fbpx

Společnost Volvo Cars představila svou revoluční vizi městské mobility. Stojí na čtyřech pilířích, zaměří se na autonomní jízdu, elektrifikaci, konektivitu i rozvoj sdílení aut

Zveřejněno: 4. 12. 2019

Představte si město bez hluku, výfukových plynů, bez komplikovaných křižovatek a zácp. Město, ve kterém se můžete pohybovat naprosto svobodně, protože auta budou jezdit pod zemí podobně jako metro. Všechny vozy budou navíc elektrické, se schopností samořízení a sdílené, tudíž si je budete moci pomocí aplikace přivolat kdykoli a kamkoli. Zdá se vám to jako utopie? Společnost Volvo plánuje alespoň některé prvky z této vize hromadně rozvíjet už v příštích pěti letech.

Auta byla navržena k tomu, aby nám život ulehčovala. Dnes je tomu ale často naopak – vlastnictví vozu ve městě nás někdy spíš omezuje. Finančně, časově i prostorově. Automobilka Volvo to chce změnit. Přichází se strategií Freedom to move, která má automobilům vrátit jejich původní účel, tedy umožnit svobodu cestování.

Cílem společnosti je, aby v roce 2025 tvořila polovinu jejích prodaných vozů elektrická auta.

To vše chce samozřejmě dělat co nejbezpečnějším, nejudržitelnějším a nejosobnějším způsobem. Generální ředitelka českého zastoupení automobilky Volvo Šárka Heyna Fuchsová během představování strategie zdůraznila hlavně čtyři pilíře, na kterých má mobilita budoucnosti stát.

1. Elektrifikace

Cílem společnosti je, aby v roce 2025 tvořila polovinu jejích prodaných vozů plně elektrická auta. Už od roku 2019 disponuje každý nový model elektrifikovanou motorizací a všechny modely mají v nabídce plug-in hybridní verzi. Vztah k elektrifikovaným technologiím podporuje automobilka i svou nejnovější nabídkou: kdo si do příštího října objedná plug-in hybrid a bude využívat aplikaci Volvo On Call, tomu Volvo proplatí elektřinu spotřebovanou za prvních dvanáct měsíců (prolink). A ještě o krok dál: v říjnu byl představen první sériově vyráběný vůz, plně elektrické Volvo XC40.

Kromě nových služeb pro nás bude samozřejmě důležité zajistit našim klientům také vysokou bezpečnost a soukromí, což je rovněž veliké téma dnešní doby.

S hromadným zaváděním elektrifikace samozřejmě vyvstává řada výzev. Jednou z nich jsou baterie a jejich kapacita, velikost, hmotnost a cena. „Pokud se budou chtít automobilky vydat elektrifikovanou cestou, v níž jako udržitelný způsob Volvo věří, budou si muset se všemi těmito výzvami poradit,“ říká Šárka Heyna Fuchsová. „Co se týká ceny, je možné, že pokud se baterie do budoucna více rozšíří, budou finančně dostupnější, a tak i přijatelnější pro více výrobců. S rozvojem technologií by se měla zvyšovat také kapacita baterií. My se kromě toho staráme i o způsob, jakým jsou baterie vyrobeny, a o možnosti jejich využití po skončení životnosti.“ Mimochodem, Volvo jako první automobilka začne prostřednictvím technologie distribuované databáze blockchain sledovat zdroje kobaltu využívaného v akumulátorech. Účelem je mít pod kontrolou etické jednání v rámci celého dodavatelského řetězce.

2. Digitalizace

Dalším cílem společnosti je mít v roce 2025 přímý kontakt s pěti miliony uživatelů. „Když budeme sbírat data a informace o tom, jak naši klienti své vozy používají, otevře nám to naprosto nové možnosti ve vymýšlení a zavádění nových služeb. Například tím, že uživatel nebude muset jezdit do servisu a bude mu stačit stáhnout si potřebný software přes cloudové rozhraní, což už se dnes vlastně děje,“ říká dále ředitelka českého zastoupení Volva.

„Kromě nových služeb pro nás bude samozřejmě důležité zajistit našim klientům také vysokou bezpečnost a soukromí, což je rovněž veliké téma dnešní doby.“

3. Autonomní řízení

Autonomní vozy mají potenciál stát se konkurentem například letům na krátké vzdálenosti, jak už naznačil koncept elektrického modelu 360c. Je možné, že do budoucna se hranice mezi osobní a veřejnou dopravou smažou. Autonomní auta mohou řádně promíchat zaběhané pořádky.

237063 volvo 360c exterior

Koncept elektrického modelu 360c


„V současnosti zabere průměrnému člověku cesta automobilem do zaměstnání 29 minut. A pokud se Volvu podaří nahradit těch 29 minut za volantem autonomní jízdou, dáme vám jeden týden smysluplného života navíc,“ řekla generální ředitelka s tím, že samozřejmě i nadále zůstane uživatelům možnost řídit vozy osobně.

4. Hromadné sdílení

Vlastnictví vozu má své nevýhody, jako například tu, že 95 % času stojí auto nevyužité někde u chodníku. Proto chce Volvo do budoucna lidem nabídnout i jiné, udržitelnější a možná i pohodlnější cesty. S tímto cílem založila automobilka sesterskou společnost „M“, která staví na 30 letech zkušeností s provozováním několika tisíc sharovaných vozů ve Švédsku, ale chce jít ještě dál a sdílení vozů co nejvíce personifikovat. „Uživatel má ve vlastním autě nějak nastavenou sedačku, teplotu vyhřívání, oblíbené stanice na rádiu… A my chceme, aby každý vůz, který si půjčíte, byl ve všech těchto směrech už pro vás předem nastaven. V tom sehraje klíčovou roli mobilní aplikace, která bude komunikovat nejen s M, ale i se samotným vozem,“ vysvětlila Fuchsová.

Odhaduje se, že kdyby sdílená mobilita začala do pěti let fungovat, na ulicích by bylo pětkrát méně aut, než je dnes.

Společnost Volvo se také do budoucna chystá zavést možnost sdílené auto si předplatit tak, aby bylo k dispozici kdykoli. A také kdekoli. Zároveň by si uživatel mohl například změnit model podle potřeb svých cest. Odhaduje se, že kdyby sdílená mobilita začala v tomto měřítku fungovat, na ulicích by bylo pětkrát méně aut, než jezdí dnes, a zbylo by mnohem více místa pro lidi. A to není vše. „Pokud jsou auta elektrická, neprodukují žádný kouř, tím pádem mohou jezdit v budovách, ale třeba i pod zemí. To je ale samozřejmě vize mnohem vzdálenější budoucnosti. Přesto se i toho můžeme vzhledem k rychlosti vývoje dožít,“ zdůraznila Fuchsová.

5. Etika a udržitelnost

Neméně důležitou oblastí pro společnost Volvo Cars je udržitelnost – přístup v pojetí automobilky označovaný jako „omtanke“, tedy péče, ohleduplnost a schopnost znovu přehodnotit dosavadní činy.

 „Věříme, že udržitelnost není zdaleka jen o emisích. Když se podíváte na vůz z hlediska jeho výrobního cyklu, samotné výfukové plyny tvoří pouze jednu třetinu jeho uhlíkové stopy. Patří sem ale i způsob výroby automobilu či logistika jeho součástí. My se zajímáme o celý ten cyklus. Proto má také Volvo za cíl mít do roku 2025 všechny své továrny klimaticky neutrální,“ dodala Šárka Heyna Fuchsová.

Nedávno také značka představila nejambicióznější plán mezi automobilkami v ochraně klimatu. Do roku 2040 chce být klimaticky neutrální společností, k čemuž má přispět i radikální změna modelového portfolia.

6. Bezpečnost

Nemenší závazek vůči budoucnosti představuje pověst značky coby lídra v oblasti automobilové bezpečnosti. Před 60 lety věnovalo světu objev tříbodového bezpečnostního pásu, letos pod názvem iniciativy E.V.A. (Equal Vehicles for All) zpřístupnilo veřejnosti ve své virtuální knihovně další dokumenty z desetiletí výzkumu svého bezpečnostního týmu, který zkoumá reálné nehody, a své poznatky promítá do vývoje automobilů. Jsou to dlouhá léta práce, sběru dat z reálných nehod a od reálných lidí. Cílem je maximální možná bezpečnost pro všechny. Tedy nejen pro ty, kdo mají tělesnou konstituci parametrů běžné testovací figuríny.

Proto se technici Volva začali zabývat mimo jiné otázkou, jak uzpůsobit ochranu posádky všem. Jak ochránit hlavu, krční páteř, bederní páteř a další orgány mužů stejně jako žen, velkých stejně jako malých. A tak v testovacím centru Volva najdete nejen standardní figuríny proporcí amerického vojáka, ale i ženy, či dokonce první virtuální model nastávající maminky. Zkrátka "equal vehicles for all".

Související…

Iniciativa E.V.A. automobilky Volvo Cars získala Grand Prix na festivalu Cannes Lions
Klára Kutilová

foto: Volvo Cars, zdroj: Volvo Cars

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...