Co je horší? Odřené koleno, nebo osamělost? Bolí více selhání, nebo facka? Víme, jak ošetřit bouli na hlavě nebo řeznou ránu, ale dokážeme se vypořádat i se zraněnými city? Pojďte se podívat na lekci emocionální hygieny.

„Všichni víme, jak pečovat o své fyzické zdraví a jak je důležitá zubní hygiena. To jsme se naučili už v 5 letech. Ale co víme o tom, jak uchovávat naše psychické zdraví? Nic. Co učíme děti o duševní hygieně? Nic. Jak to, že strávíme více času péčí o naše zuby než o svou mysl?“ ptá se psycholog Guy Winch.

Neléčené emoce a nemoci

Osamělost zvyšuje vaši šanci na předčasnou smrt o 14 %. Ovlivňuje cholesterol a omezuje fungování vašeho imunitního systému. Chronická osamělost je stejně nebezpečná jako kouření cigaret. Pocit selhání funguje podobně. Vztek vám může způsobit problémy se srdcem. Neléčené emoce mohou způsobit vysoký krevní tlak či žaludeční vřed.

Kanadský akademik, vědec a environmentální aktivista David Suzuki píše v knize The Sacred Balance: „Kondenzované molekuly z lidského dechu vydechovaného při verbálním vyjádření vzteku, nenávisti či žárlivosti obsahují toxiny. Kdybychom těchto toxinů nakumulovali 1 hodinu, měli bychom dostatek toxinů na to, abychom zabili 80 morčat.“

Duševní zdraví zkrátka ovlivňuje vaše fyzické zdraví. „Když strávíte tolik času zaměření na nepříjemné a negativní myšlenky, vystavujete se značnému riziku, že si vyvinete klinickou depresi, alkoholismus, poruchu stravování, nebo dokonce onemocnění krevního oběhu,“ připomíná Winch. Neléčené rány na duši tedy mohou i zabít. Přitom největším nepřítelem jsme si my sami.

Sami sobě vrahy

Představte si, že jdete na rande naslepo. Váš partner se po půl hodině zvedne, řekne, že ho nezajímáte, a odejde. S největší pravděpodobností se budete cítit hrozně. Ve vaší hlavě bude znít celá řada hlasů. Budou vám říkat, že jste oškliví, nudní, nezajímaví, že si nezasloužíte štěstí a podobně. Chápete, co si tím způsobujete? Vaše duše dostala ránu… A vy ji ještě prohlubujete.

„Fyzické zranění bychom si úmyslně nezpůsobili. Když se říznete do ruky, nenapadne vás, co kdybych si vzal nůž a vyzkoušel, jestli by šlo ránu ještě prohloubit. Ale s duševním zdravím to děláme neustále. Proč? Kvůli nedostatečné emocionální hygieně,“ popisuje Winch.

shutterstock 103114151

Přežvykovat, tedy zaobírat se tím, že vás třeba šéf seřval, není zdravé. Myslete na pozitivní věci.

Jedním z našich nejčastějších zvyků je takzvané přežvykování. Když se nám stane něco negativního – seřve nás šéf, pohádáme se s rodiči, když je naše dítě na výletě a my máme strach, že se mu něco stane – neustále si scénu přehráváme v hlavě, po celé dny, někdy i týdny. Snadno se z toho stane zvyk. Čím častěji myslíme na negativní věci, tím hůře nám je. Řešení je přitom jednoduché: pokaždé, když se přistihnete, jak „přežvykujete“ určitou myšlenku, přestaňte. Vzpomeňte si na něco pozitivního.

Jak se starat o své emoce

Guy Winch definoval 5 kroků, které vám pomůžou lépe se starat o šrámy na duši.

  1. Věnujte pozornost emocionální bolesti. Pokud vás určitá emoce (smutek, osamělost aj.) trápí celé dny, měli byste se na ni zaměřit a začít s ní něco dělat.
  2. Zastavte krvácení duše. Když se nám stane něco špatného, má to následky. Například když selžeme, utrpí naše sebevědomí. Sestupná spirála začíná. Věnujte pozornost tradičním konsekvencím a zastavte je. Například si připusťte, že selhání je normální a ani trochu neznamená, že selžete i v budoucnu.
  3. Chraňte své sebevědomí. „Naše sebevědomí funguje jako emocionální imunitní systém,“ vysvětluje Winch. Podporujte ho, kde můžete.
  4. Zbavte se negativních myšlenek. Je normální, že přemýšlíte nad negativními událostmi, ale vyhněte se přežvykování, jak je to jenom možné.
  5. Zjistěte si více o dopadu psychologických ran na vaše zdraví. Na internetu je řada rad. Pokud se nedokážete vyrovnat s určitou emocí, začněte googlit.