fbpx

Jak probíhá výuka ve školách Lumiar? Dítě se prostě učí to, co právě chce. A výsledky jsou téměř stoprocentní

Zveřejněno: 28. 5. 2018

„Poslouchám a zapomínám, vidím a pamatuji si, dělám a učím se,“ praví stará konfuciánská moudrost. Byznys guru Ricardo Semler se na ní rozhodl postavit celý vzdělávací systém. A tak si děti v Sao Paulu dělají ve škole doslova to, co chtějí.

Dva mladí chlapci se na školním dvoře snaží zničit přehnaně veliký domek pro panenky. Když tříletý Rafael popadne zeď a pokusí se ji shodit, vychovatel na něj křikne: „Opatrně!“ „Ale já ji chci zbořit,“ odsekne Rafael. „Tak počkej na mě, ať ti pomůžu,“ odvětí učitel a spěchá za kazižákem.

Související…

Škola připravuje děti o svobodu i o čas, říká zastánkyně unschoolingu
Milada Kadeřábková

Vítejte v Sao Paulu, ve škole Lumiar. V roce 2003 ji založil více zmíněný Ricardo Semler, neboť chtěl děti vychovávat k moudrosti. A zaujal k tomu vskutku netradiční postoj. „Rozdělme úlohu učitele na dvě role. Jednou rolí bude vychovatel. Vychovatel ve smyslu starořeckého ‚paideia‘, což znamená ‚starat se o děti‘. Mluvit s nimi o tom, co se děje u nich doma, co zrovna prožívají atd. Ale prosím, nic neučte, protože to něco málo, co víte v porovnání s Googlem, nechceme vědět. Nechte si to pro sebe. Potom přivedeme dohromady lidi, kteří mají nadšení a expertízu; nezáleží na tom, jestli jsou z oboru nebo ne. (...) Takže tu máme houslisty učící matematiku,“ vysvětluje Semler.

Netradiční portfolio

Předměty a témata výuky jsou zcela netradiční. Například: Jak se měří lidé? „K tomu potřebujete matematiku a fyziku a všechno okolo,“ říká Semler. Jak se vyjadřujeme? Tady se uplatní hudba, literatura či gramatika.

luminar 2

Ve škole Lumiar je všechno jinak. Klasickou třídu ani jídelnu zde nečekejte


„Pokud má dítě rádo muziku, seženeme mu hudebního učitele,“ vysvětluje jeden z vychovatelů Lumiar školy Marcel Noznica. „Dítě se ale zároveň musí taky naučit číst, aby rozumělo slovům v písni. Hudba je matematika, všechno je o načasování. Pokud se dítě zajímá o reggae, otevřeme s ním internet a představíme mu také téma Jamajky, protest songů, černošské kultury a podobně.“

Další kurzy jsou třeba Světový šampionát ve fotbale nebo Sestavování kola. „Zkuste sestavit kolo, aniž byste věděli, že pí rovná se 3,1416,“ směje se Seller. „Nejde to.“ Důležité informace, které se učíme v normální škole, se tedy k dětem stejně dostanou.

Jejich kurikulum je zformováno jako mozaika o 600 polích, které následují osnovy brazilské výuky. Děti jimi ale prochází podle toho, jak se zrovna cítí. Učí se ve skupinách bez věkových kategorií a samy sebe hodnotí od 0 do 100 %. Ve škole nenajdete ani žádné tradiční třídy, pouze učební prostory, kde studenti pracují na různých projektech.

Tři pilíře vzdělávání

Škola Lumiar je postavena na třech pilířích: mozaikové kurikulum, rozdělení učitelů do role vychovatele a experta. Tím nejdůležitějším je ale demokracie, která tyto pilíře zstřešuje. „Kdykoliv můžeme, tak rozhodujeme kolektivně,“ vysvětluje Fernando Almeida, poradce pro Lumiar institut. Děti se každý týden sejdou v kruhu a samy si určí pravidla pro následující týden. Lumiar škola tak studenty podporuje v autonomii, ale zároveň i v osobní zodpovědnosti za jejich rozhodnutí, volby a akce.

luminar

Názorné příklady? To už věděl Komenský. Lumiar škola by mu zřejmě byla blízká


Lumiar není žádný anarchistický výstřelek alternativních lidí. Byla zařazena mezi 12 nejinovativnějších škol na světě. No, a mezi nimi získala první místo. Jakkoliv je netradiční, zdá se, že její přístup funguje. Studenti získali 96,15 % ve vládních národních testech, ačkoliv většina jich pochází z venkovských oblastí, kde jenom třetina domů má vlastní elektřinu a průměrný měsíční příjem rodičů je 5 000 korun.

Nadace má aktuálně 3 různé školy, z nichž jedna už je veřejná. O Semlerův koncept projevují zájem i další školy. Velmi podobné programy aktuálně vznikají i ve Velké Británii a Indii.

foto: Profimedia a Luminar, zdroj: The Telegraph

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...