fbpx

Asijský tygr Temu vytasil drápy: Levné balíčky výměnou za data a soukromí 2 fotografie
zdroj: Shutterstock

Online platformy nabízející nejrůznější kategorie zboží za minimální částky, jako jsou eBay, Wish, Shein nebo AliExpress, máme už zmapované asi všichni. Poslední dobou se ovšem ze všech koutů noří jasně oranžový čtvereček s nápisem TEMU

Zveřejněno: 13. 3. 2024

Zvykli jsme si na to, že pár tahy myší nakoupíme na internetu prakticky cokoliv a klidně z druhé strany zeměkoule. Nákupy z pohodlí domova patří k jednomu z mnoha privilegií, které jako vyspělá civilizace máme. K tomu všemu je už tak nějak v lidské povaze zakořeněné hledání té nejvýhodnější cesty. Poměrně snadno nás tak dokáže zvábit naleštěné zboží za lákavě (nízké) ceny. To umělo mistrně využít mimo jiné i Temu.

Kdo je bez viny, nechť hodí kamenem nebo klidně americkým dolarem. Cílem tohoto článku není zbytečné démonizování této platformy. Zcela jistě existují lidé, kteří na Temu nakoupili (a nakupují), odnesli si fajn produkt i dobrou zkušenost k tomu. Ostatně. Kdo šetří, má za tři, praví zlaté české pořekadlo. S nákupy na Temu se proto pochopitelně roztrhl pytel také u nás. Informace ovšem vládnou světu a je proto dobré se nedívat na věci černobíle.

Temu, kam až www dosáhne

Temu patří pod nejúspěšnější čínský online obchod Pinduoduo, jež vlastní obchodní skupina PDD Holdings. Pinduoduo byl původně online bazar, propojující místní farmáře s kupci, kteří prostřednictvím hromadných nákupů mohli výrazně ušetřit. Sféru působení postupně rozšířil na další oblasti: spotřební zboží, potraviny, elektroniku nebo módu. Naprosto totožný formát se uplatnil také na Temu, které v červnu roku 2022 založil 34letý obchodník a investor Colin Huang. Obdobně jako třeba AliExpres nebo eBay ani Temu není přímým prodejcem nabízených produktů. Jedná se o model zprostředkovaného obchodu, a je tedy platformou pro jiné (původní) prodejce.

Temu začalo na svém e-shopu prodávat v září v témže roce. Zpočátku velmi nenápadně. Ještě v roce založení se o platformě příliš nevědělo, natož aby se o něm nějak výrazně hovořilo.

Temu aplikace po zákazníkovi požaduje až 24 oprávnění, mimo jiné také přístup k Wi-fi. Bluetooth, videím, fotografiím, kontaktům uloženým v mobilu či platebním údajům.

Vše se změnilo v roce 2023, kdy Temu začala propagovat reklama na Facebooku, Googlu, Instagramu, youtube, v televizi... Do konce roku se stalo desátou nejstahovanější aplikací na světě. V Německu, Itálii, Španělsku, Francii a v Americe dokonce držela jasné prvenství. Správné je se ptát, jak je to vůbec možné? Hlavní důvodem jsou až nadpozemsky vysoké investice do marketingových nástrojů. Aby Temu nalákalo co nejvíce zákazníků po celém světě, výdaje na reklamu minulý rok zvýšilo o 1000 %.

Jen v USA od září do prosince 2023 Temu nasypalo do reklam více než 517 milionů amerických dolarů, v přepočtu 11 962 863 000 000 Kč. Stal se z něj online gigant, který se snaží díky přesně cíleným reklamám smést konkurenci. Ve stejném roce prodalo Temu zboží v hodnotě 16 miliard amerických dolarů (370 224 000 000 000 Kč). Předpokladem je, že v letošním roce se suma může zdvojnásobit. Amazon a Shein tak čelí prvnímu opravdu velkému konkurentovi.

Pomyslnou špičkou se ale v letošním roce stal zápas finále amerického Super Bowlu. 30sekundový spot, odvysílaný o přestávce, stál společnost neskutečných 7 milionů amerických dolarů (zhruba 161 973 000 Kč). V reklamě figurovaly animované postavičky, které v rytmu chytlavé znělky na Temu nakupovaly a zakoupenými produkty velmi jednoduše a bleskově vybavovaly svůj domov. V dalším spotu, kolujícím na youtube, zase mladá žena klikáním na produkty v aplikaci mění rychlostí blesku znovu a znovu svůj outfit. Celou marketingovou kampaní se line moto „Shop like a billionaire“, tedy „Nakupujte jako miliardáři“. Cílený slogan není o ničem jiném než o poněkud rafinovaně zvolené marketingové strategii, která má v  co největším množství lidí vzbudit pocit, že luxus a exkluzivní zboží si může dopřát opravdu každý. A to za velmi přijatelné ceny, samozřejmě.

Kolo štěstí se roztáčí

Pinzeta za 7 korun, punčocháče za stovku nebo sada mýdel po padesáti korunách. Fotky produktů navíc vypadají velmi slibně, hodnocení uživatelů také. Až podezřele nízké ceny jsou dané velkými objemy nákupů, které Temu pomáhají snižovat náklady, a tím umožňují zboží za pro zákazníka zajímavé ceny nabízet. Pro zajímavost: jen v USA je denně rozesláno přes milion balíčků.

Jedním z faktorů úspěchu Temu je dle stanfordského neurologa Bena Rheina gamifikace neboli využívání herních prostředků ke zvýšení účinnosti marketingu – problikávající světýlka, chytlavá melodie, co se zasekne v uších, a další lákavé, nicméně promyšlené příležitosti, jako je třeba registrace do „Klubu výhod“. Ten se zpočátku tváří jako bezplatná služba, po uplynutí zkušební doby na vás ale většinou čekají další poplatky a Temu prasátko dál tloustne. Oblíbené jsou rovněž matoucí vizuální prvky, které záměrně ovlivňují nakupovací rozhodování. Často se používají například výrazná podněcující tlačítka s nápisem „Koupit nyní“ apod. Nutno dodat, že tyto triky používá celá řada platforem a e-shopů, například také Amazon.

 

temu

Ukázka kampaně. (zdroj: Redakce)


Temu navíc neváhá používat dark či deceptive patterns: temné či klamavé vzory. „Jedná se o uživatelské rozhraní pečlivě vytvořené tak, aby přimělo zákazníky dělat věci, které by jinak nedělali. Jednoznačně jde o obchodní manipulaci,“ uvádí doktor a autor knihy Deceptive Patterns  Harry Brignull.

Příklad? Slevové kupóny, nebo dokonce zboží úplně zdarma, to umí na zákazníky dokonale zapůsobit. Obzvláště na jedince, kteří jsou citlivější k vytvoření závislosti. Jenomže co se hojně propagovaných slev týká, z 90 % jde o vábničku, jejímž jediným účelem je vás přilákat do bludiště, ve kterém ve finále utratíte mnohem víc, než byla původní cena zlevněného zboží. Oněch 90 % vám totiž bude odečteno pouze z ceny jednoho produktu a pouze při prvním nákupu. Pokusíte-li se slevu získat opakovaně, systém vám suše oznámí, že sleva již byla uplatněna.

Záhada několika balíčků

Pozorný nakupující si může všimnout, že se výsledná cena jednotlivých položek objednávky zvýšila o „skryté“ administrativní poplatky. V tomto bodě se však musíme Temu alespoň částečně zastat. Povinnost zaplatit DPH se od 1. 10. 2021 nově vztahuje na veškeré zásilky přicházející do EU ze třetích zemí. Temu a řada dalších velkých prodejců DPH vybírá od zákazníků při prodeji zboží a tuto částku pak do EU odvádí. DPH tedy zaplatíte přímo na e-shopu. Jedná se o tzv. režim jednoho správního místa pro dovoz

Američtí analytici si nejprve posvítili na aplikaci Pinduoduo, jež porušovala základní pravidla sběru dat. V březnu 2023 byla aplikace stažena z Google Play poté, co vyšlo najevo, že obsahuje malware.

Od cla jsou při dovozu osvobozeny zásilky nepřesahující hodnotu 150 EUR. A to je tajemství zásilek rozdělených do několika balíčků. Temu vaši objednávku odešle v tolika balících, v kolika bude potřeba tak, aby žádný z nich tuto hodnotu nepřesáhl.

Zákazník pod drobnohledem

Velký problém Temu, který vyvolává obavy i u bezpečnostních analytiků, se týká potenciálního neoprávněného užívání citlivých osobních údajů. Nákup sice můžete realizovat i prostřednictvím internetového prohlížeče, většina lidí však nakonec sáhne po mobilní aplikaci, jejímž stažením společnost získá data o konkrétním zákazníkovi a díky notifikacím jej může neustále zadarmo oslovovat. Temu aplikace po zákazníkovi požaduje až 24 oprávnění, mimo jiné také přístup k Wi-fi, Bluetooth, videím, fotografiím, kontaktům uloženým v mobilu či platebním údajům.

Znepokojení a kritika jako první zazněly paradoxně z Ameriky. Tamní analytici si nejprve posvítili na aplikaci Pinduoduo, jež porušovala základní pravidla sběru dat. V březnu 2023 byla aplikace stažena z Google Play poté, co vyšlo najevo, že obsahuje malware.

V polovině února 2024 se kolem Temu začala stahovat mračna i v Česku. Na Temu se chce více zaměřit také Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). „Problematice se snažíme věnovat průběžně a komplexně. V tuto chvíli interně pracujeme na souhrnnější analýze,“ zmínila serveru Lupa mluvčí kyberúřadu Eva Rajlichová. 

Pokud se budete přesto chtít do nákupů na Temu pustit, nenakupujte rychle, impulsivně, využívejte online platební kartu a místo mobilní aplikace nakupujte přes internetový prohlížeč. A pokud už si aplikaci stáhnete, po provedení nákupu ji nejlépe okamžitě smažte. 

P.S.: Chcete si dát od Temu trošku chill? Používejte adblock a v Chrome prohlížeči si Temu reklamy zablokujte následujícím způsobem: Otevřete Chrome, vpravo nahoře ťuknete na ikonu s názvem Nastavení, klikněte na Ochranu soukromí a zabezpečení, následně si rozklikněte Ochranu soukromí v reklamách a napište ty, které chcete blokovat.

Související…

Proč nakupujeme nesmysly a předražené věci: Kdy se vyplatí sleva 50 korun?
Oldřich Pospíšil

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...