fbpx

Snížení rychlostního limitu v residenčních čtvrtích na 30 km/h by podle odbornice na cyklistickou dopravu z Adelaide University zachránilo životy a předešlo těžkým zraněním.

Zveřejněno: 27. 7. 2019

Jennifer Bonhamová z University of Adelaide vyzvala k omezení rychlosti na silnicích v obytných čtvrtích. Bonhamová se nemotorizovanou dopravou ve městech profesně zabývá, cílem jejího návrhu má být zlepšení bezpečnosti cyklistů. Vede studii zaměřenou na bezpečnost cyklistiky, do které zahrnuje poznatky a výsledky nejrůznějších programů a opatření, která se zabývají bezpečností cyklistů napříč celým světem.

Ku prospěchu všech

„V zemích, jako je Nizozemsko, nemůžete v rezidenčních oblastech jezdit více než 30 km/h, což je nejbezpečnější rychlost. Dělají to už 40 let. Myslím si, že bychom měli v budoucnu zkusit omezit rychlost na 40 km/h, zejména proto, že v příměstských oblastech dochází k prudkému rozvoji obytné zástavby a možná stejně nebudeme chtít cestovat rychleji než 30 km/h.“

Na některých místech v Nizozemsku se jezdí dokonce jen 15 km/h.

Návrh na snížení rychlostního limitu z 50 na 40 km/h je tedy mezikrokem, který by měl podle Jennifer Bonhamové účastníkům provozu ukázat, že snižování rychlosti je ku prospěchu všech. Za nižší rychlostní limity bojuje tato dopravní expertka již několik let, se svými návrhy přichází periodicky a za vzor dává Nizozemsko, kde je třicetikilometrový limit v zástavbě častý, a na některých místech je možné najít dokonce omezení na jízdu krokem, respektive 15 km/h. Ve zdejším provozu je podíl cyklistů významný a nejsou v silniční dopravě rozhodně nechtěným elementem.

V Praze na cyklostezkách už třicítka je

Cyklisté v Praze mohou využívat poměrně rozsáhlou síť cyklostezek, na kterých jezdí průměrně právě oněch navrhovaných 30 km/h či méně, stejně tak jako v běžném městském provozu. Několik oslovených Pražanů, kteří využívají na kolech cyklostezky i běžné komunikace, by v obytných oblastech Prahy snížení maximální rychlosti uvítalo. Nižší rychlostní limit považují za bezpečnější pro všechny, nejen pro sebe, ale také pro chodce a řidiče aut.

Investice do cyklistické infrastruktury v Praze letos dosáhnou výše 130 milionů korun. 

Brzdná dráha auta je kratší a pro cyklistu má význam i fakt, že ho auta předjíždějí nižší rychlostí, tedy bezpečněji. Cyklodoprava v Praze se má systematicky rozvíjet, investice do výstavby nových cyklostezek a infrastruktury, například stojanů na kola, má letos činit 130 milionů korun. Ovšem srovnání počtu cyklistů a automobilistů na silnicích je pro cyklisty stále tristní, což je asi jeden z důvodů, proč jejich hlas nezaznívá silněji.

Související…

V Baltimore zrušili kvůli parkování cyklopruhy, ty jsou ale bezpečnější i pro řidiče aut
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Cycling

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...