeho práci i v dnešní době zájem. Ovšem tehdejší práce, které hudebníci dosáhli ve společnosti Nokia, zůstává trvale opomíjenou součástí historie elektronické hudby. Vlastně tak trochu zapadla jako samotná Nokia.

Související…

Australský profesor tvrdí, že mobily ničí mozek. Proč je tedy dáváme dětem?
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Verge

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...