fbpx
Flowee

Čím dál víc lidí se snaží bojkotovat online giganty. Proč jim to nejde?

Zveřejněno: 6. 4. 2018

Zdá se, že obrovské nadnárodní společnosti jako Facebook, Apple, Google či Amazon ovládly celý svět. A také každého z nás. Eliminovat je z našich životů není vůbec tak snadné, jak se může zdát.

Ryan Knight, demokratický aktivista z Los Angeles, v únoru tohoto roku vyzval k bojkotu značky Apple. Jako důvod uvedl, že společnost po střelbě ve škole na Floridě nereagovala na výzvy k vymazání kanálu NRA (National Riffle Association, Americká střelecká organizace) ze svých streamingových videí. „Drahý @ Apple,“ napsal Knight na Twitteru. „Vaše ticho je ohlušující. Vyhlašuji bojkot Applu.“ Jeho zprávu retweetnulo na 330 uživatelů. Jakým způsobem pan Knight zprávu poslal? Samozřejmě pomocí iPhonu. A bojkot se nezdařil.  

Applu se nevyhneme

Stejnou měrou, jakou se zvyšuje dosah a vliv technologických gigantů ze Silicon Valley, přibývá výzev k bojkotu jejich produktů a služeb. A toho, jak se ukazuje, není vůbec snadné dosáhnout. Produkty společností jsou tak všudypřítomné, že je velmi obtížné se jim vyhnout. To nakonec dokládá i akce Facebook. Stovky lidí zrušily své účty na Facebooku poté, co zjistily, že firma Cambridge Analytica, která se zabývá zpracováním politických dat, zneužila informace 50 milionů uživatelů. Mnozí z nich pak instruovali své přátele z Facebooku, že budou k dosažení na Instagramu. Jehož vlastníkem je... Facebook.

Související…

Už víme, jak Facebook dostal Trumpa do Bílého domu Jeden facebook vládne všem: Jak velký Mark utkal svou síťProč mobil na stole snižuje důvěru mezi lidmi

„Je to stejná společnost. Není to směšné?“ vznesla řečnickou otázku Sachi Cunninghamová, dokumentární režisérka ze San Franciska, která deaktivovala svou facebookovou stránku a svou komunikaci na sítích přenesla na Instagram. A režisérka následně dodala, jak ji Facebook brzy začal chybět coby výzkumný nástroj pro její dokumenty. „Nevím, jestli se vůbec z tohoto ekosystému mohu dostat,“ dodala.

Mnozí z těch, kteří opustili své účty ve Facebooku, jsou stále na oběžné dráze společnosti, a to nejen s aplikací Instagram, ale také s aplikacemi WhatsApp či Messenger.

Lidé, kteří chtějí potrestat významné technologické společnosti tím, že nebudou používat jejich produkty, zjišťují, že to je obtížné. Poté, co se Google zbavil svého inženýra Jamese Damora, který minulý rok společnost vystavil nemalé kritice, stovky lidí na sociálních médiích vyzývaly k bojkotu společnosti. „Analýza téměř 7 000 tweetů, která od srpna loňského roku používala hashtag #BoycottGoogle, ukázala, že 26 procent tweetů pochází ze zařízení používajících software společnosti Google pro Android,“ tvrdí výzkumná společnost společnosti Keyhole. A tak můžeme pokračovat.

Co bojkot Amazonu?

Marisa Richardsonová, programová manažerka společnosti Life Sciences, se zase snažila bojkotovat společnost Amazon.com. Důvodem byla opět NRA, kterou má společnost na svých streamingových videích podporovat. Prací prostředek si tak pořídila u konkurence. O pár dní později ale už nakupovala ve Whole Foods (americký obchodní řetězec se zdravými potravinami). „Úplně jsem přitom zapomněla, že jejich majitelem je Amazon,“ dodala.

Kvůli NRA vyzvali po střelbě ve floridské škole k bojkotu služeb společností Apple a Amazon i aktivisté propagující větší kontrolu zbraní. Lidé k šíření zprávy na sociálních médiích použili hashtag #March1NRABoycott. Analýza asi 58 500 tweetů a hashtagů podle společnosti Keyhole ukázala, že téměř polovina z nich přišla z iPhonu nebo iPadu. Tento tweet poslala i herečka Alyssa Milano. „Jiné by to nebylo, ani kdybych ten samý tweet odeslala z telefonu Android. Existuje aplikace NRATV i pro telefony Android,“ prohlásila herečka. „Až teď začínáme chápat, jak tyto společnosti infiltrovaly nejen naše myšlení, ale naše životy v té nejhlubší možné představě,“ konstatovala herečka.

NRA firemní zásady neporušuje

A jak to vlastně vidí představitelé samotných „nebojkotovatelných“ společností? Eddy Cue, výkonný ředitel společnosti Apple, nedávno uvedl, že kanál NRA neporušuje firemní zásady. Facebook, Google a Amazon na žádosti o vyjádření nereagovaly. Mnozí z těch, kteří nedávno opustili své účty ve Facebooku, jsou stále na oběžné dráze společnosti, a to nejen s aplikací Instagram, ale také s populárními aplikacemi WhatsApp a Messenger společnosti Messaging.

Když Cher nedávno odstranila svou stránku na Facebooku, řekla na Twitteru: „Dnes jsem udělala  něco, co pro mě bylo opravdu těžké.“ Ale její účet na Instagramu s 768 000 sledujících je stále aktivní. Podobně se zachoval Elon Musk, výkonný ředitel společnosti SpaceX a Tesla. Zrušil  facebookové stránky obou společností, ale nechal své stránky a svůj osobní účet na Instagramu. Platforma pro sdílení fotografií, jak řekl na Twitteru, je v pořádku, dokud zůstane poměrně nezávislá. Ale zůstane?

Související…

Už víme, jak Facebook dostal Trumpa do Bílého domu Jeden facebook vládne všem: Jak velký Mark utkal svou síťProč mobil na stole snižuje důvěru mezi lidmi

Instagram se každopádně pro Facebook ukázal jako efektivní „bezpečnostní síť“, jež zachycuje ty, kteří ztrácejí zájem nebo důvěru ve Facebook. Zatímco poměr dospělých Američanů, kteří používají Facebook, zůstává od roku 2016 v průměru na 68 procentech, podle průzkumu Pew Research Centra se používání Instagramu zvýšilo z 28 na 35 procent. Instagram je podle průzkumu také oblíbenější u mladších lidí.

Šestadvacetiletá Rayden Bruzzeseová z Philadelphie uvedla, že je už mnoho let častou uživatelkou Facebooku, ale v březnu jej opustila, protože zjistila, že ji Facebook rozrušuje a vyčerpává její čas. Teď svůj čas tráví na Instagramu. „Kam mám jít? Přála bych si, abych měla jinou možnost...“

foto: Shutterstock, zdroj: New York Times

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.