fbpx

Malý manuál, jak začít investovat do vína. Hlavní je neodšpuntovávat předčasně

Zveřejněno: 6. 9. 2018

Láhev dobrého a kvalitního vína dokáže zpříjemnit večer. Někomu však může zpříjemnit i pohled na bankovní účet. Královský mok totiž nemusí zůstat jen skvělým pitím, ale může se stát i velmi dobrou investicí. A o archivní vína je v posledních letech velký zájem.

Související…

Pivovar prolomil svou investicí tabu. Konopný byznys strmě roste
Lukáš Hurt

Tak jako třeba káva nebo kakao je i víno dobře obchodovatelná komodita. Nejčastějšími zájemci o kvalitní lahve bývají hotely nebo luxusní restaurace, ale i soukromí sběratelé a gurmeti, kteří si chtějí jen dopřát. Za dobré víno neváhají zaplatit třeba i desetitisíce korun.

Dražší než Ferrari

Některé kousky ale mohou mít ještě daleko vyšší cenu. Jen pro představu: V roce 1985 archeologové objevili na zámku v Bečově nad Teplou 133 lahví prvotřídního vína, koňaku a šampaňského z 19. století.

restaurace vino

Investice do vína se může vrátit s vysokým úročením. Musíte však nějakých pět deset let vydržet


Další tři lahve pak odhalily průzkumy v roce 2011. Cenu těchto 136 lahví z Karlovarska znalci vyčíslili zhruba na 20 milionů korun, tedy asi na 200 tisíc za jednu.

Je třeba umět si správně vybrat, výhodně nakoupit a vědět, kdy a komu je třeba víno prodat.

Ve vinné sbírce jsou hlavně francouzská vína bordeaux nebo burgundské, ale i portské a šampaňské. A právě taková vína mají úspěch i dnes. Zatímco bečovský tekutý poklad zůstal v depozitáři, mnoho lahví kvalitních vín je k dispozici právě pro obchod. Jen je třeba umět si správně vybrat, výhodně nakoupit a vědět, kdy a komu je třeba víno prodat.

Vína s příběhem

Běžné roční zhodnocení investičního vína se pohybuje kolem 13 procent a nejvyšší ceny na trhu obyčejně dosahuje za 10 až 20 let. Jeho hodnotu přitom ovlivňuje jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu nebo případná ocenění. Obecně ale platí, že chybu neuděláte s ověřenými velkými značkami, takzvanými grand cru classé.

Za experiment podle znalců stojí Châteauneuf-du-Pape, jehož starší ročníky nejsou prakticky k dostání.

Z francouzských vín je tradiční volba bordeaux, u kterého bývá riziko ztráty nejnižší. Na druhou stranu ale budete mít i vysokou konkurenci. Zkusit můžete také burgundské, kterého je na trhu méně, ale ne všechna tato vína jsou cenově stabilní. Nicméně za experiment podle znalců stojí Châteauneuf-du-Pape, jehož starší ročníky nejsou prakticky k dostání, a tak na lukrativní prodej stačí počkat třeba jen pět let.

České, tedy moravské zlato

Druhým tipem odborníků je Itálie. Respektive velká vína z Toskánska, jako jsou Sassicaia, Solaia nebo Ornellaia, a jistý poteciál má i Barolo. Vydělat se ale dá i na českých, respektive moravských vínech. Výhodou jsou nižší vstupní náklady, přičemž se jejich zhodnocení pohybuje kolem 10 procent. Je ale potřeba mít dobrý přehled v jednotlivých odrůdách, protože ne všechny se k archivaci hodí. Z bílých vín můžete počítat s Veltlínským zeleným nebo Rulandským šedým, z červených pak s Frankovkou. I pro tuzemská vína ale platí, že musí pocházet z osvědčených vinic a obsahovat dostatek tříslovin.

I v případě vín je dobré mít široké portfolio. Ne každý je skutečný znalec vín a ne každý má stejný vkus i chuť.

Zkušení investoři často nakupují víno en primeur. To je ještě nelahvované a má před sebou dva roky zrání v sudu. Jeho cena je výrazně nižší a roste až od chvíle, kdy se v lahvích dostane na trh. Druhým trikem profesionálů je nakupovat ve velkém. Minimálně po standardních baleních, a to i drahá investiční vína. Jednak mají tato originální balení vyšší cenu na aukcích a burzách, jednak budete mít cenovou výhodu i v případě přímých odprodejů. Taková restaurace jistě bude mít zájem o víc než jen jednu lahev.

vino sud

Občas se vyplatí investovat přímo do sudu ještě před lahvováním. Nebo i do balíku lahví


Tak jako u jiných investičních nástrojů i v případě vín je dobré mít široké portfolio. Ne každý je skutečný znalec vín a ne každý má stejný vkus i stejnou chuť. Je tedy dobré mít také menší část lahví méně známých vín, která sami znáte, chutnají vám a jejichž příběh můžete zákazníkům vyprávět.

Pozor na daně

Důležitá rada pro ty, kteří skutečně zvažují větší investici do vína: staňte se plátci DPH. Důvod je prostý. Pokud budou vaši klienti restauratéři, hoteliéři nebo soukromí podnikatelé, nejspíš si budou chtít daň z nákupu drahého vína odečíst. A pokud vy budete nakupovat jen jako fyzická osoba, sami si toto DPH neodečtete, a v konečném důsledku tak přijdete o 21 % z prodejní ceny.

Víno jako dobrá investice zní noblesně a slibně. Chce to ale hodně znalostí, obchodního umu a také trpělivosti.

Víno jako dobrá investice zní noblesně a slibně. Chce to ale hodně znalostí, obchodního umu a také trpělivosti. Na zisk můžete čekat i desítky let. Pokud hledáte jiný investiční nástroj, kde budete mít peníze snadněji dosažitelné, můžete se podívat třeba na peer-to-peer (P2P).

foto: Shutterstock, zdroj: Zonky.cz

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...