fbpx
Šéf D Smack U: Praha by mohla zrušit poplatky z kulturních akcí, je to anomálie 1 fotografie
David Urban, D Smack U

Koncertní scénu by mohly nastartovat malé zahraniční kapely, které snad dorazí na podzim, říká legendární promotér David Urban

Zveřejněno: 18. 6. 2020

David Urban je majitel D Smack U Promotion. Zároveň je spolumajitelem slovenského festivalu Grape, který se pravidelně koná na letišti ve slovenských Piešťanech. Řadí se do evropské špičky, tak jako například slovenská Pohoda nebo maďarský Szigét. D Smack U se téměř výhradně zaměřuje na zahraniční kapely, což znamená, že spadá nejen do té kategorie, které koronavirová krize ze dne na den sebrala všechny příjmy, ale také do té části, kde bude návrat k normálu trvat nejdéle. Zatímco v Česku a na Slovensku se festivalová scéna může velmi pomalu a opatrně rozjíždět, zahraniční kapely letos turné obnovovat v drtivé většině případů nebudou.

Většina lidí začíná chodit do práce. Co vy?

Pro mě jako člověka, který organizuje zahraniční koncerty, se uvolněním opatření zatím nic nezměnilo. Musím ale něco neustále dělat, to znamená, že přehazuju akce, přehazuju přehozený akce, pak akce, které měly být na podzim a nebyly ani ještě oznámeny, překládám na příští rok... Agenti a management kapel chtějí také vědět, na čem jsou. Všechny koncerty a akce, které byly naplánovány a nebyly zatím oznámeny do konce roku, byly odloženy na rok 2021.

Jak k tomu přistupují zahraniční agenti kapel? Berou na to ohled?

Jsou stejně jako my všichni ve složité situaci. Někdo je ve velkém průšvihu, někdo je na tom třeba o něco líp, ale všichni v tom mají hrozně peněz a nechtějí o ně přijít. Minimálně půl roku budeme bez jakýchkoliv financí. Berte to jako pohled člověka, který se zabývá zahraničím. Někdo dělá koncerty na lodích, někdo dělá malé festiválky s českými kapelami, to teoreticky může zafungovat. Ale lidi, kteří dělají evropská turné, jsou na půl roku bez prostředků. A to jsou miliony eur, které letí každý den do kanálu.

A vy jste nepřemýšleli, že byste dělali taky české věci? Třeba jen z ekonomických důvodů?

Uvažovali jsme o tom velmi něžně, ale tím to taky skončilo.

O které největší pecky lidi přijdou?

Z těch nejznámějších je to třeba Dub FX nebo Michael Kiwanuka. Ale ty, kteří nebyli ještě oznámení, ty pochopitelně ještě prozrazovat nemůžu.

Stát řekl, že chce pomáhat těm, kteří byli krizí postiženi. A to je kulturní sektor zcela bez diskuze. Jak pomáhá vám?

To jsou takové ty proklamace… Funguje podpora OSVČ, což je většina z nás, takzvaná pětadvacítka, a do konce srpna nemusíme platit zdravotní a sociální pojištění. Navíc většina lidí u nás jsou externisti, které najímáme na jednotlivé projekty. Externisti se ale taky musejí postarat sami o sebe. Tudíž je to ještě ve stavu, aby v tom člověk nebyl úplně za strašně moc. Je to ale taky veškerá pomoc, kterou stát nabízí.

Pro ten průmysl pracují obyčejní lidé. To není nějaký komunistický tlusťoch nebo hokejisti na náměstí, kteří berou 300 litrů za vystoupení.

Teď o něčem neustále debatují, něco má jít na schválení do vlády… Ministerstvo kultury přispěje pouze subjektům, které v posledních třech letech dostaly grant od Ministerstva kultury. Praha bude také třeba odpouštět nájmy, to se ale týká pouze prostor v městském majetku, takové Forum Karlín ti těžko odpustí nájem, když je to soukromý prostor.

Napadá vás ještě jiný způsob, jak by mohlo město pomoci?

Mohly by se snížit nebo úplně zrušit poplatky městu z kulturních akcí, což je anomálie. Není to v Bratislavě ani ve Vídni, ve Varšavě, v Berlíně… Nemá to žádné hlavní město okolo nás, tedy kromě Budapešti, a nejsem si jistý, jestli zrovna Maďarsko chceme v tomto následovat.

A může pomoc stát?

Výrazná pomoc do budoucnosti by mohla být, že stáhnou DPH z 15 na 10 procent. To je fantastická věc pro pořadatele festivalů, protože se jim zlevní program, respektive mají šanci vytáhnout o pět procent víc (návrh na snížení DPH prošel v den konání rozhovoru Parlamentem, zbývá už jen podpis prezidenta, pozn. aut.). U pořadatelů koncertů to je komplikované, záleží na jednotlivých smlouvách, na době, kdy se koncert odehrává. Uzákonil se zde systém voucherů, kdy z návštěvníku se stali do řijna 2021 věřitelé společností co pořádají koncerty či festivaly a mají vstupenky na již zrušené akce... No, a pak se uvidí. Říkali, že pořadatelé můžou zakalkulovat ztrátu z roku 2020 a že si můžou vyžádat vratku daně z roku 2018 a 2019. Já jsem právě v těch letech platil daně jako mourovatej, to byly chválabohu krásné ročníky.

Když jste mluvil o snížení DPH, ta byla součástí výzvy umělců Za živou hudbu

Existují dvě organizace, jedna byla Česká obec hudební, ta sdružuje promotéry, ale také zvukaře, techniky… tam spadají i festivaly sdružený pod Festas, spadají tam i kluby, které tam zastupuje Marek Lakomý z Meet Factory. Pak jsou tam další sekce, jsou tam i hudebníci… a pak je APPOK, Asociace producentů a promotérů v oblasti kultury, a to je velmi podobný. Jana Heřmánková, CEO T-Servis, Janis Sidovský z Celebrity Managementu, Viliam Ďuriš z JVS Group… a tato organizace se snaží nejvíce jednat s ministerstvem průmyslu a obchodu. Je tam mimo jiné Milena Palečková z 10:15 Promotion, Dušan Svíba z EarthMusic, Michal Thomes z Ameby, Petr Pylypov, David Čajčik za indie scénu a nebo Václav Kokeš z Fource… no a pak jsou solitéři, a to je Live Nation nebo O2 Aréna. My jsme v rámci ČOH měli několik videohovorů v naší promoterské sekci a dávali jsme dohromady co by tam mělo být. Žádali jsme o tu změnu DPH, a také jsme chtěli vypočítat kompenzaci podle daňového přiznání za roky 2018 a 2019. Mě už se DPH od dubna pouze vrací. Poslední fakturu, kterou jsem vypisoval, to bylo asi 9. března.  

Přežili byste případnou podzimní druhou vlnu?

My jako D Smack U bychom přežili i horší věcí, ale to je dáno i naší odolností. Jde tady o obyčejné lidi, kteří v tom pracují. Tenhle průmysl nereprezentuje nějaký normalizační svazák, který vita hokejisty na náměstí a který bere za vystoupení pěkně mastné penize . To jsou mraky lidí, pro které je to životní styl, a kteří si nikdy nic nenašetřili. Zvukaři, technici…

Když to dopadne dobře, koho byste chtěli do Česka nebo na Slovensko přivézt? O kom takhle sníte?

Vždycky jsem říkal jen sny, na které bych asi nedosáhnul, takže to byla Sade. Ale tu před par lety již přivezl Live Nation navic  za celých asi 30 let, co dělám v tomhle průmyslu, tu Evropu moc nejela

Dobře. Tak kdo by vás bavil?

Určitě by mě bavil koncert Bauhaus, kteří tady hráli v roce 1998 a dělali to 10:15 promotion. Velka Lucerna byla velmi prázdná. Ale Bauhaus jsem si vyřešil tak, že jsem si koupil lístky do Londýna. Koncert neproběhnul sice, ale myslím, že kdybych vzal ssebou 10 lidí a koupil jim lístky do Londýna, přijde mě to levněji včetně letenky a ubytování, než kdybych pořádal koncert Bauhaus v Praze. Na který by přišlo myslím znovu 1000 lidí. A to není zrovna ekonomický.

Vy děláte velké i malé věci… Co vás baví víc?

Já mám nejraději malé koncerty, kde nemusím už vůbec pracovat na místě… naše účetní má pak samozřejmě nejraději tu druhou část spektra, když to dopadne tak jak má teda... Jinak těžko něco vypichovat. Z Grape mám radost vždycky. Co se týká Čech, tak bookuju většinu zahraničního pódia na Rock for Churchill, což je poslední víkend v srpnu. A to je takovej malej rodinnej festival pro šest tisíc lidí.

Jste v byznysu už hrozně dlouho. Spousta lidí vzpomíná na devadesátá léta s nostalgií, jak na ně - z hlediska vaší profese - nahlížíte vy?

Je větší profesionalizace.

No to snad zas tak nevadí...

Přesně tak. Je to takové, jako když přejdeš z faxu na email, takovejdle rozdíl. Akorát to rozdíl může vnímat, protože se více účastnil toho nadšení a nebyl tak cynickej. Já dneska přehazuju koncerty lopatou. Je ale fakt že ta anarchie 90. let byla neopakovatelně kouzelná.

Jaký objem práce a příjmu u vás dělají malé věci a velký festival jako Grape? To je, předpokládám, práce pro tým na celý rok.

My jsme velmi úzkej tým, jsme čtyři lidi, kteří agenturu vlastní, máme další dva lidi plus účetní firmu. Pak se najímají externisti. I tenhleten mančaft by měl mít co do činění a dělat další koncerty po zbytek roku. Snažíme se to trochu rozběhnout v Bratislavě. Já jsem jedinej Čech, tři kolegové jsou Slováci. Sice se říká, že to je práce pro celý tým na rok, ale je potřeba k tomu mít něco dalšího. Těch dalších koncertů, co máme v Café v Lese nebo v LMB, a k tomu nějaká aréna, je třeba 80 za rok. 

A ty malé koncerty na podzim proběhnou?

No, já doufám! To by byla aspoň ukázka toho, že se to vrací do normálu. Nepočítám s tím, že by se ty koncerty vyplatily, spíš jde o to, aby to nastartovalo určitý proces. Protože když začnou jezdit malé kapely, začnou jezdit i ty větší a pak třeba přijdou i arénové věci.

Související…

Herec a zpěvák Eliáš Jeřábek: Videorozhovor o nejhorší izolaci s pozitivním dopademHudebník Pokáč: Karanténa je příležitost pro restart v našem myšleníTop Dream Company: Abyste mohli hrát funky, musíte funky taky myslet

zdroj: D Smack U Promotion

Tipy redakce

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....

Teorie spiknutí vítězí: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Teorie spiknutí vítězí: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...