fbpx

Práce z pláže? Sliby chyby. Firmy na pozice „na dálku“ zájemce nalákají, realita ale bývá jiná 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Práce odkudkoliv, výhody home office, pružná pracovní doba. Firmy se naučily lovit zaměstnance na to, na co nejen generace mladých slyší. Jenže to, co nabízejí v inzerátech, splní jen málokdy. Jak nenaletět a jak naopak poznat toho, kdo myslí vážně to, co v inzerátu píše?

Zveřejněno: 15. 2. 2025

Na inzerát jsem odpověděla proto, že nabízel práci z pláže. Jinak bych se ani o pozici neucházela, ale často cestuji a nechci slibovat nemožné. Raději pak v práci příjemně překvapím, než abych nedodržela něco, co jsem slíbila. Ale bohužel, tato snaha o dodržení „nabídky“ je často jednostranná. Zadavatelé slíbí vše, aby se mohli probírat atraktivními CV zájemců, z nichž pak ovšem často vyberou někoho, kdo je schopen/ochoten víc než pravidelně do kanceláře docházet. Proč?

Když ptáčka lapají...

Asi nejsem jediná, kdo je členem jedné poměrně navštěvované facebookové skupiny, která nabízí práci v médiích. Nejen že zde sleduji slovní fotbal administrátorů, kteří pečlivě hlídají, jak je inzerát koncipován, a obují se do každého, který nemá jasně specifikované podmínky, ale zajímají mě především inzeráty na práci z domova. Jenže realita je často jiná. Mnoho firem sice inzeruje remote pozice, ale nakonec upřednostní kandidáty, kteří mohou být fyzicky přítomni v kanceláři, účastnit se elévských tiskových konferencí a být na písknutí na místě. O tom by ale práce na IČO být neměla. Alespoň o tom není pro ty, kteří jasně vědí, jak pracovat chtějí, mají morálku, disciplínu a jsou zvyklí na remote práci několik let, ba desetiletí.

Jak je to možné? A lze poznat klamavý inzerát a nenechat se nachytat? Abychom pochopili tuto problematiku, podíváme se na dva příběhy lidí, kteří si prošli touto zkušeností, a podložíme fakta statistikami o skutečné dostupnosti práce na dálku.

Je nám jedno, odkud budete pracovat

Onen zmíněný inzerát byl lákavý a velmi příjemný a podnětný byl i pohovor, kam mě pozvali jako jednu z finalistek. Hned na úvod jsem zdůrazňovala, že hodně cestuji, což jsem napsala ostatně už v motivačním mailu. I tehdy jsem byla ujištěna, že práce z pláže je „v pohodě“. Pohovor proběhl skvěle, trval téměř tři hodiny. Neviděla jsem jedinou překážku a cítila jsem od obou pánů, že i oni jsou spokojeni s heroickým výkonem. My se vám brzy ozveme a dojednáme podmínky, ukončili původně dopolední seanci, která se protáhla přes oběd.

Až 9 % zaměstnanců by se podle průzkumu raději vzdalo až 20 % svého platu ve prospěch práce na dálku.

Těšila jsem se a pomalu začala plánovat první témata v nové práci. Ale ouha! Jaké bylo mé překvapení, když se pak nikdo týden neozval. Nevadí, asertivní jsem tak akorát, tak jsem se připomněla. Bylo mi ale sděleno, je nám moc líto, máte skvělé profesní zkušenosti a byla byste skvělou kandidátkou, ale my potřebujeme někoho, kdo bude místo mě chodit na tiskové konference na přinejmenším týdenní bázi.

Chvilku jsem nechápala a text si přečetla několikrát. V inzerátu jasně stálo „nevadí nám, když pracuješ z pláže“, takže v čem je problém? Ano, byl v práci z pláže. A podobnou zkušenost měl i kolega Patrik. Ajťák.

Patrikova „cesta z města“ za vysněnou remote pozicí

Patrik je zkušený IT specialista z Brna, který se postupně rozhodl přejít na práci na dálku. Několikrát pracoval při cestování, zjistil, že mu to vyhovuje a že je to přesně to, co by chtěl dělat. Také jeho pozice to plně umožňovala, chtěl cestovat a zároveň si udržet stabilní příjem.

I Patrik našel nabídku práce, která ho nadchla, také tento inzerát jasně uváděl možnost remote spolupráce odkudkoliv. Přihlásil se, prošel několika koly pohovorů a také se zdálo, že má práci v kapse. Až při finálním jednání mu náhle personalista sdělil, že sice jeho schopnosti oceňují, ale dávají přednost někomu, kdo bude alespoň občas fyzicky přítomen v kanceláři v Praze. „Byl jsem překvapený, protože v inzerátu nic takového nestálo. Kdybych věděl, že chtějí někoho lokálního, vůbec bych se nehlásil.“ Prostě jako přes kopírák. Proč to ale firmy dělají?

Realita práce na dálku v roce 2025

Mnoho firem v posledních letech umožnilo zaměstnancům práci z domova. Tuto „remote pandemii“ vlastně odstartovala skutečná pandemie koronaviru. Ale přestože se práce na dálku osvědčila, některé firmy se zase začaly vracet k tradičnějším modelům. „U nás je to naopak,“ říká Tomáš J., majitel jedné přední komunikační agentury. „U nás je home office jedním z benefitů, na který velmi slyší mladí, zejména GenZ (generace Zet, lidé narození od poloviny 90. let), ale i naši manažeři. Ti mají možnost home office dokonce 4:1, tedy jen jeden den v práci, ostatní 3:2. Myslím, že i díky tomu máme skutečně kvalitní tým lidí, kteří naši benevolenci oceňují.“

Už v roce 2022 psal Český rozhlas o průzkumu Randstad na vzorku 5000 respondentů, který ukázal, že Češi už neberou home office za pracovní benefit, ale za standard. „Zhruba třetina firem dnes nabízí zaměstnancům hybridní model docházky. Některé podniky nechávají rozhodnutí přímo na zaměstnancích a nechávají je sestavit si vlastní pracovní rozvrh. Na západě zaměstnanci home office vyžadují, Česko se posunulo díky pandemii,“ říká Petr Douda ze společnosti Randstad. Ale to bylo před dvěma lety. Nyní firmy zase lákají lidi zpět do kanceláří. Podle BusinessInfo home office využívalo před rokem a půl už jen asi 22 % zaměstnanců a další desetina si jej přála, ale nebyl jim umožněn.

Až 36 % uchazečů o práci narazilo na rozpor mezi tím, co bylo uvedeno v inzerátu, a realitou pracovních podmínek.

Takže ano, někde to jde, jinde ne. Statistiky také ukazují  jasný trend. Podle Gallupova průzkumu pracovalo v roce 2023 ve Spojených státech zcela na dálku 28 % zaměstnanců, zatímco v roce 2021 to bylo ještě 43 %. Hybridní model (kombinace kanceláře a práce na dálku) preferuje 55 % firem, přičemž pouze 15 % umožňuje plný home office. Průzkum agentury FlexJobs pak zjistil, že 62 % zaměstnanců by dalo přednost práci na dálku před zvýšením platu, ale mnoho firem tento benefit omezuje. „Firmy se snaží přilákat talenty pomocí remote nabídek, ale ve skutečnosti hledají někoho, kdo bude alespoň částečně fyzicky přítomen,“ objasňuje mou i Patrikovu situaci Sara Sutton, zakladatelka FlexJobs.

Petřina zkušenost s klamavými inzeráty

I Petra Formánková, specialistka na digitální marketing, 48 let, má podobnou zkušenost: Našla pracovní nabídku, která slibovala plně flexibilní home office. Po nástupu však zjistila, že její tým se schází v kanceláři několikrát týdně, a její absence jí začala být vytýkána. Opět ono „Když ptáčka lapají“. „Nejdřív mi bylo řečeno, že můžu pracovat odkudkoliv. Ale pak mi vedoucí naznačil, že pokud chci postupovat v kariéře, měla bych se častěji ukazovat v kanceláři.“ Po půl roce byla její remote pozice změněna na hybridní model a nakonec jí bylo doporučeno, aby docházela do práce na denní bázi. Petra skončila. I ona skočila na špek krásnému inzerátu, který se ale od reality lišil.

Klamavé inzeráty: Jak firmy lákají na falešné sliby

Některé firmy využívají klamavé inzeráty jako součást náborové strategie. A jak takový inzerát vypadá? K nejčastějším trikům patří tyto (a můžete je vidět i ve facebookových skupinách):

  • „Práce odkudkoliv“, což ve skutečnosti znamená, že vás nesmí ani napadnout vyjet za hranice České republiky.
  • „Plně remote“ jinými slovy značí, že budete chodit do kanceláře několikrát měsíčně.
  • „Flexibilní pracovní doba“ je také fajn lákadlo, ale v naprosté většině případů musíte být online v přesně daný čas a pravidelně.
  • „Remote-friendly“ se sice tváří jako kamarád, kterému je jedno, odkud pracujete, ale ve skutečnosti, kdybyste bydlel hned vedle sídla společnosti, máte vyhráno a job by byl váš.

Podle studie nejpoužívanější byznys platformy LinkedIn, LinkedIn Workforce Report, až 36 % uchazečů o práci narazilo na rozpor mezi tím, co bylo uvedeno v inzerátu, a realitou pracovních podmínek. Nejnovější report z února 2025 ukazuje, že stále více společností práci na dálku omezuje, podle studie Harvard Business School však mnoho pracovníků stále dává přednost remote offie. Podle průzkumu, který byl zveřejněn tento týden, by 40 % zaměstnanců pracujících z domova raději přijalo 5% snížení platu, než aby se vrátili do kanceláře. 9 % z nich pak uvedlo, že by se vzdalo až 20 % svého platu. A to už stojí za zamyšlení i ze strany zaměstnavatelů, nemyslíte?

Proč firmy upřednostňují zaměstnance v kanceláři

Zaměstnavatelé často tvrdí, že remote práce snižuje produktivitu a týmovou spolupráci. Ve skutečnosti je ale důvodů více. Firmy tak mají lepší kontrolu nad zaměstnanci – mnozí manažeři mají stále obavy, že lidé doma nepracují naplno.

Související…

Digitální nomádství: Vysněný životní styl může reálně znamenat spíš samotu a odcizení
Clara Isabella Andrews

Velmi častým důvodem je pak snazší komunikace, a to i v době technologií, které umožňují online hovory, mnoho lidí stále preferuje osobní schůzky. Některé podniky se bojí, že remote práce oslabí firemní identitu, docházení do kanceláře je jakousi součástí firemní kultury. A určitě má každá společnost ještě další kritéria, proč chtějí mít své ovečky pěkně ve stádu pod zámkem, pod dozorem strýčka vlka.

Jak poznat skutečnou „práci z pláže“

Aby se uchazeči jako my vyhnuli zklamání, je potřeba pečlivě číst mezi řádky a pokládat si správné otázky. Určitě se vyplatí chvilku googlit, poptat se na trhu a udělat si vlastní obrázek. Zkontrolujte si firemní politiku, přečtěte si recenze na portálech, které firmy hodnotí z pozice zaměstnance nebo spolupracovníka, ideálně někoho, kdo už pro ně „z pláže“ pracuje. Na pohovoru, a je jedno, jestli na prvním, nebo desátém kole, se opakovaně ptejte, jak často se konají týmové schůzky a zda je nutné na nich být přítomen fyzicky.

Kdybyste se o podobnou pozici ucházeli někde za oceánem anebo u firem, které jsou založeny na práci na dálku a zaměstnávají tak lidi ze všech koutů světa, pak je dobré se zaměřit i na to, zda je nabídka aktuální pro váš region, i to, zda společnost poskytuje nějaké vybavení. Některé seriózní společnosti často nabízejí pracovní notebook nebo finanční příspěvek na home office. Takový pracovní notebook má ale (mluvím z vlastní zkušenosti) zase jiné nevýhody – nikdo vás sice nekontroluje okem Velkého bratra, ale můžete pracovat jen s určitými programy a do počítače si nic nestáhnete, protože by vás to odvádělo od práce...

Nenaleťte a braňte se už s jednou nohou v písku

Ačkoli je tedy práce na dálku stále populární, některé firmy ji považují za lákavý benefit zejména pro mladou generaci. Ale ne všechny nabídky jsou skutečně tak flexibilní a ideální, jak se zdají. Firmy v inzerátech často využívají vágní formulace, aby přilákaly co nejvíce uchazečů. Je jim celkem jedno, co naslibují, protože „slibem nezarmoutí“.

Pokud se tedy opravdu ucházíte o práci z pláže, protože hodně cestujete, pozorně si porovnejte, co je napsáno v inzerátu, a co vám pak skutečně řeknou na pohovoru. Remote práce může být skvělá příležitost, ale je důležité se nenechat napálit falešnými sliby. A jednou ji najdete. Věřte mi! Mluvím opět z vlastní zkušenosti. Sice se moc nevykoupu, ale z pláže pracuji často...

 

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...