fbpx

Civilizace Zveřejněno: 26. 2. 2025
Zdroj: Shutterstock

Lidé umírají, ale jejich účty na sociálních sítích žijí dále. Ti, kteří se o jejich úmrtí ještě nedozvěděli, jim radostně blahopřejí k narozeninám a algoritmy nabízejí tyto profily k navazování dalších spojení. Přitom je možnost, jak z toho ven. A nemusí jít jen o smazání účtu.

Zatímco u movitých věcí máme pravidla, co se s nimi po smrti majitele stane, sociální sítě žádné jednotné stanovy, podle kterých by se řídily, nemají. Každý provozovatel si to řeší po svém. „Platformy, jako je například Facebook, Instagram či Google, zásadně musí po smrti svého uživatele poskytnout dědicům přístup k jeho uživatelskému profilu,“ píše v návodu právník Ondřej Drachovský, který, jak prozradil Flowee, zatím nemusel žádný spor mezi pozůstalými v této oblasti řešit. „Zaměřuji se spíše na prevenci,“ dodává.

„V nastavení mnoha sociálních sítí můžete již za svého života upravit digitální pozůstalost a aktivně rozhodovat o tom, co se má stát s vaším profilem a s přístupem k němu po vaší smrti,“ pokračuje Drachovský. Můžete tak požádat o to, aby váš účet byl v případě vaší smrti vymazán, anebo určíte konkrétní osobu, která ho bude po vaší smrti obsluhovat.

Když se o smrti dozvíme z Facebooku

Pokud to nestihnete, poradit si mohou i vaši pozůstalí. Například u Facebooku máte dvě možnosti. Buď požádáte o smazání účtu, či o jeho změnu na pamětní profil. U jména zesnulého se tak objeví slovo Vzpomínáme. Profil zůstává, i nadále můžete vidět jeho fotografie či texty, ale nemáte přístup do účtu. Automaticky se také tento tzv. zvěčněný profil nezobrazuje v návrzích lidí, které znáte, a nepřipomíná narozeniny pozůstalého. Na webu goodbye.cz najdete i přesný postup, jak na to. 

Elektronická pozůstalost zahrnuje velkou škálu online služeb a produktů od datových a e-mailových schránek a s nimi propojených uživatelských účtů  přes profily na sociálních sítích a diskuzních fórech, předplacené audiovizuální služby (jako jsou např. Spotify nebo Netflix) po virtuální majetek.

Portál dále radí, abyste se utvrdili v tom, že všichni nejbližší příbuzní o úmrtí vědí. Nikdo se nechce o smrti jejich blízkého člověka dozvědět z Facebooku při scrollování. I tak samozřejmě bude mnoho lidí, kteří se právě touto cestou informaci o úmrtí dozvědí. „Začněte své oznámení varováním, aby byl čtenář připraven na špatné zprávy. Buďte opatrní při volbě slov a způsobu, jakým téma otevřete. Zmiňte se také o tom, že se omlouváte všem, kteří se to museli dozvědět tímto způsobem. Podělte se o to, jak důležití byli pro vašeho blízkého jeho přátelé,“ píše goodbye.cz.

Pokud pozůstalí nemají vůbec tušení, co mají dělat a kolik účtů měl zesnulý, nabízí Facebook snadnou cestu. Na tomto odkaze najdete speciální žádost ohledně účtu zdravotně indisponovaného nebo zesnulého člověka. Samozřejmostí je, abyste u žádostí o odebrání účtu nebo u zvláštních žádostí prokázali, že jste nejbližším rodinným příslušníkem nebo vykonavatelem závěti. Pak si stačí vybrat z možností, jestli chcete požádat o zvěčnění účtu, odebrat jej z důvodu úmrtí či zdravotní indispozice jeho vlastníka či podat nějakou zvláštní žádost.

Život po smrti na Googlu či v datové schránce

Podstatně podobné služby nabízí i sociální síť Instagram. Twitter pak umožňuje účet smazat, zvěčnění profilu se u něj nedočkáte. Síť LinkedIn vám na vaši žádost profil smaže nebo nabídne jeho zvěčnění, ale pouze po předložení, že jste oprávněni jednat jménem zesnulého.

„Některé další sociální sítě jako například Snapchat nebo TikTok lze zrušit jen s přihlašovacími údaji. V takovémto případě lze proto zvážit formu možného předání přístupových údajů blízkým, ke kterým má člověk důvěru. Je nicméně třeba mít na paměti, že předání přihlašovacích údajů k účtům je obvykle v rozporu s podmínkami užívání příslušných sociálních sítí,“ informují na stránkách umirani.cz.

Digitální dědictví samozřejmě nezahrnuje jen sociální sítě. „Elektronická pozůstalost zahrnuje velkou škálu online služeb a produktů od datových a e-mailových schránek a s nimi propojených uživatelských účtů (jako je např. Google, Seznam, iCloud nebo Microsoft Outlook) přes profily na sociálních sítích a diskuzních fórech, předplacené audiovizuální služby (jako jsou např. Spotify nebo Netflix) po virtuální majetek (např. v podobě zaregistrovaných domén, virtuálních peněženek nebo účtů s kryptoměnami),“ dozvíte se na stránkách s tím, že je praktické na tyto věci myslet už za života a mít je ošetřené, například za použití notáře či specializovaných služeb.

Co se týče datové schránky, s tou si nemusíte lámat hlavu. Poskytovatel ji smaže v okamžiku, kdy se zpráva o úmrtí objeví v registru obyvatel. Google účet vám dává dva roky, kdy s ním nemusíte nic dělat, ale po dvou letech vaší nečinnosti se automaticky smaže.