fbpx

Zveřejněno: 19. 5. 2017

Koupíte si jeden pár bot a druhý bude darován dítěti v nouzi. Takový je princip byznys modelu One for One v kostce. Nemusí se samozřejmě týkat jenom bot, ale jakéhokoliv produktu. Tak co říkáte – líbí se vám?

Tento druh sociálního podnikání je znám i pod jménem „buy one, give one“ čili „Kup jeden, daruj jeden“. Kromě společnosti TOMS Shoes se jím řídí například optická společnost Warby Parker Eyewear nebo Dutch bank v Nizozemí. Ta dává zákazníkům, kteří si vezmou hypotéku, možnost darovat peníze. Banka je zdvojnásobí a použije na stavbu domů v Bangladéši.

jidlo shutterstock 294816959

Společnost Mealshare umožňuje nakrmit chudé vždy, když se najíte v restauraci.

Společnost Mealshare vám zase umožňuje „nakrmit“ druhé pokaždé, když jíte v restauraci. A mnoho dalších společností následuje příkladu TOMS Shoes. Co si budeme nalhávat, je to i forma marketingové strategie. Firmy se snaží před veřejností vypadat co nejlépe. Mnoho z nich aplikuje krátkodobé kampaně. Málokterá má však charitativní koncept zakořeněný ve svém byznys modelu.

Jak to začalo?

Americký podnikatel Blake Mycoskie vyrazil v roce 2006 na dovolenou do Argentiny. Tam se seznámil s Američankou pracující pro dobrovolnickou organizaci, která poskytovala dětem boty. Mycoskie s ní strávil několik dní. Putoval od vesnice k vesnici ať už v doprovodu skupiny, nebo sám. „Byl jsem svědkem obrovské chudoby jenom kousek od rušného hlavního města. Začal jsem podobným problémům věnovat mnohem větší pozornost. Jistě, vždycky jsem měl kdesi vzadu v mozku zastrčenou informaci, že na světě jsou chudé děti, které chodí bosky, ale poprvé v životě jsem viděl, jaký to má dopad: puchýře, vředy, infekce,“ napsal Mycoskie v roce 2011.

toms

Krásné espadrilky značky Toms zakoupíte i u nás.

Inspirován tímto zážitkem založil po návratu do USA firmu TOMS Shoes a vytvořil pro ni „One For One" byznys model. Jeho princip je jednoduchý: za každý pár bot, který si někdo koupí, daruje společnost jeden pár chudým dětem. Jenom v roce 2013 tak obdarovala více než 10 milionů chudých dětí. V roce 2011 začala společnost stejný koncept aplikovat i na sluneční brýle. Samozřejmě, že potřebným neposílala sluneční brýle, ale přispívala jim na léčbu, optické brýle a chirurgické zákroky. Zaujalo vás to? Na TOMS Shoes narazíte i v Česku.

Je to ten správný přístup?

I když je přínos One for One modelu nepochybný, nevyhnul se kritice. Hlavní námitka zní, že léčí symptomy (chybějící boty, hlad atd.), nikoliv problém (chudoba). „Svět rozhodně potřebuje přísun bot v místech, kde je jich nedostatek. Ale tyto oblasti potřebují hlavně nové technologie, výrobu produktů a distribuční řetězce speciálně designované pro venkovní oblasti. Modely jako TOMS mají jistě mnoho skvělých vlastností, ale nejsou schopny způsobit skutečnou změnu,“ řekla k tomu Valeria Budinich, která se již 25 let věnuje sociálnímu podnikání.

sp17 l m washedlenox 6059

Toms nabízí širokou řadu dámských i pánských produktů. Jejich koupí navíc přispějete na dobrou věc.

Nel Blumenthal, spoluzakladatel společnost Warby Parker, zase projevil strach z toho, že mohou „vytvořit zvrácenou kulturní závislost na dotacích, což může mít negativní dopad na ekonomiku.“ Proto společnost brýle nedaruje, ale pouze podporuje (spolufinancuje) jejich koupi. Když si lidé musí brýle koupit, budou si jich více vážit, než když je přímo dostanou. Jakkoliv je charitativní model One for One přínosný, musí být opatrně uchopený, aby sám nevytvořil problémy do budoucna.

Čtěte také: 

Kalhoty na jógu ze starých mobilů i rostliny, které svítí. 7 skvělých Crowfundingových projektů.

Veronika Knirschová: Upcycling a slow fashion nás učí myslet jinak

Už jste viděli kolo z kapslí od kávy? 

 

 

foto: Toms a Shutterstock, zdroj: Triple Pundit

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...