fbpx

Nechceme naše řidiče vystavovat neustálému tlaku, kterému čelí, říká Roman Sysel, výkonný ředitel české pobočky estonské společnosti

Zveřejněno: 20. 12. 2018

Rozbitá okna, pomalovaná auta, výhrůžky nejen řidičům, ale někdy i rodinným příslušníkům. K tomu všemu vlažný až nepřátelský přístup úředníků, se kterými mají některé tradiční taxislužby velmi nadstandardní vztahy. Když k tomu všemu přidáte tradiční odpor vůči všemu novému, máte situaci řidičů alternativních přepravců v kostce.

Nové technologie si místo na slunci dobývají velmi těžko, u osobní přepravy je ovšem situace vyhrocenější než jinde. A je to bohužel české specifikum. „Vedu firmu i na Slovensku, působíme tam v sedmi městech a nikdy se nám tam nic podobného nestalo,“ říká Roman Sysel, výkonný ředitel české pobočky Taxify.

roman sysel

Celkové klima ve městech prostě novému způsobu přepravy nenahrává, říká Roman Sysel


Je situace v Budějovicích, Ostravě, Olomouci a Plzni opravdu tak vyhrocená?

Řekněme, že určitě není nastavena pozitivně, spíš nám někdo neustále hází klacky pod nohy. A my jsme si řekli, že tu energii, čas i peníze chceme směřovat jinam.

V Praze jsou tedy podmínky lepší?

Spíš jde o celkové klima, které v těch jiných městech prostě novému způsobu přepravy nenahrává. I přes veškeré naše snahy i přes obrovský zájem na straně uživatelů byly ty podmínky pro řidiče extrémně nepřátelské.

Teď mluvíte o byrokracii, nebo o konkurenci?

Co se konkurence týče, jedná se o jednotlivce a často i o organizované skupiny, které řidiče fyzicky napadají, jezdí před jejich domy a čekají tam na ně, někdy třeba řidič přijde ráno k autu a má ho pomalované sprejem.

Na jedné straně zde vzniká nový zákon, který má pro nové technologie umožnit zlepšení podnikatelského prostředí, na druhé straně je obrovská snaha zakonzervovat současný stav.

A co se zákonodárců týče, někdy vnímáme až příliš časté kontroly a snahu celou platformu potlačit. Což je absurdní, protože na jedné straně zde vzniká nový zákon, který má pro nové technologie umožnit zlepšení podnikatelského prostředí, na druhé straně je obrovská snaha zakonzervovat současný stav.

Je česká společnost na novou ekonomiku připravená? Nemůže být tento odpor k novému jednou z příčin, proč jsme třeba stále ještě nedohnali Německo, co se ekonomické úrovně týče?

My jsme ale v lecčem před Německem. Často naopak vidíme, že západní demokracie mají kvůli konzervativnímu přístupu větší problém integrovat nové věci. V Německu třeba dodnes spousta firem používá fax. Věřím tomu, že i v Česku, stejně jako jinde na světě, se lidé rozhodují svou peněženkou. Tento jejich hlas jasně ukazuje, že nové přepravní platformy jednoznačně preferují.

Jaké máte reakce ze strany cestujících?

O naši platformu, stejně jako i o naši konkurenci, je obrovský zájem. To znamená, že ty služby u nás svůj význam mají, většina obyvatel nové technologie vítá a používá. Chtějí to lidé jak v Praze, tak v menších městech.

Na Slovensku jsme se nikdy nesetkali s negativními reakcemi ani od konkurence, ani od úřadů, ani od politiků.

I proto je nám líto, že jsme museli z některých měst odejít, a de facto tak tamním obyvatelům znemožnit přístup k těmto novým službám. Ovšem odpor proti pokroku je na některých místech mimořádně silný.

Zmínil jste i Slovensko. Jaká je situace tam?

Působíme tam v sedmi městech a nikdy jsme se nesetkali s negativními reakcemi ani od konkurence, ani od úřadů, ani od politiků. A je nám líto, že v Česku je to jinak. A že na to doplatí obyvatelé těch měst, kteří ztratí konkurenční prostředí a bezpečnou a transparentní možnost, jak se dostat z bodu A do bodu B za příjemnější ceny, než jsou zvyklí.

V současnosti se připravuje nový zákon, který by měl nové technologie zohledňovat. Například se v jednom z jeho návrhů počítá s tím, že už taxametr nebude nutnou výbavou. Jak se k tomu stavíte?

O legislativních změnách se často mluví z našeho regionálního pohledu, ale není to jen české téma. Řeší to všechny země kolem nás, všichni vycházejí z legislativy devadesátých let nebo ještě dřívější. Žádný zákon tehdy logicky neobsahoval zmínku o tom, že by se dala provozovat osobní přepravní služba, která nebude mít taxametr. Jenže pak přišly nové technologie, které kromě jednodušší navigace také obsahují nové funkce: třeba to, že zákazník zná konečnou cenu ještě předtím, než do vozu nastoupí, je jedním z největších plusů.

Je tady i skupina, která tlačí všemi možnými dostupnými prostředky na to, aby zakonzervovala stávající stav a zastavila pokrok.

Taxify a podobné platformy prostě dokázaly, že pomocí nových technologií umí danou službu dělat daleko, daleko lépe než tradiční taxíky. A taky lépe, než zohledňují nařízení, která obsahují staré zákony. Nejenže mají lepší efektivitu a dokážou nabídnout lepší cenu, ale především dokážou nabídnout vyšší kvalitu služby, lepší ochranu spotřebitele, vyšší bezpečnost a transparentnost.

Tuhle skutečnost si zákazníci uvědomují, proto také většina z nich na ty nové technologie přešla. A uvědomují si to i zákonodárci. Je tady ovšem i skupina, která tlačí všemi možnými dostupnými prostředky na to, aby zakonzervovala stávající stav a zastavila pokrok, protože to někomu vyhovuje. To, že se blíží nový zákon, který nové technologie zohledňuje, vítáme a doufáme, že bude přijat co nejdříve.

Proč zákonodárcům vlastně vadí digitální taxametry? Taxametr je přístroj, který vám změří, kolik vás bude stát jízda z místa A do místa B. Aplikace dělá de facto totéž.

To jednoznačně. Pojďme si ale říct, jaký komfort taxametr člověku dává. V Čechách je to případ sám pro sebe, 95 procent všech podvodů na cestujících se děje prostřednictvím taxametru. Lidi prostě taxametrům nevěří. Aplikace vám řekne hned na začátku, jaká bude cena, a ta cena se nemění. I když náš taxikář jezdí cikcak, tak ta cena je stejná.

Mluvil jste o bezpečnosti – co když se jako uživatel třeba zaregistruji pod falešným jménem?

Když nevyplníte správně jméno, existuje za vámi stále elektronická stopa. Ví se, odkud a kam jezdíte, ukáže se vaše sériové číslo telefonu. To všechno je velice dobře sledovatelné a policie s tím často pracuje. Ptají se u nás každý týden na několik menších případů. Pomáháme jim řešit zločiny, které s Taxify ani nesouvisí, třeba různé krádeže telefonů, karet a podobně.

Vrátíme se ve chvíli, kdy vejde v platnost taková legislativa, která umožní fungování progresívních platforem.

Je to skoro jednodušší, než když spácháte něco nehezkého pod průmyslovou kamerou – záznamy jsou často rozmazané, kdežto tohle je poměrně jasná digitální a jednoduše dohledatelná stopa.

Vadí vám, že někteří řidiči jezdí i pro konkurenční platformy? Například pro Uber?

Vůbec ne. Naopak si myslíme, že je to cesta k efektivitě. Nerad bych někomu bránil, aby využíval víc aplikací a dosahoval vyšší efektivity. A také aby si víc vydělal.

Vrátím se ještě k vašemu odchodu z krajských měst. Je to definitivní a nezvratné rozhodnutí?

Pro tuto chvíli ano. Vrátíme se ve chvíli, kdy vejde v platnost taková legislativa, která umožní fungování progresívních platforem. My jsme pro její co nejrychlejší přijetí. Jakmile to nastane, pak budeme mít o investice v Česku zájem nejen my, ale také ostatní světoví hráči.

foto: Taxify, zdroj: Taxify

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...