Málo sacharidů a hodně tuků: to je princip nového druhu diety

Přečteno 4413x

Diety, cvičení, občas to funguje, většinou ne. Štíhlá postava pro mnohé z nás není zadarmo. Existují ovšem některé stravovací směry, které dokážou cestu za vypracovaným tělem výrazně zkrátit. K nim podle odborníků patří i stále oblíbenější stravování low carb. Proč bychom se o tento druh diety měli zajímat?

V případě low carb se jedná o nízkosacharidovou a zároveň vysokotukovou dietu. Nízkosacharidová strava má v historii lidstva poměrně dlouhou tradici. Poprvé se objevila zhruba před sto lety jako účinná dieta při léčbě epilepsie. „Jinak ale její původ asi sahá až ke stravování našich předků. Vzpomeňte na paleo dietu, která je dnes také velmi oblíbená,“ říká odbornice na výživu Petra Schäferová.

Uberte a přidejte

Základní principy low carb jsou velmi jednoduché a snadno pochopitelné. Díky tomu je lze, ideálně pod odborným vedením, lehce převést z teorie do praxe. Jde vlastně jen o to snížit množství přijímaných sacharidů a navýšit množství konzumovaných tuků. Podle slov Petry Schäferové může být omezení sacharidů různě intenzivní.

Ve striktním omezení můžete konzumovat jen 30 až 50 gramů sacharidů. „Jde o takzvanou ketogenní dietu, která se užívá zejména jako součást terapie pro zlepšení zdravotního stavu u některých onemocnění,“ vysvětluje Petra. V méně striktní variantě doporučuje 50 až 80 gramů sacharidů na den. „Při stravě okolo 100 gramů za den pak mluvíme o takzvaném liberálním nebo sugarfree stravování,“ doplňuje výživová specialistka.

Sacharidy se tedy snažíme odbourat, jak postupovat dál? „Ve stravě omezujeme v první řadě veškeré doslazování, cukry, mouku, škrobové přílohy, dále průmyslově zpracované potraviny, pochutiny a nezdravé uzeniny,“ vysvětluje Petra. „Snažíme se naopak jíst základní suroviny, maso, vejce, ryby, kvalitní tuky a za studena lisované oleje, ořechy, semínka, zeleninu a nízkosacharidové bobulovité ovoce. V rozumné míře si můžeme dopřát vysokotučné mléčné výrobky.“

petra schafer

Low carb dieta pomáhá nejen hubnout, je také zdravá pro alergiky či astmatiky, říká Petra Schäferová

Stop metabolickému syndromu

Low carb dieta není nijak drastická, pomáhá k poměrně rychlému snížení hmotnosti i zlepšení zdravotního stavu. Ten v dnešní době velmi souvisí s rychle se rozvíjejícím metabolickým syndromem (vysoký tlak, cukr, cholesterol) u velké části populace. „Tato dieta má příznivý vliv i na alergie, kožní problémy, astma a podobná onemocnění. Velmi často se po zavedení této stravy podaří omezit nebo vysadit dlouhodobě nutné léky,“ říká Petra Schäferová.

Ještě je tu jedno zásadní doporučení: Zvolnit. Jak při jídle, tak v pracovním životě. Low carb stravování zasytí na dlouhou dobu, takže nemusíte jako při jiných dietách jíst šestkrát i vícekrát denně, což člověka spíš stresuje a svazuje. „Po jídle složeném z bílkovin a tuků a doplněném velkou porcí zeleniny je člověk dlouho sytý a netrpí tak hlady jako u diet omezujících tuk,“ říká Petra Schäferová. „U tohoto typu stravy se doporučuje jíst "jen" třikrát denně, a to až v okamžiku, kdy máte hlad. Lidé na low carb dietě se tak necítí omezováni množstvím různých svačin, které musejí za den sníst. Nemusí zkrátka jídlo řešit tak často.“

Low carb není pro každého

Navzdory zprávám o známých léčebných účincích i řadě dalších benefitů, které low carb přináší, se podle odborníků nehodí pro každého. „Striktní omezení sacharidů bych doporučovala jako léčebné řešení zdravotních záležitostí, a to po konzultaci s lékařem,“ říká Petra Schäferová. „Mírnější formy omezení považuji za dlouhodobě udržitelné a rozumné pro zachování zdraví a kondice u průměrné populace, i nesportující,“ dodává.

Podle Petry je vždy potřeba si nový stravovací způsob nejprve vyzkoušet. V případě sportovců se jedná o zcela samostatné téma, kdy záleží na typu sportu a míře fyzického i psychického vytížení. Low carb dieta se každopádně hodí pro pacienty s cukrovkou II. typu, pro pacienty s metabolickým syndromem, kteří mají vysoký tlak, vyšší hodnoty cukru a cholesterolu. Doporučuje se i pacientům s různými zdravotními potížemi, jako jsou kožní problémy, astma či alergie, a vhodná je i pro epileptiky.

Dieta naopak není vhodná pro lidi s poruchou metabolismu tuků, pro lidi s geneticky vysokým cholesterolem a při nemocech slinivky. Nedoporučuje se ani v průběhu těhotenství. „Pokud však žena začne jíst nízkosacharidově, nikoli však striktně, již před těhotenstvím, může v něm po dohodě s lékařem pokračovat. Pak má tato strava pozitivní vliv na prevenci těhotenské cukrovky,“ říká Petra Schäferová. Dieta se také nehodí pro lidi, kteří jsou jakkoliv nemocní nebo berou léky. „I v tom případě bych doporučila konzultaci a pravidelný dohled lékaře,“ doplňuje Petra.

Čtěte také:

Jak zhubnout po svátcích? Důležitější než dieta je psychika
Pozor na chybnou detoxikaci. Tělu víc uškodí, než pomůže
Chcete zhubnout bez jojo efektu? Máme tipy přímo od výživových poradců

 

foto: Archiv Petry Schäferové a Shutterstock, zdroj: Petra Schäferová, Fitkouč.cz

Kateřina Lukášová

Kateřina Lukášová

Novinářka, učitelka jógy a instruktorka trx. Milovnice zdravého života, knih, zvířat, filozofie a historie. Ráda píše povídky a chystá se na román.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.