fbpx
Zveřejněno: 26. 12. 2017

Nedávné studie odhalily, že napříč všemi kontinenty trpí něžné pohlaví nižším sebevědomím, v západních státech jsou navíc rozdíly oproti mužské populaci ještě markantnější. Proč tomu tak je a existuje vůbec řešení?

Studie Wiebke Bleidorn, Ph.D., z University of California analyzovala data od 985 000 mužů i žen ze 48 zemí. Všichni měli ohodnotit frázi: „Mám vysoké sebevědomí.“ Bylo zjištěno, že bez ohledu na hranice a kulturu dané země si muži věří více než ženy.  

„Téměř ve všech kulturách mají muži vyšší sebevědomí, ale rozdíl spočívá ve velikosti oné mezery,“ říká Bleidorn. „V průmyslových západních zemích, jako je USA a Austrálie, jsou rozdíly kupodivu výraznější než v zemích rozvojových.“

Hormony a mozek

Proč si muži obecně fandí víc? Výzkumníci mají hned několik teorií. Za prvé lze tuto mezeru vysvětlit naší biologií: „Většina charakterových vlastností má genetický základ, takže máme důvod předpokládat, že geny hrají v této oblasti poměrně důležitou roli,“ říká Bleidorn.

Podle vědců navíc ženská mysl sebekritice přímo nahrává. „Část mozku, která je zodpovědná za sebehodnocení a souzení, je u žen více vyvinutá,“ říká Louann Brizendline, MD, neuropsychiatrička z univerzity v San Francisku. Také ženské hormonální změny jsou podle Louann jednou z příčin toho, že dámy jsou citlivější na negativní hodnocení či odmítnutí, a rychleji tedy sklouznou k pochybnostem o svých kvalitách.

profimedia 0290508074

Muži si podle výzkumů věří víc než ženy

Porovnávání s muži

A proč právě ve vyspělých zemích, které se snaží o rovnostářský přístup, ženské sebevědomí tolik pokulhává? „Domnívám se, že v západních společnostech mají dámy častěji tendenci se srovnávat s muži, kteří mívají například lepší pracovní pozice a vyšší platy,“ říká Brizendline.

To znamená, že ženy narozené v těchto kulturách se stávají obětí svých vlastních přísných kritérií a při srovnávání hledí často jen na určité aspekty, jako je například pracovní pozice či výše platu. Už ale neberou ohled na to, že kromě zaměstnání musí často zvládat i další role, jako je například péče o domácnost a mateřství.

Neochota riskovat

Sebedůvěra je definována jako naše přesvědčení o schopnosti uspět v daném úkolu a její nedostatek vede k averzi vůči riziku a neochotě vycházet vstříc novým výzvám. Judith Beck, výkonná náborářka v oblasti finančních služeb, se domnívá, že ženy jsou ve své kariéře opatrnější ve srovnání s muži, což může být jeden z důvodů, proč tak často nedosahují vyšších postů: „U žen je méně pravděpodobné, že by svou kariéru ohrozili. Časem začnou vynechávat příležitosti a tolik neriskují.“ To může být samozřejmě zapříčiněno jednak obavami, že složitější úkoly nezvládnou, avšak také tím, že něžné pohlaví má přirozeně silnější potřebu jistot. 

shutterstock 114041503

Šest z deseti dívek ve věku do 16 let používá make-up.

Role médií

Další důležitou roli hrají také média, která svou přísnou kritikou zejména ženských celebrit snižují dívkám sebevědomí. Zpráva společnosti Girlguiding naznačuje, že stále vyšší počet mladých žen není spokojen s tím, jak vypadá, a utrácí velké sumy za zkrášlovací přípravky. Osm z deseti dívek ve věku 11 až 16 let si například holí nohy a šest z deseti používá make-up.

Jak z toho ven?

Na internetu koluje mnoho různých návodů, jak sebedůvěru posílit, celý proces však vyžaduje značnou dávku trpělivosti. Přesto však existují kroky, které vám mohou celé snažení dosti usnadnit. Americká psycholožka Lauren Hazzouri například říká, že důležitá je snaha o převzetí kontroly nad svými myšlenkami. Ke sledování vlastní mysli vám může pomoci například meditace. Podle Lauren je také důležité stanovit si hranice a dát jasně najevo, když je druzí překračují. A poslední rada? Praktikujte mindfulness a žití v přítomnosti. Vůně oblíbeného jídla, zpěv ptáků, hlas člověka, s nímž právě hovoříte – plná pozornost zaměřená na tyto a další vjemy vás může zbytečných negativních myšlenek a pochybností zbavit.  

foto: Profimedia

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.