Jindřich Husička se dřív živil točením svateb. „Po přestěhování do Karlových Varů jsem ale potřeboval čas od času přespat v Praze, tak jsem si řekl, proč toho nevyužít a hotel nenatočit,“ vypráví. YouTube kanál prý v té době už měl, ale nijak úspěšný. Postupem času začal do hotelů jezdit cíleně. První videa na toto téma vznikla zhruba před dvěma lety. Ze začátku ale musel vše dotovat, protože příjmy z YouTube byly nízké. „Naštěstí za mnou vždy stála moje manželka, která mi věřila a nedovolila mi to vzdát,“ říká holohlavý sympaťák. Dnes má jeho kanál přes 111 tisíc sledujících.
Když jsme si domlouvali rozhovor, říkal jste, že jste na natáčení. Předpokládám správně, že jste byl jako „profesionální host“ někde v hotelu. Kde to bylo a jak z toho ten hotel vyšel?
Zrovna jste mě zastihla v Praze, kde jsem v rámci jednoho dílu natáčel dva hotely. Respektive, jeden hotel a jedno netradiční ubytování. Jednalo se o pokoj v suterénu žižkovského činžáku, který provozovatel stylizoval do podoby vagónu metra. Nápad jistě dobrý, nicméně ze zpracování jsem nadšený nebyl.
Kromě klasických hotelů se snažím do videí nově čím dál častěji přidávat i netradiční ubytování, prostředky hromadné dopravy, jídelní a spací vozy nebo třeba salónky na letištích.
Viděla jsme Vaše videa. První, co mě napadlo, bylo: „Ten se má, užívá si po hotelích, a ještě za to bere peníze.“ Pak jsem se trochu zastyděla a došlo mi, že natočit takové video asi není úplná sranda…
Ano, pravdou je, že ačkoli mě to, co dělám, neskutečně baví, málokdy si pobyt dokážu užít. Aby byla videa divácky přitažlivá, snažím se často měnit úhel kamery, a to i během snídaně. Takže natočit jedno sousto někdy trvá i minutu. Občas se v noci na hotelu budím a přemýšlím, jak natočit ranní záběry. Musím se naučit mezi záběry „vypínat“ a užívat si pobyt. Zatím mi to ale moc nejde.
Hotely mi v žádném případě neplatí a platit nemohou. Celý koncept, kdy běhám s UV lampou po pokoji a hledám prach nebo hodnotím personál, by tím ztratil smysl.
Kolik si měsíčně vyděláte? Platí Vám hotely, nebo máte příjem z reklamy na YouTube?
Hotely mi v žádném případě neplatí a platit nemohou. Celý koncept, kdy běhám s UV lampou po pokoji a hledám prach nebo hodnotím personál, by tím ztratil smysl. Občas za mnou přijde někdo z vedení a nabídne mi pobyt zdarma, případně nějaké jiné benefity a služby. Já ale vždy slušně, zároveň rázně odmítám. Kdybych od hotelu cokoli přijal, bylo by těžší zůstat objektivní. Možná bych pak byl na hotel ještě přísnější, abych neměl špatné svědomí. A ani to by nebylo dobře.
Naštěstí mám velice slušný příjem ze sociálních sítí, takže podobné nabídky od hotelů pro mě nejsou ani finančně zajímavé. Otázka, kolik vydělám, asi není správně položená, ale můžeme se bavit o obratu. Je potřeba si uvědomit, že moje videa jsou po produkční stránce nesmírně nákladná. Když chci natočit, na co máte nárok jako cestující byznys třídy, nesednu ke stolu a nevyprávím o tom, ale zvednu zadek, zaplatím si letenku a natáčím vše od příchodu na letiště až po příjezd na hotel v cílové destinaci. Takové natáčení mnohdy stojí i desítky tisíc korun a videí vydávám měsíčně zhruba devět.
Ale k vaší otázce. Ze sociálních sítí mi chodí řádově stovky tisíc měsíčně a většinu z té částky spolkne tvorba.
Když napíšete negativní recenzi, změní pak daný hotel něco?
Záleží na provozovateli. Občas mi přijde mail od vedení, že si jsou chyb vědomi a že mají v plánu zjednat nápravu. Jiní místo nápravy vyhrožují právníky. Ty mám nejradši.
Jak to probíhá, když přijedete na místo?
Je potřeba si uvědomit, že moje videa mají stopáž kolem hodiny, přičemž do finálního střihu se dostane jen menší část natočeného materiálu.
Nejhorší byla plíseň v rakouském hotelu, kde jsme záměrně volili pokoj pro alergiky.
Takže prakticky od příchodu na hotel až do večera natáčím a pak zase od probuzení až do opuštění hotelu. Mezi záběry přemýšlím, co říct a jak formulovat některé myšlenky, případně jestli v okolí hotelu není nějaká zajímavost, která by stála za pár záběrů.
Existují obecná kritéria, podle kterých se hotelům dávají hvězdičky. Čeho si nejvíce všímáte Vy?
Ano, asociace Hotelstars Union pravidelně zveřejňuje soubor pravidel pro udělování hvězdiček. Ale ne každý hotel má certifikaci. Spíš bych řekl, že jich je menšina. Mě osobně nejvíc zajímá čistota a celková atmosféra hotelu.
Co nejhoršího jste zažil a jaký je největší nešvar českých hotelů?
Nejhorší byla plíseň v rakouském hotelu, kde jsme záměrně volili pokoj pro alergiky. A největším nešvarem jsou podle mě rádoby pětihvězdy, které neposkytují ani služby na úrovni čtyř hvězdiček.
Jinak ale musím říct, že české hotelnictví na tom není vůbec špatně. Na něco vyloženě děsivého u nás narazíte zcela výjimečně. A každý hoteliér, který se snaží, aby hosté byli spokojeni, má můj hluboký respekt. Musí to být opravdu dřina.
V jakém nejluxusnějším hotelu jste byl, a splnilo to Vaše očekávání?
Nejluxusnější byl hotel Four Seasons a ano, splnilo. Tento pobyt jsem si dokázal i užít.
Většina z nás se řídí při výběru hotelu cenou a recenzemi. Co bychom z Vašich zkušeností neměli zapomínat zohlednit?
Fakt, že některé starší recenze nemusí být aktuální. Hotel mohl zjednat nápravu, možná se změnil majitel. Vždy doporučuji dívat se na nejnovější recenze a ze stejného ročního období. Zimní recenze vás například neupozorní na absenci klimatizace.