fbpx

Karel Křivan tentokrát neadresně, ale přesně popisuje malé činy mocných, které bude muset někdo v budoucnu zrušit a nahradit je něčím větším, užitečným, odvážným a pro město funkčním

Zveřejněno: 16. 4. 2021

Skrz deku informací, rad všeho druhu, polopravd a lží kolem covidu, kterou na nás hodila média, experti i milovníci prchavých okamžiků chvilkové slávy, se k člověku jen těžko dostávají zprávy o něčem jiném. Třeba jak budeme jezdit v Praze. Tedy především čím, na čem, a zda vůbec.

Válka o pražské ulice je zatím vedena o některá pražská nábřeží. Prý se zavřou pro auta. A tak jedni věští dopravní kolaps a druzí zelenou idylku. Cyklisté se těší, že kromě chodníků ovládnou i ulice, a motoristé zase netuší, jak projedou městem, když kolem města prostě nemohou. A do toho všeho se pálí z ideologických kanónů, neboť je volební kampaň a je jednodušší stát na nějaké barikádě než hledat dohodu.

Ucelená představa? Neexistuje

Nemám auto, v Praze žiju od narození, na kole nejezdím a s rozšířením pěších zón v centru bych problém neměl. Kdyby... Ano, zase je tu to nějaké kdyby. Praha není jen centrum nebo Letná či Karlín. Praha, to jsou také sídliště a třeba i Dolní Počernice. Co mi tedy chybí, dřív než se bude něco zavírat, je ucelená představa o dopravě ve městě. Zatím existují jen dílčí věci a návrhy, které někde něco zlepší a jinde zhorší. Možná podle souznění zájmů jednotlivých politiků a jejich voličských skupin.

Moje osmdesátiletá matka si zrovna cyklopruhů neužije, spíš uvítá tramvajové linky bez přestupů.

Praha nemá hotový obchvat. A protože je jeho prosazení a vybudování docela dřina, přičemž někdo zůstane určitě nespokojený, protože nikdo nechce bydlet u dálnice, když bydlel v tiché příměstské oblasti, politici se do jeho dořešení a výstavby moc nehrnou. Tedy, různých vizualizací a příprav a plánů jsem viděl spoustu. Leč z Bohnic a Ďáblic se na druhý břeh Vltavy dostanu leda na dechu draka, jak to dokáže zařídit čaroděj Merlin. Je prý naplánovaná lanovka či co, ale i to spíš patří do těch bizarních jednoúčelových nápadů.

Vhodné pro... koho vlastně?

Druhý problém se zavíráním různých ulic vidím v tom, že zavírat je jaksi docela snadné, ale co místo toho, že? Klasickou ukázkou uzávěry beze smyslu je ona kavárna uprostřed ulice u ostrůvku tramvaje, kde "vychutnáváním šálku kávy" spíš dáváte najevo politický názor než trávení pohodového času.

Že se doprava měnit bude, je jasné. Že v Praze jsou místa vhodná pro cyklisty, je také bez debat. Jen když třeba jde člověk po městě v listopadu nebo únoru, moc těch cyklistů nevidí. Inu, půlku roku v Praze je zima či chladno a jsou tu kopce. Moje osmdesátiletá matka si zrovna cyklopruhů neužije, spíš uvítá tramvajové linky bez přestupů. Také se stále mluví o prodlužování intervalů městské hromadné dopravy, což (nejen ji) nepotěší.

Ráj v zácpě

Než rozpoutáme válku ve stylu kolo dobré a s budoucností, auto špatné a pro boomery, chtělo by to přemýšlet globálně i lokálně. Globálně myslím nad celou Prahou, do níž třeba také dojíždějí lidé odjinud, a lokálně nad jednotlivými místy, co by jim svědčilo a zda jsou vhodná pro kavárnu či dopravní cestu. To vše chce samozřejmě probrat s lidmi, kteří umí přemýšlet o budoucnosti, protože automobilová doprava tak, jak jsme ji znali, zdá se, končí.

Ale nekončí potřeba lidí a zboží se přemisťovat, potřeba vozit děti do škol, kroužků a oddílů a neničit sousedské vztahy tím, že někomu udělám pod okny zelený ráj, abych o dvě ulice vedle vytvořil dopravní zácpu. Samozřejmě, že to jde prohlasovat násilím, máte-li většinu. Každý ale jednou o tu většinu přijde, vítězem hlasování bude zas někdo jiný. Proto je vždy lepší jít tou těžší cestou dohody. A začít tím, že si třeba zajdu za voliči jiných stran než té mé. Třeba budu překvapen, kolik je mezi nimi rozumných lidí. Ale to nakonec neplatí jen o dopravě.

Související…

Pátek Karla Křivana: Jak vznikají nesmlouvavé gangy v Česku
Karel Křivan

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...