fbpx


Zveřejněno: 11. 4. 2017

Zajímalo vás někdy, proč jsou severské země natolik inovativní a předčí svou nápaditostí jakýkoliv jiný národ? Všechno začíná výchovou a vzděláváním. V prvním díle svého videoblogu vám Bob Kartous z portálu EDUin prozradí něco o tom, jak vzniká kreativní mysl. 

„Toto jsou rozumní chlapci? Vždyť je to tady jeden vedle druhého samý Debil nebo Blbeček! Se podivejte do zasedacího pořádku: Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček. Akorát támhle vzadu, to je snad jediná výjimka, sedí dva Blbečci vedle sebe.“ Tahle nestárnoucí věta, kterou poprvé pronesl Ladislav Smoljak v roce 1967 v Divadle Járy Cimrmana ve hře Vyšetřování ztráty třídní knihy, je bohužel přesným zrcadlem dnešního školství. 

„Nesahej na to!“ „Rozbiješ to!“ „Neumíš to!" Našim dělem stále někdo podsouvá (i my sami), že něco nemají dělat, co udělaly špatně nebo že jsou prostě hloupé. Vybavíte si ještě své sešity z první třídy? Linky v nich byly sotva vidět pod záplavou rudé. Přesně touhle barvou učitelé poukazovali na to, že jste právě pochybili, a to nebylo přípustné. Přitom tohle je jeden z největších omylů současného vzdělávacího systému. Možná to zní jako klišé, ale opravdu jsou to právě chyby, čím se člověk učí. 

bob kartous shutterstock 271194797

Naučte se myslet inovativně.

Nechceme lidské roboty

Tato stereotypní výchova je možná důvodem, proč v dospělosti špatně hledáte cestu ke kreativní mysli. Neumíte prezentovat svoje nápady, přicházet s inovacemi, s vlastními řešeními, nevynalézáte... V dánském školství to dělají jinak. Tam mají studenti možnost se mýlit, dělat chyby a jsou v tom ještě podporováni a ne nadarmo je tato severská ekonomika jednou z nejpokrokovějších. V Číně nedávno zavedli novou vzdělávací doktrínu, která omezuje testování, zkoušení a drill, protože si uvědomují, že vychovávat lidské roboty nemá smysl v době, kdy je potřeba přicházet s novými řešeními. 

Myslet kreativně není nic, co by se nedalo naučit i v dospělosti. „Při učení na vysokých školách nebo v rámci projektu Education Republic se často setkávám s dospělými lidmi, ve kterých někdo tuhle potřebu a přirozenou touhu paralyzoval,“ říká Bob. Ale stačí pár hodin a dá se to překonat. Pokud tedy tento problém máte, začněte s tím dělat něco už dnes. „Learning by doing“ je nejúčinnější metoda. 

Čtěte také: Spěcháte se školou? Rozmyslete si, co děláte, Scioškoly: Budoucnost vzdělávání nebo utopie? Má smysl dávat děti do ekoškol? Odemkněte potenciál svých dětí.  

 

 

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...