fbpx

Praha 2 se snaží vyjednat změnu harmonogramu oprav Vinohradské. Tato momentálně rozkopaná třída se má v následujících letech rozkopat ještě kvůli inženýrským sítím

Zveřejněno: 15. 4. 2019

Praha 2 si od rozkopaných silnic a chodníků jen tak neodpočine. Aktuální výměna tramvajových kolejí na Vinohradské třídě skončí v půlce července. Jenže za dva roky naváže oprava vozovky. Ale ani poté městskou část a její hlavní třídu rypadla a bagry neopustí. Na řadu přijde rekonstrukce inženýrských sítí.

Už víc než měsíc probíhá na Vinohradské třídě rekonstrukce tramvajových kolejí. Přesněji řečeno, jde teprve o druhou etapu ze tří. Přitom druhá fáze mohla být zároveň poslední, v jejímž rámci dojde k výraznému omezení provozu. Na výměnu kolejí totiž měla navázat i oprava vozovky. Tu ale bylo nutné odložit na rok 2021, protože pražský magistrát nezískal potřebná povolení.

Klopýtání autobusů

Kritice ho kvůli tomu podrobuje úřad městské části Praha 2, neboť právě na její občany zdlouhavé a opakované rekonstrukce dopravně vytížené ulice dopadají nejvíc. „V současné době nemáme žádné informace, že by hlavní město Praha, respektive Technická správa komunikací, podnikala nějaké kroky, aby stavba plynule navazovala na rekonstrukci tramvajové trati ve Vinohradské ulici, což byl náš původní požadavek,“ uvedl pro Flowee Petr Tomíšek z odboru kanceláře starostky a vnějších vztahů radnice Prahy 2.

Automobily mohou projet pouze jedním směrem, a to od centra mezi Legerovou a náměstím Jiřího z Poděbrad.

Rekonstrukce skoro dvoukilometrového úseku mezi ulicemi Škrétova a Sudoměřická za 190 milionů korun by měla skončit 12. července. Do té doby budou muset místní občané strpět změny v dopravě. Tramvajová linka číslo 11 je mezi Florou a zastávkou I. P. Pavlova odkloněna a dočasně projíždí přes zastávky Náměstí Míru, Šumavská, Vinohradská vodárna a Orionka. Linka číslo 13 je pak zrušena úplně, nicméně cestující mohou využít náhradních autobusů, které vyjíždějí z náměstí Míru. Automobily mohou projet pouze jedním směrem, a to od centra mezi Legerovou a náměstím Jiřího z Poděbrad. Zda bude termín dokončení dodržen, se Flowee nepodařilo zjistit. Zástupce zhotovitele a technický dozor Miroslav Tožička nezvedal telefon a na sms zprávy dosud nezareagoval.

Jako na dálnicích

Na celé akci je nejvíce kontroverzní právě to, že se Vinohradská třída musí zavřít několikrát. Dá se jen těžko uvěřit tomu, že by nešlo rekonstrukci naplánovat tak, aby se to vše takzvaně vzalo z jedné vody načisto. „Připomíná to postup, který lze pozorovat při opravách silnic. Pro zhotovitele je výhodnější postupovat v etapách, protože tak stihne více zakázek. Nemá lidi ani techniku vázanou po dlouhou dobu na jednom místě,“ řekl Flowee dobře informovaný zdroj, který se v sektoru dopravních staveb dlouhodobě pohybuje, ale přál si zůstat v anonymitě. Podle něho je ale vždy obtížné prokázat, že tak bylo postupováno záměrně.

vinohradska 2

Pokud to vyjde, skončí oprava Vinohradské v polovině července. A za dva roky se rozkope zase


Nyní je však už pozdě plakat nad rozlitým asfaltem. Minimalizovat škody, které v souvislosti s opravou na Vinohradské a v důsledku její špatné koordinace vznikají, se rozhodl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska. Ten už v polovině března svolal pracovní setkání správců inženýrských sítí. Cílem schůzky bylo v budoucnu co nejvíce předcházet opakovaně rozkopaným ulicím nebo záplatovaným chodníkům a dalším negativním průvodním jevům každé takové rekonstrukce.

V příštích letech čekají Vinohradskou rekonstrukce téměř všech inženýrských sítí od ulice Lublaňská po hranice s Prahou 3 a Prahou 10.

Přítomny byly desítky zástupců různých firem, zúčastnili se také představitelé magistrátu či Technické správy komunikací. Podle Korsesky by měl koordinaci řídit magistrát. „Pevně věřím, že se mu to v nynějším volebním období bude dařit víc než v předchozích letech,“ uvedl s tím, že ho zajímalo, co městskou část čeká. Požádal proto přítomné zástupce poskytovatelů elektřiny, plynu, vody, telefonního a webového připojení, ale i Dopravního podniku Praha, aby nastínili plány svých společností pro příštích pět let.

Proč se nedomluvit?

Hned v úvodu tohoto setkání místostarosta vyjádřil přesvědčení, že úřední orgán má rozhodovat v rámci dobré správy. „Tím opakované zásahy do komunikací a navyšování nákladů na údržbu určitě nejsou,“ řekl Flowee Petr Tomíšek s odkazem na výsledky koordinační schůzky. Silniční správní úřad má podle něho vždy chránit primárně obecné užívání komunikací. Správci inženýrských sítí se prý při jednání s místostarostou Korseskou shodli na tom, že koordinace je nutná a sami by si přáli, aby probíhala.

Pražané mají ještě v čerstvé paměti dopravní kolapsy, ke kterým pravidelně docházelo před rokem kvůli rekonstrukci ulice Husitské na Praze 3.

„Požadovali jsme, aby byl našemu úřadu předložen plán pokládek od jednotlivých správců, což se zatím úplně nestalo. Jenže městská část Praha 2 a nejenom Praha 2 nemůže koordinovat a suplovat hlavní město Prahu,“ uvedl dále Petr Tomíšek. Radnice Prahy 2 tak zatím pouze ví, že ji v příštích letech čekají rekonstrukce téměř všech inženýrských sítí od ulice Lublaňská po hranice s Prahou 3 a Prahou 10. Vedle opravy plynového a elektrického vedení a vodovodního řadu mají být také nově položeny telekomunikační sítě. Další setkání se správci sítí hodlá místostarosta Jan Korseska svolat dle potřeby. „Stále ale platí, že Praha 2 nemůže suplovat koordinace za hlavní město Prahu,“ uzavřel Tomíšek.

Box: Druhá etapa rekonstrukce Vinohradské třídy

Termín: 9. 3. až 12. 7. 2019

Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Zhotovitelé: RTT Vinohradská (STRABAG Rail, a.s., Eurovia CS, a.s.)

Předpokládané náklady: 190 milionů korun

Přehled dopravních opatření a změn dopravního značení.

 

Zdá se tedy, že nejrůznějším dopravním omezením v širším centru Prahy konec jen tak nebude. Pražané mají ještě v čerstvé paměti dopravní kolapsy, ke kterým pravidelně docházelo před rokem kvůli rekonstrukci ulice Husitské na Praze 3. Také tehdy kladlo vedení městské části vinu na magistrát, který nedokázal opravy pečlivě připravit. „Od počátku jsme vedení Prahy i Technickou správu komunikací upozorňovali, že uzavírky v Husitské mohou způsobit dopravní kolaps, který zasáhne celý Žižkov. Byli jsme ale ujišťováni, že je ze strany magistrátu i TSK vše řádně připraveno,“ uvedla loni v březnu tehdejší místostarostka Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS) pro server iDnes.cz. Právě do tohoto období spadá legendární výrok bývalé pražské primátorky Adriany Krnáčové, že jsou Pražané zpovykaní.

Související…

Adam Scheinherr: Základy Libeňského mostu opravíme už příští rokJak vyřešit dopravu? Odpovědět mají studenti na Smart Mobility HackathonPět nejotravnějších a nejpodivnějších vozítek Prahy

foto: Michaela Zajíčková, zdroj: Praha 2

Tipy redakce

Riegráče na suchu. Proč rakouský majitel zrušil oblíbenou zahradní nálevnu

Riegráče na suchu. Proč rakouský majitel zrušil oblíbenou zahradní nálevnu

Zima se ještě snaží bojovat s jarem, ale spíš už marně. Měli jsme tu dokonce už pár...

Klima se pod koberec zamést nedá, říkají studenti po pražské stávce

Klima se pod koberec zamést nedá, říkají studenti po pražské stávce

„Na co chodit do školy studovat pro budoucnost, když nás možná žádná nečeká?“ To je...

Jak zbavit Staré Město pand a medvědů? Praha bojuje proti vizuálnímu smogu

Jak zbavit Staré Město pand a medvědů? Praha bojuje proti vizuálnímu smogu

Vizuální smog nebo vizuální znečištění je možné chápat jako něco, co mění estetiku...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.