fbpx

V některých městech kvůli sdíleným taxíkům narostl počet ujetých kilometrů, generují jich až 14 %. Údaj pochází ze studie, kterou zadaly právě firmy Uber a Lyft

Zveřejněno: 10. 10. 2019

Uber a Lyft dlouho tvrdí, že jejich aplikace mají potenciál zlepšit dopravu ve městech tím, že usnadní provoz a sníží počet osobních automobilů, které vlastní jednotlivci. A pokaždé, když se objeví studie, která tento názor vyvrací a upozorňuje na to, že jde vlastně o nárůst počtu aut ve městech, obě společnosti reagují zpochybňováním výsledků těchto studií.

Tentokrát se objevily výsledky průzkumu, který společnosti Uber a Lyft zadaly poradenské firmě Fehr & Peers. V září 2018 byly srovnány počty ujetých kilometrů jejich sdílenými taxíky a ostatními auty v šesti městech. Ukázalo se, že Uber a Lyft mohou za velmi vysoký podíl počtu celkem najetých kilometrů. Analýza se zaměřila na Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle a Washington.

Ukazuje, že Uber a Lyft sice generují jen 1 až 3 % ujetých kilometrů v širších metropolitních oblastech každého z měst, ale když se blížíme k centru města, podíl kilometrů ujetých sdílenými taxíky se zvyšuje. Například v San Francisco County tvoří Uber a Lyft až 13,4 % ujetých kilometrů, v centru Bostonu je to 8 % a ve Washingtonu 7,2 %.

Víc, než jsme si mysleli

Tato čísla naznačují, že Uber a Lyft začínají ovládat dopravu v některých městech víc, než se myslelo. Nezávislá studie zadaná úřadem pro dopravu v San Franciscu se zabývala provozními trendy v roce 2017 a dospěla k závěru, že sdílená auta vygenerovala ve všední dny asi 6,5 % ujetých kilometrů a o víkendu 10 %. Zjištění poradců z firmy Fehr & Peers ukazují téměř dvojnásobná čísla oproti předchozím odhadům. Profesor Gregory Erhardt z University of Kentucky zkoumá účinky Uberu a Lyftu na veřejnou dopravu a tvrdí, že tento rozdíl v číslech může být způsoben nárůstem užívání sdílených taxíků za poslední dva roky.

Lyft si je vědom toho, že právě osobní auta obecně jsou největším problémem, a zmiňuje, že 76 % Američanů jezdí do práce v autě sami.

Studie také sledovala různé fáze procesu jízdy, tedy řidiče s prázdným autem, který hledal zákazníka, až po jízdu se zákazníkem směrem k cíli, a srovnávala dopad na dopravní zácpy. Ukázalo se, že v průměru jen 54 až 62 % ujetých kilometrů bylo s cestujícím na zadním sedadle, zatímco třetina ujetých kilometrů byla vykázána bez cestujících. Ve svých vyjádřeních pak Uber a Lyft tvrdí, že vykázaná čísla jsou ve srovnání s ostatními komerčními auty pořád nízká, ale svůj příspěvek k přetížení dopravních cest nepopírají. Lyft si je vědom toho, že právě osobní auta obecně jsou největším problémem, a zmiňuje, že 76 % Američanů jezdí do práce v autě sami.

A víc kilometrů bez lidí

Uber a Lyft už léta kritizují znečištění a dopravní zácpy a průběžně navrhují různá řešení na zmírnění jejich dopadů. Šlo třeba o návrhy na využívání sdílených kol a skútrů, snahu integrovat do aplikací a plánování cest i veřejnou hromadnou dopravu a motivační programy směrem k řidičům, kteří by měli přecházet k elektroautům.

Skutečnost, že v každém městě je více osobních automobilů než vozidel Uber a Lyft, na kterou tyto firmy vehementně upozorňují, není asi žádným objevem. Podíl jimi ujetých kilometrů se ale zvyšuje, což je s přihlédnutím k poměru jízd bez cestujících znamením toho, že celkově plynulosti dopravy tyto sdílené služby ve městech nepomohou.

Související…

Američané mají větší strach z jízd sdíleným taxíkem než autonomním autem
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Verge

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...