fbpx

U bohatých lidí rozdíl v povaze nehraje při utrácení roli. U chudších lidí ano.

Zveřejněno: 8. 8. 2018

Na první pohled se to zdá nelogické. Lidé s nižšími příjmy utrácejí víc za luxusnější zboží. Když jde ale o extroverty, kteří se chtějí pochlubit tím, že "na to mají"? Pak už jejich pohnutkám rozumíme, i když dotyční občas pak nemají ani co jíst.

Související…

Peníze snadno a rychle: Bitcoin pro začátečníkyHolandská vesnice, kde senioři nepotřebují peníze a mohou si vybrat životní styl

Podle výsledků výzkumu University College London si lidé s nižšími příjmy nákupy luxusnějšího zboží vlastně kompenzují svůj nízký sociální status. Studie vycházela z reálných údajů z bankovních účtů ve Velké Británii. Měla za úkol zmapovat výdajové návyky bohatších a chudších lidí s různými typy osobnosti, píše The Economist.

Je zřejmé, že extrovertní osobnost je pro osoby s nízkými příjmy značnou hnací silou.

Už předešlých výzkumů bylo vědcům jasné, že společenští lidé se více starají o své sociální postavení než o cokoliv ostatní. Tomu je také uzpůsoben jejich budget. Jejich poslední studie však ukazuje, že extroverti disponující nízkým příjmem utrácí poměrně víc peněz za zboží a služby, které je pocitově posunou o třídu výš, než introverti se stejným příjmem.

Introvert luxus nepotřebuje

Jedná se o tzv. status goods (statusové zboží), které je součástí životního stylu lidí s vysokými příjmy, tedy například drahé víno, šperky či značkové kabelky. Introverti se stejným příjmem tak přitom nečiní. „Z naší studie je zřejmé, že extrovertní osobnost je pro osoby s nízkými příjmy značnou hnací silou. Luxusní zboží je pro ně kompenzací vnímaného nízkého společenského postavení, kterou ale  introverti nepotřebují. Zajímavé také je, že jsme ve výdajových návycích introvertů a extrovertů s vysokými příjmy nezaznamenali téměř žádné rozdíly,“ vysvětluje spoluautor studie Blaine Landis.

Ve výdajových návycích introvertů a extrovertů s vysokými příjmy jsme nezaznamenali téměř žádné rozdíly.

Výzkumníci po dobu 12 měsíců analyzovali tisíce transakcí od 718 zákazníků britské banky. Ti vyplnili standardní dotazník, který se týkal jejich osobnosti, a souhlasili s tím, že jejich odpovědi budou anonymně využity. Dotazník zahrnoval faktory, jako jsou věk, pohlaví, pracovní zařazení, výdaje na stravování, hotovostní výdaje a to, zda respondenti mají děti.

Faktor výdajů

Údaje o pohybech na účtu každé zúčastněné osoby byly následně roztříděny do několika kategorií: od kategorie jedna (velmi nízký stav) do kategorie pět (velmi vysoký stav). Velmi vysoký stav zahrnoval cestování do zahraničí letadlem, hraní golfu, nákupy elektroniky a umění, zatímco kategorie s nízkým statusem zahrnovala nakupování v zastavárnách, slevových obchodech a bazarech se zbožím z tzv. druhé ruky. 

Tým výzkumníků zjistil, že vztah mezi příjmem a extrovertním chováním je velmi významným parametrem v rámci predikce výdajů. Zdůrazňuje ale, že je potřeba provést další výzkum, který by měl zjistit, zda je tento vztah kauzální a zda jsou výsledky reprezentativní pro celou Velkou Británii.

foto: Shutterstock, zdroj: The Economist

Tipy redakce

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

Na konci devatenáctého století představovaly elektromobily špičku tehdejší...

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

S jazzovým hudebníkem a kytaristou jsme se sešli v restauraci nedaleko...

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.