fbpx

Metaverzum, NFT či kryptoměny: Odhalte 6 digitálních trendů pro rok 2022 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Rok 2021 definitivně zmařil optimistické a předčasné naděje na kolektivní koronavirovou imunitu, konec lockdownů a návrat k normálu. A těžce zasažen byl také digitální svět. Co nás v technologickém prostředí čeká letos?

Zveřejněno: 7. 1. 2022

Dělat přesné předpovědi v nepředvídatelném prostředí, kterým ve dvou posledních letech (nejen) technologický svět zcela jistě je, je těžké. Jasné je jedno: Rok 2022 přinese mnoho překvapení, která se dost možná budou týkat právě šesti oblastí, na které upozorňuje ve svém příspěvku v magazínu The Conversation odborník na digitální marketing Theo Tzanidis, který působí na University of the West Scotland. Zde je jeho šest digitálních trendů, které nejspíš ovlivní i náš život v roce 2022.

1. Sociální sítě

Sociální sítě se zaměří na soukromí a kvalitu obsahu. Navzdory neustávající kritice a problémům je pravděpodobné, že Facebooku dál porostou příjmy i počet uživatelů. Ovšem s ohledem na soukromí uživatelů a kvalitu obsahu budou všechny hlavní platformy sociálních sítí pravděpodobně do konce roku 2022 aktualizovat své zásady ochrany osobních údajů a vyladí algoritmy.

Posun v dělbě práce mezi lidi, počítače a algoritmy má potenciál zrušit 75 milionů současných pracovních míst a zároveň vytvořit 133 milionů nových.

Kvůli poptávce po poutavém obsahu se bude na sociálních sítích dařit kreativním influencerům, ti budou mít velký vliv na branding a angažovanost uživatelů. Díky rostoucí popularitě krátkých videí čeká Instagram a TikTok nárůst příjmů z reklamy. Instagram by si měl udržet závratné tempo meziročního navyšování reklamních příjmů až o 50 %. Sociální sítě se budou častěji stávat místem pro dosud zde zanedbávané marketingové aktivity, jako je zákaznický servis a řízení vztahů s veřejností.

2. Metaverzum

Mark Zuckerberg v říjnu 2021 oznámil změnu názvu Facebooku na „Meta“. To naznačuje, že dnes už bývalý Facebook pomýšlí na transformaci k možnostem virtuální (VR) a rozšířené (AR) reality. Někteří tuto technologii nazývají „virtuálním sdíleným prostorem“, který má být přístupný prostřednictvím VR headsetů, AR brýlí nebo aplikací pro chytré telefony.

Uživatelé mohou interagovat, socializovat se, zkoumat a vytvářet obsah ve virtuálním prostředí. Ten pak můžou zpeněžit pomocí technologií běžících na blockchainu a kryptoměn. Metaverzum (neboli 3web) je bytostně spojen s NFT a kryptoměnami, které komercializují interakce vytvářením nebo prodejem digitálních artefaktů. Očekává se, že v roce 2022 bude 3web velkým byznysovým tématem a zapojí se do něho velké značky, jako jsou Nike, Adidas, Gucci, Prada, Puma, Microsoft a další.

3. Akcelerace růstu kryptoměn a NFT

Používání nezaměnitelných tokenů (NFT) rostlo už v roce 2021 a tento trend bude pokračovat i letos. Nový mechanismus obchodu v globální online ekonomice změnil hodnotu a funkci všech digitálních aktiv a uměleckých děl. Takzvaná eneftýčka jsou jedinečná digitální aktiva, která lze jako kterákoli jiná kupovat a prodávat. Tokenizace je proces převodu významné části dat (jako je číslo účtu) na náhodný řetězec znaků známý jako token. Tyto digitální tokeny lze použít k nákupu fyzických věcí, jako jsou skutečné obrazy, nebo jako virtuální aktiva, kam je zahrnuto třeba i digitální umění.

Tímto způsobem se prodávají dokonce už i virtuální nemovitosti. Frankfurt School Blockchain Center (ano, toto centrum už opravdu existuje jako součást fakulty soukromé vysoké Frankfurtské školy financí a managementu) předpovídá v příštích třech letech jen v Evropě trh s tokenizovanými aktivy v hodnotě 1,5 bilionu dolarů. Nemovitosti, dluhy, dluhopisy, akcie, autorská práva, skutečné umění, virtuální umění a sběratelské předměty, to vše jsou příklady aktiv, která mohou být tokenizována.

Letos nás čeká dosažení jednoho z hlavních příslibů kryptoměn a tím je finanční inkluze. Investování do alternativních nebo tradičních aktiv je někdy nedostupné nebo příliš drahé. Crowdfunding a Fintech (finanční technologie používaná k poskytování automatizovaných a vylepšených finančních služeb) umožní i těm nejmenším investorům vybírat ze široké škály aktiv.

4. Umělá inteligence v potravinářství a HR službách

Umělá inteligence by mohla kromě jiného letos změnit způsob, jakým vaříme a užíváme si jídlo, nebo jak si hledáme práci. Michael Spranger, šéf týmu pro umělou inteligenci ze společnosti Sony, vysvětluje, že nedostatek pracovních sil přivedl mnoho firem k používání umělé inteligence jako rozšíření způsobu hodnocení a posuzování uchazečů o zaměstnání. Umělá inteligence umí personalisty trénovat v tom nejtěžším, co je v práci čeká, tedy v propouštění.

Spranger také zdůrazňuje, že některé z nejzajímavějších aplikací umělé inteligence v gastronomii rozšíří představivost a kreativitu kuchařů a kulinářských odborníků nad rámec toho, co je dnes možné. A koneckonců roboti, jako je třeba Flippy, už teď obracejí hamburgery v McDonaldu a dalších restauracích.

5. Zvýšená konektivita

5G sítě a nový standard Wi-Fi 6 umožní rychlejší připojení, které je zásadní, pokud má svět přijmout všechny nové digitální trendy. Jerry Paradise, viceprezident pro produktový management IT společnosti Lenovo, prohlásil, že 5G sítě a Wi-Fi 6 jsou více než jen o rychlosti. Budoucí aplikace budou podle něj zahrnovat chytrá města, internet věcí a komunikaci mezi vozidly, ​​což by v ideálním případě zlepšilo plynulost a bezpečnost silničního provozu. Podle šéfa Lenova bude práce z domova „hybridnější“, protože uživatelé a firmy budou i nadále počítat s velkým podílem práce odvedené mimo kancelář.

Většina IT manažerů očekává, že v budoucnu budou zaměstnanci pracovat mimo kancelář s menšími a chytřejšími zařízeními a také bezdrátovými sluchátky s potlačením okolního hluku. Hybridní zaměstnanci se mohou účastnit videokonferencí a telefonovat nejen z domova, ale vlastně odkudkoliv.

6. Nové pracoviště, nové dovednosti

Když už se změní pracovní prostředí, budou také na řadě pracovní dovednosti. Podle Světového ekonomického fóra budou v roce 2022 takzvané nové profese tvořit 27 % základny zaměstnanců velkých firem, zatímco podíl technologicky zastaralých pozic poklesne z 31 % na 21 %. Posun v dělbě práce mezi lidi, počítače a algoritmy má potenciál zrušit 75 milionů současných pracovních míst a zároveň vytvořit 133 milionů nových.

Velmi žádaní budou datoví analytici, vývojáři softwaru a aplikací, specialisté na e-commerce a specialisté na sociální média. Očekává se, že mnoho „lidských“ pracovních míst, jako je zákaznický servis, organizační rozvoj a řízení inovací, nebude ohroženo, naopak jejich počet poroste. Umělá inteligence tedy nebude naše pracovní místa „brát“, ale vytvoří jiná a zajistí zaměstnanost v celé řadě různých oblastí.

Související…

Obavy kvůli 5G sítím: Boeing i Airbus mají strach o bezpečnost letadel
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Conversation

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...