Udržitelnost si konečně získala pozornost i ve světě byznysu, a tak je předmětem snažení menších firem i velkých korporací. Společnosti se snaží snižovat negativní dopady svého podnikání kvůli náročným zákazníkům, konkurenci, investorům, legislativě i vlastním zaměstnancům. Jenže není všechno zlato, co se třpytí, a jedna dobře mířená marketingová kampaň ne vždy odpovídá skutečné identitě firmy. Tady je několik způsobů podle serveru Firsthand, které vám společenskou (ne)odpovědnost pomohou odhalit.
Základním stavebním kamenem udržitelné firmy je udržitelná práce. Taková firma má spokojené zaměstnance, kteří dostávají férovou mzdu, mají férové podmínky a je zajištěn jejich well-being.
Transparentní komunikace
Transparentní komunikace je esencí každé udržitelné firmy. Ryzí společensky odpovědná firma vzdělává o problematice udržitelnosti ve svém odvětví, komunikuje zkušenosti z praxe a zveřejňuje konkrétní cesty, po kterých se vydává ve svých představách o lepších zítřcích. Ať už se jedná o dodavatele, zdroje, snahy o snižování uhlíkové stopy či péči o zaměstnance. Firma, která to se společenskou odpovědností myslí vážně, bude svoje zákazníky a zákaznice informovat o malých změnách k lepšímu, výzvách, ale i nezdarech. Bude transparentní – a to znamená nepředstavovat se výhradně v dokonalém světle.
Cause (related) marketing
Jde o termín popisující dlouhodobou marketingovou strategii, která spočívá ve spolupráci firmy s neziskovou organizací. Na rozdíl od filantropie se tzv. CM liší tím, že darované finanční prostředky jsou součástí nákladů firmy. V některých případech společnost daruje například výtěžek z pořádaného eventu, nebo z prodeje konkrétních produktů za předem stanovené období. Může jít třeba o e-shopový byznys s přírodní kosmetikou, který daruje produkty do dětského domova, nebo průmyslový podnik, který pravidelně pořádá výběr financí na podporu lokální charity. Jak si ověřit, že je společnost opravdu transparentní a s kampaní se ztotožňuje i druhá strana? Na komunikačních kanálech oné neziskovky či charity, ta totiž bude informace o spolupráci na 100 % sdílet.
Firma, která to se společenskou odpovědností myslí vážně, bude svoje zákazníky a zákaznice informovat o malých změnách k lepšímu, výzvách, ale i nezdarech. Bude transparentní, což znamená nepředstavovat se výhradně v dokonalém světle.
Spokojení dodavatelé a zaměstnanci
Neetická firemní kultura je kultura, kde existuje rozpor mezi slovy a činy v rámci podniku. Příklad: Společnost má na webu v kategorii O nás napsáno, že si zakládá na důvěře top managementu ke každému zaměstnanci firmy. Realita je ale taková, že zaměstnanci každý den vyplňují docházku a za nenahlášený odchod na oběd mají nepříjemné problémy. Základním stavebním kamenem udržitelné firmy je udržitelná práce. Taková firma má spokojené zaměstnance, kteří dostávají férovou mzdu, mají férové podmínky a je zajištěn jejich well-being. Nejlepší způsob, jak si jako potenciální budoucí zaměstnanec ověřit společenskou odpovědnost firmy a pravdivost informací, je zeptat se někoho ze stávajících zaměstnanců. Třeba prostřednictvím profesní sociální sítě Linkedin.
Studie prokázaly, že etické zásady jsou nejen morálně správnou věcí, ale že společnosti, které se zavázaly k etickému chování, překonávají podniky, které tento krok neučinily.
foto: Shutterstock, zdroj: Firsthand.co