fbpx

Každý rok skončí na skládkách v New Yorku přes 90 milionů kilogramů oblečení, což odpovídá množství, které by 440krát naplnilo Sochu svobody. Jak se dá množství textilního odpadu snížit?

Zveřejněno: 9. 8. 2019


New York jako město módy generuje neuvěřitelné množství textilního odpadu a k tomu, aby se jeho množství podařilo regulovat, je zapotřebí součinnosti módních značek a autorit, recyklačních firem a společností, které se zabývají prodejem použitého oblečení. Snahy o to, aby oblečení nekončilo po několikerém nošení v odpadu, spojuje kampaň #WearNext, která je součástí iniciativy nadace Ellen MacArthur Foundation, nazvané Make Fashion Circular. Cílem je vytvoření nového kruhového obchodního modelu pro oděvní průmysl.

Francois Suchet z iniciativy Make Fashion Circular (volně přeloženo Nechme módu kolovat) říká, že všichni víme o tom, kde jsme daný kousek oblečení koupili a kdy jsme ho nosili. Co se s ním ale děje poté, kdy se ho zbavíme, zůstává většinou tajemstvím. Jde o jakousi druhou etapu životního cyklu oblečení. Od března do června mohli Newyorčané svoje staré oblečení odevzdávat ve vybraných obchodech a dalších místech, celkem jich bylo 1 100 a jejich online mapu vytvořily samotné úřady v New Yorku.

Zpomalení rychlé módy

Kampaň, která měla podporu slavných a úspěšných značek, včetně společností GAP, Banana Republic, ASOS a Zara, povzbuzovala obyvatele města, aby si vyměnili, prodali nebo opravili své staré oblečení a zveřejnili své zkušenosti na sociálních médiích pomocí hashtagu #WearNext.

Odhaduje se, že 73 % materiálů použitých k výrobě oděvů končí na skládce nebo ve spalovně, zatímco pouze 1 % starých oděvů se změní na nové oblečení.

V posledních dvou desetiletích se vyvinul obchodní model „rychlé módy“, kde značky a maloobchodníci přijali trend levného a skutečně rychloobrátkového zboží. Chuť spotřebitelů ke zkoušení nových výstřelků spolu s rostoucí úrovní příjmů vedla k raketovému nárůstu prodeje oděvů a průměrný počet nošení daného oblečení před vyřazením samozřejmě klesl. Odhaduje se, že 73 % materiálů použitých k výrobě oděvů končí na skládce nebo ve spalovně, zatímco pouze 1 % starých oděvů se změní na nové oblečení. Recyklace tedy téměř nefunguje.

Miliarda tun emisí

Kromě problému s odpadem se módní průmysl potýká i s dalšími nepříjemnostmi, spotřebovává totiž obrovské množství vody, energie a chemikálií. Celkové roční emise skleníkových plynů pocházejících z textilní výroby jen v roce 2015 dosáhly 1,2 miliardy tun.

Autoři kampaně žádají, aby textilní odvětví vyrábělo více eticky a přijalo principy dlouhodobě udržitelného rozvoje. Akce Make Fashion Circular propaguje obchodní iniciativy, které zajišťují, aby oblečení bylo vyrobeno z bezpečných a obnovitelných materiálů, které prodlužují dobu nošení oblečení a podporují používání starých oděvů pro výrobu nových. I samotní spotřebitelé mohou přispět svojí troškou, třeba tím, že nakupují méně oblečení a nosí ho déle.

Související…

Co všechno kupujeme s levným oblečením? Chemii i dětskou práciÚklid podle Marie Kondo: Kdo učí americké domácnosti střídmostiI v módě je potřeba najít rovnováhu s přírodou, říká propagátorka slow fashion

foto: Shutterstock, zdroj: WeForum

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.