fbpx
Zveřejněno: 17. 8. 2017

Oblast dopravy je výsostným územím exponenciálních technologií. Součástky vyrábí specializované 3D tiskárny, uplatňují se zde zcela nové materiály, do hry vstupují také nové způsoby využití energie. Díky bezdrátovým technologiím spolu jednotlivá zařízení dokážou komunikovat, aniž bychom o tom my - jejich uživatelé - vůbec věděli. Zásadním posunem je odklon od personifikované osobní dopravy, založené na potřebě vlastnictví dopravního prostředku směrem jeho sdílení (pay-per-use), a to dokonce bez řidiče.

Když si k tomu připočteme pozitivní dopad na životní prostředí, budoucnost dopravy vypadá poměrně slibně. Vzniká tu tak zcela nový ekosystém, který díky networkingu navíc nabízí spoustu příležitostí i menším konkurentům dnešních mezinárodních dopravních gigantů. Uplatnit v byznysu se dnes můžete velmi úspěšně i s pouhou mobilní aplikací.  

kkolo shutterstock 325569101

Na popularitě nabírá i veřejné sdílení dopravních prostředků. Na ulici si dnes můžete půjčit i kolo.

Budoucnost mobility nemá žádné limity

Hlavním tahounem v oblasti mobility a automatizovaných dopravních systémů se stal automobilový průmysl. A je to logické - řídící systémy našich vozů jsou už dnes plné nových technologií a vychytávek a továrny na jejich výrobu okupují roboti. O chování vašeho nového vozu už mnohem více rozhoduje umělá inteligence než noha na plynu a ruce na volantu. Počet automobilů v posledních desetiletích roste téměř exponenciálně na všech kontinentech světa, což ještě urychluje dosud nenápadný rozvoj elektromobility a dalších alternativních řešení. Ruku v ruce s tím bují služby založené na sdílení dopravních prostředků. A nemusí jít jen o auta, jsme svědky inovativních řešení například i v cyklistice - pražská Festka se spojila s ČVUT a společně vyvíjejí “vesmírné kolo” - jako první na světě ho chtějí vyrobit z grafenu. Revoluce probíhá i na poli veřejné dopravy, na začátku září se budou po Pražské tržnici v Holešovicích “prohánět” indické plně autonomní elektroautobusy.

Elektromobily zlevní 

Vedlejšími efekty tohoto transformačního procesu v oblasti dopravy mohou koneckonců být i nové způsoby řešení palčivých problémů dnešní konzumní společnosti - ačkoli to zní jako sci-fi, současné trendy v mobilitě mohou znatelně ovlivnit a zlepšit celé naše životní prostředí a napravit tak škody, které jsme si doposud sami způsobovali (např. ekologická zátěž, přeplněná města).  Výrazně se také může snížit cena, kterou dnes za dopravu platíme. Podle některých hlasů to nebude trvat dlouho a elektromobily budou levnější než vozy se spalovacími motory. Pokud se zapojíte do systému carsharingu, můžete si odečíst ještě některé vedlejší výdaje, které jsou tradičně spojené s vlastnictvím auta - pojistky, opravy nebo parkování - a dojít tak k výraznému snížení nákladů. A třeba začnete víc jezdit na kole, protože dnes už i to si můžete půjčit na ulici, samozřejmě i v elektrické variantě. 

taxi dron shutterstock 393624904

Budeme jezdit z večírků v taxi dronech? Možná už dřív, než si myslíte...

Sci-fi nebo realita?  

Nejmodernější dopravní systémy už expandují i mimo silnice - testují se osobní taxi drony, létající auta a již léta se vyvíjí Hyperloop, moderní varianta podzemní “potrubní pošty pro lidi”. Dobré zprávy přichází i z oblasti kosmické dopravy. Před pár dny znovu odstartovala a přistála, letos už po šesté, již recyklovaná raketa Falcon 9 - na vesmírnou stanici ISS prý mimo jiné doručila pomocí modulu Dragon i čerstvou zmrzlinu.

Nenechte si ujít přehlídku nejnovějších technologií Future Port Prague. Kdy a kde se bude konat, se dozvíte přímo zde

Autor: Martina Tůmová

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Zneužívají fotek vašich dětí? Jak fungují digitální únosci

Zneužívají fotek vašich dětí? Jak fungují digitální únosci

O rodičích, kteří na internetu pilně dokumentují každý okamžik života svých...

Jan Rak: Realitu si každý vytváří podle sebe, až si to uvědomíme, bude tu ráj

Jan Rak: Realitu si každý vytváří podle sebe, až si to uvědomíme, bude tu ráj

Je realita to, co vidíme? Nebo si ji každý z nás vytváří po svém? Co nám vlastně o...

Jiří Skalický: Praha by se neměla zakonzervovat v podobě z 80. let

Jiří Skalický: Praha by se neměla zakonzervovat v podobě z 80. let

Odbor památkové péče se v Praze stará o to, aby úpravy památek nebo objektů v...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.