fbpx

Vyspat se dorůžova? Jde to buď v úplné tmě, nebo pod červeným světlem 1 fotografie
zdroj: Freepik

Dodržovat všechna možná pravidla zdravého životního stylu je peklo. Tohle je další věc, kterou byste neměli dělat, pokud nechcete být nemocní a tlustí.

Zveřejněno: 2. 11. 2023

Ačkoliv se lidem usínání při rozsvícených světlech zdá normální, obzvlášť v případě televize, displejů a monitorů nám v mnoha různých směrech ani trochu neprospívá. Je to další věc, kterou byste rozhodně neměli dělat, pokud nechcete být nemocní a tlustí.

Výsledek je vždycky stejný, ať jde o svítící lustr ve vedlejším pokoji, mobil, počítač nebo světlo z pouliční lampy za oknem – zhoršení spánku a tedy i kvality života. Spaní při rozsvícených světlech potlačuje hladinu spánkového hormonu melatoninu. Světlo upozorňuje tělo na to, kdy máme být vzhůru, zatímco tma signalizuje, že se cítíme více unavené. Když je tedy člověk vystaven umělému světlu, může to tělo zmást, aby si myslelo, že by mělo vyvíjet nějakou aktivitu v době, kdy se má odpočívat.

Jaké jsou účinky spaní při rozsvíceném světle?

Spaní při rozsvíceném světle může ovlivnit nejen kvalitu spánku, ale i v důsledku narušení vnitřního cyklu spánku a bdění zvýšit riziko některých zdravotních problémů, například srdečních onemocnění nebo narušení funkce srdce a cév, nemluvě o nepřímém vlivu na obezitu, deprese nebo riziko pádu u starších jedinců. 

Výzkum naznačuje, že ani nemusí jít o žádnou silnou zářivku, dokáže to i slabé, tlumené světlo. U některých skupin lidí ovlivňuje srdeční frekvenci a tedy riziko vysokého krevního tlaku a to znamená větší pravděpodobnost rozvoje srdečních onemocnění.

Co dělat, když dokážete spát jen při rozsvíceném světle? Pomoci může přechod na používání červeného světla místo bílého nebo modrého – červené světlo totiž biologické hodiny neovlivňuje. 

Výzkum v této oblasti rozhodně ještě ukončen nebyl, nicméně už teď odborníci doporučují se během spánku jakémukoliv umělému světlu ideálně vůbec nevystavovat a současně využít každé příležitosti užít si světlo přirozené, denní. 

Neusínejte u televize, budete tlustí a dostanete cukrovku

Možná jste mladí a žijete v přesvědčení, že onemocnění srdce se vás netýká, určitě vám ale není jedno, jestli se vejdete do kalhot. Některé typy nočního osvětlení jsou totiž spojeny s přibýváním na váze, obzvlášť nebezpečné je v tomto ohledu modré světlo displejů a monitorů. Opět tedy platí ideál absolutní tmy, i když v úvahu možná přichází jen miniaturní noční světýlko, abyste nezakopli cestou na záchod.

Odborníci také zjistili souvislost mezi spaním při rozsvícených světlech a cukrovkou. Malá studie zjistila, že vlivem světla, které na spícího v noci působí, se zvyšuje inzulinová rezistence: stav, kdy tělo nezpracovává účinně cukr, rizikový faktor pro vznik cukrovky.  

Biologické hodiny

Když mluvíme o "biologických hodinách," nemusíme se konverzačně pohybovat výhradně na poli plánování rodiny nebo plodnosti. "Biologické hodiny" jsou také vnitřní "hodiny" člověka, které regulují cirkadiánní rytmus. Díky nim jsme na světlo citlivější přibližně dvě hodiny před spaním, během spánku a také přibližně hodinu po ranním probuzení. 

Nejsilnější vliv na biologické hodiny a spánek má modré světlo. Co ale dělat, když dokážete spát jen při rozsvíceném světle nebo se nemůžete zbavit zlozvyku nadužívání telefonu před spaním? Pomoci může přechod na používání červeného světla v noci místo bílého nebo modrého – červené světlo totiž biologické hodiny neovlivňuje.

Mezi další tipy pro zavedení správné spánkové hygieny patří například obligátní, ideálně absolutní eliminace konzumace kofeinu a alkoholu před spaním, pravidelné cvičení (ale ne ve večerních hodinách!), úprava velikosti porcí jídla před spaním, využití relaxačních technik, jako je například meditace před usnutím, nebo spánek při nižší teplotě.  A pokud už si před usnutím ten mobil vážně nedokážete odepřít, alespoň si přepněte na režim "pohodlí pro oči" – a spěte sladce až do probuzení!

Související…

Přestaňte ho všude vytahovat! Odborníci prozradili 10 pravidel mobilní etikety
Dominika Glaserová

foto: Freepik, zdroj: The Sleep Foundation

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...