fbpx

Bojíte se zneužití osobních dat? Připojte se ke globálnímu hnutí, které bojuje proti gigantům 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Sdílení polohy, adresy, jména, data narození. To vše poskytujeme technologickým gigantům. Nekalé praktiky některých z nich přispěly i založení hnutí, které bojuje proti zneužívání osobních informací. Přidat se můžete i vy

Zveřejněno: 6. 12. 2023

71 % lidí má podle výzkumu Amnesty International obavy z toho, jak technologické společnosti shromažďují a používají jejich osobní údaje. Pokud patříte mezi ně, možná vás zaujme, že přesně to stejné leží v žaludku hnutí People vs. Big Tech. Organizace se snaží zakročit proti hrstce gigantických technologických společností, které si monopolizovaly internet invazivním sledováním, predátorskými návykovými algoritmy a škodlivým obsahem.

„Pro velké technologické monopoly, jako je Google či Facebook, nejsme nic víc než uživatelé – zralí pro komodifikaci, připravení k vykořisťování. Zatímco tyto korporace na našem sledování obscénně vydělávají, my lidé musíme nést břemeno tohoto zničujícího obchodního modelu: nárůst polarizace, šíření lží a nenávisti a oslabení našich základních práv a svobod,“ uvádí na svém webu hnutí, které sdružuje více než 100 organizací a zastupuje více než 71 milionů občanů.

Podpora nové vize

Hnutí pomohlo dosáhnout několika průlomových úspěchů, jako jsou například nové technologické zákony v Evropě. „Hrstka technologických miliardářů už léta řídí internet jako banda feudálních králů, kteří sbírají naše data a profitují na nich, zatímco jejich platformy ničí vše od duševního zdraví až po demokracii. Ale nová generace mladých vůdčích osobností povstává a bojuje proti tomu. Spojuje je vize lepšího online světa – kde jsou děti chráněny před záměrně návykovými aplikacemi, kde se můžeme připojit online a věřit tomu, co uvidíme na svých kanálech, kde se můžeme učit, objevovat a spojovat se s blízkými, aniž bychom byli neúnavně špehováni,“ říká zakladatelka hnutí Tanya O'Carrollová.

S hnutím People vs. Big Tech se letos během Black Friday spojila i kosmetická značka Lush, která jim skrze prodej speciální koupelnové bomby pomohla vybrat finanční prostředky na jejich práci. Před dvěma lety také tato firma oznámila takzvanou „Anti-social Policy“, v rámci které se, podobně jako další značky včetně Balenciaga and Bottega Veneta, stáhli z platforem Meta, z TikToku a Snapchatu. 

V případě, že také nesouhlasíte s praktikami výše uvedených společností, možná je na místě zvážit, zda se nechcete (byť alespoň částečně) sami k Anti-social Policy připojit. V rozhodování vám možná pomůže i článek s deseti důvody, proč odejít z Facebooku

Související…

Nenechejte svá data napospas: Sedm rad, jak zamést svou digitální stopu
Luboš Heger

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...