fbpx
Zveřejněno: 26. 8. 2017

Eiffelovka naležato, to je první dojem, když se člověk podívá na most zasvěcený vládci 2. poloviny 19. století Ludvíku I. Portugalskému. A nejsme vůbec od pravdy daleko, v roce 1886 ho postavil spolupracovník někdejší Gustava Eiffela Théophile Seyrig. Ponte Luiz I. je obloukový, železný, dvojpodlažní, přesto až neskutečně krásně klenutý, dokonce elegantní.

Dvě patra mostu spojují břehy řeky Douro, tedy portské nábřeží Ribeira s přístavištěm Rabelo a zároveň města Porto a Vila Nova de Gaia. V dolním patře je vozovka pro auta a autobusy, v horním jezdí metro linky D a chodí pěší.

Most je současně i výjimečnou vyhlídkovou terasou. Théophile Seyrig jej navrhl ve tvaru D. A tak se klene v celé své noblese nad hlubokým údolím řeky Douro. Svým rozpětím 172 metrů se stal ve své době nejdelším mostem tohoto typu na světě. Dnes je jedinečnou dominantou Porta a od roku 1982 také portugalskou národní památkou.

Eiffel s mostem pohořel

Zajímavé je, že s návrhy mostu Ponte Luiz I. proti sobě stáli právě Eiffel a Seyrig. Jak už to tak někdy bývá, tak i v tomto případě žák předčil svého učitele. Seyringův návrh, který podávala belgická společnost Société de Willebroeck, jíž byl zaměstnancem, v architektonické soutěži zvítězil.

Německý inženýr Théophile Seyrig byl ve své době nejuznávanějším evropským architektem specializujícím se právě na stavbu mostů. Jeho dílem je v Portu i další železný most Ponte de Doma Maria Pia, který přivádí do města železniční dopravu z Lisabonu.

shutterstock 569278948

Typický obrázek z Porta, železný most, nábřeží a nad ním gondoly lanovek, které vozí turisty mezi sklepy

Stavbu mostu Ponte Luiz I. zahájil Seyrig v roce 1881 a už v roce 1886 byla dokončena. První koleje postavili na horním patře mostu v roce 1905, začátkem roku 1944 zrušili na mostě mýtné a v současné době mají radní města na stole návrh na zbudování závěsných chodníků pro pěší.

Ještě trochu portského

Být v Portu a kromě mostu si nedat ještě portské by byl jistě hřích, i když obě místní lákadla není úplně vhodné kombinovat. Stačí přejít nebo metrem přejet most a ocitnete se na jihu od Porta ve městě Nova Vila de Gaia. Zde je nespočet sklepů známých značek, kde sladké víno výjimečné chuti dozrává.

Portským se tu můžeme kochat díky měšťanským rodinám z Porta. Velmi výnosný obchod s vínem jim chtěl zatrhnout biskup města Porta, který na víno uvalil vysoké clo. Obchodníci se nedali a vyžádali si u krále svolení pro uskladnění portského vína na druhém břehu řeky. Tam už moc biskupa nedosáhla. Právě díky těmto obchodníkům vzniklo Nové město, tedy Vila Nova de Gaia.

Na jedinečné portské upozorňují obrovské nápisy na fasádách domů, lákají třeba na značky Calém, Sandeman, Ruby, White, Dow´s i Ferreira. Za deset eur sklepmistři návštěvníky bohatě odmění informacemi o výrobě vína, o jeho odrůdách, o pěstování, sběru i o gastronomii, která je s portským spojená. Čím je portské starší, tím má medovější barvu, voní po dřevu a neodolatelně chutná.

Na řece pak dokreslují atmosféru pohupující se dřevěné loďky se sudy plnými vína a nad hlavami se pohybuje flotila gondol několika visutých lanovek, které spojují jednotlivé sklepy.

foto: Shutterstock, zdroj: GoPorto

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Jak uchovávat elektřinu? Švýcarský start-up to zkouší s jeřábem

Jak uchovávat elektřinu? Švýcarský start-up to zkouší s jeřábem

Té reklamě se v podstatě nedá vyhnout: „Takže pane Sysel, takže vy chcete solární...

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Matějská pouť na pražském Výstavišti už běží nějaký ten pátek a zdá se, že...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.