fbpx

Karel Křivan v eseji nastoluje docela zásadní otázku, jestli Praha nemá zásadnější problémy, než je kopie barokního sloupu na Staroměstském náměstí

Zveřejněno: 21. 2. 2020

Když jsem byl v únoru roku 1998 v severoirském Belfastu, nemohl jsem pochopit tu nenávist sahající hluboko do historie. Ty kresby na domech v protestanské části, chlubící se vítězstvím Viléma Oranžského u řeky Boyne roku 1690. Co to je za lidi, že bojují tak staré války? Vždyť Evropa, né? Společně, skvělá budoucnost a ještě jsem nakonec poprvé ochutnal i Bushmills. Tak proč se na to výrobci a konzumenti téhle skvělé whisky nevykašlou a nezačnou znova a bez vzpomínek na sedmnácté století? A hle, nyní máme zde v Praze zápas o příběh ještě starší. O sloup postavený po třicetileté válce na počest panny Marie a Pražanů. Tedy těch, kteří mohli zůstat a bránit své město. Ti druzí, nekatoličtí, už byli odejiti.

Za dalších tři sta let jiní Pražané v čele s Frantou Sauerem sloup zbourali. Franta Sauer sehnal Haškovi peníze, aby spolu mohli vydat první sešity Švejka. Nacisti ho zavřeli, zemřel v roce 1947. To jen pro ty, kdo by chtěli hodit kamenem.

Nedokončené náměstí

Ale zpátky k našemu sloupu. Dnes se zase jiní Pražané přes dvacet let snažili, aby tam ten sloup stál znova. A další, aby ne, protože katolíci, Habsburkové, poroba a ta Bílá hora, že jo. Panáčkové, neměli bychom se starat spíš o dnešní Bílé hory, o dnešní Zimní krále, o dnešní nevraživosti mezi lidmi?

Budeme mít kopii sochy, která odkazuje na náboženskou válku a vítězství jedněch. Není to symbolické?

Máme na náměstí katolický kostel s navráceným husitským kalichem, sochu Husa, který tak vůbec nevypadal, místo mučení (proběhlo zde tehdy i trhání jazyka a tak) a popravy českých pánů, kteří si tu strašnou smrt nezasloužili, ale neomluvitelně zpackali, co mohli, nedostavěnou radnici jako symbol naší nerozhodnosti, nedůslednosti, neschopnosti věci dokončit. A teď tam budeme mít repliku jedinečného barokního díla, které oslavovalo hrdinství Pražanů, již bránili své město proti Švédům. Proti těm Švédům, kteří však stačili i tak vydrancovat a rozkrást vše cenné na Hradčanech a Malé Straně.

Budeme mít kopii sochy, která odkazuje na náboženskou válku a vítězství jedněch. Není to symbolické? Ta kopie místo současného díla, ta rozdělená země dvojího lidu, který nespěje k dohodě, ale ke zničení, vyhnání sousedů, přátel či rodinných příslušníků?

Sláva baroku

Praha to zvládne. Zvládla spolknout i hnusný socrealistický hotel v Podbabě a zase ho vyplivnout jako kuriozitu, která tak nevadí. Praha zvládne i ten sloup, který tu už stál a kterým Jan Jiří Bendl oslavil i baroko, sloh, jenž této většinou vcelku umírněné zemi a krajině sluší. A to, že to je kopie a ne originál, nakonec připomíná, že dav o co míň myslí, o to víc jedná.

Praha své obyvatele utváří a jako loutkář vodí od jejich prvního až do posledního dechu.

Sloup za znovupostavení vděčí Petru Váňovi, svému tvůrci, Janu Bradnovi, vizionáři celého projektu, Václavu Dajbychovi, organizátorovi, a Janu Wolfovi, politickému vůdci akce. Mimochodem, před rokem a měsícem podporovalo na magistrátu znovupostavení mariánského sloupu 12 zastupitelů, naposledy pro něj zvedlo ruku 34.

PS: V pondělí vběhla na Staroměstské náměstí skupinka sportovkyň, rozhlédla se, uviděla na dlažbě zkřížené meče na památku nešťastných popravených, daly si povel na značky a začaly joggovat. To není pohoršení se nad neurvalostí turistek. To je úsměv nad našimi zašlými spory. Jak ostatně napsal už Gustav Meyrink v povídce Město se skrytým tepem srdce: „Jiná města, ať jsou sebestarší, mi připadají, že jaksi žijí pod nadvládou svých obyvatel; jakoby dezinfikována kyselinami, usmrcujícími zárodky – Praha své obyvatele utváří a jako loutkář vodí od jejich prvního až do posledního dechu.“

Amen.

Související…

Ostrá tužka Karla Křivana: Lítačku zahoďme, ale neexperimentujme
Karel Křivan

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...