fbpx

BRAT: Co jíst při střevní chřipce? 2 fotografie
Střevní chřipka dokáže pořádně potrápit.

Na nepříjemnou střevní chřipku podle lékařů nejlépe zabírá jednoduchá dieta.

Zveřejněno: 15. 11. 2018
Přečteno 4650x

Může vás zcela vyřadit z běžného provozu. I na několik dní. Často totiž nemáte sílu na nic jiného, než ležet na podlaze v koupelně s umyvadlem nebo toaletou poblíž. V počáteční fázi trpíte zimnicí, horečkou a nevolností, pak už jen zvracíte a je vám hrozně špatně. Střevní chřipka umí zasáhnout tvrdě.

Co vás postaví zase na nohy

Abyste se dostali z nejhoršího a postavili se co nejdříve zase na nohy (obrazně i doslovně), stačí dodržovat pár zásad… ovšem až poté, co nejtvrdší fáze odstoupí. To nejhorší si zkrátka budete muset protrpět.

Pijte spousty tekutin

Potíte se, zvracíte a máte průjem. Z vašeho těla odchází spousta vitálních látek, které můžete doplnit zase jenom tekutinou. Proto je pitný režim v období střevní chřipky doslova kriticky důležitý. Pokud máte potíže i s udržením tekutin, přijímejte je po malých lžičkách, nebo cucejte ledové kostky. Nejvhodnější je čistá voda nebo vývar.

piti 696962272

Při střevní chřipce je nutné hodně pít. A nemyslíme tím alkohol.


Sportovní nápoje mohou pomoci při doplnění elektrolytů, které ztrácíte pocením. Zázvorový a mátový čaj pomohou zklidnit podrážděný žaludek a zmírnit nevolnost. Vyhýbejte se ale nápojům s vysokým obsahem kofeinu, ať už se jedná o silný čaj nebo kávu. Můžou totiž negativně ovlivnit váš spánek v době, kdy jej pro obnovu sil potřebujete nejvíc. Ani alkohol není to pravé – jednak může podráždit žaludek, jednak se jedná o diuretikum podněcující močení a další odvodňování, což při střevní chřipce rozhodně nepotřebujete.

Vsaďte na BRAT dietu

Při žaludeční/střevní chřipce může být obtížné dodržovat zdravý a vyvážený jídelníček. Nemáte totiž zpravidla na nic chuť, a když už do sebe konečně něco dostanete, trnete s očekáváním nejhoršího a ptáte se, zda se ve vás požitá pochutina udrží nebo nikoliv. Někdy již pouhá myšlenka na jídlo spustí kolotoč myšlenek a nutkání dát si další kolečko záchod/koupelna. Nelámejte ale nic přes koleno – jakmile pocítíte, že do sebe můžete něco dostat, vyzkoušejte populární BRAT dietu, kterou doporučuje i lékařka Judith Marcinová z Chicaga.

Bílá klasika

BRAT dieta sestává ze čtyř snadno stravitelných potravin. Důležitou složkou jsou uhlohydráty, dodávající tělu energii a doplňující ztracené živiny. Jedná se o banány, rýži, jablečné pyré (klasická přesnídávka) a toast (Bananas-Rice-Applesauce-Toast = BRAT). Banány se snadno tráví, doplní cenný draslík a posilují žaludeční výstelku.

Při střevních obtížích nejezte rajčatové pokrmy, kari, chilli a další pikantní pochutiny, i když jim třeba běžně holdujete.

Rýže má vynikající stravitelnost a poskytne energii ze sacharidů. „Volte raději bílou alternativu,“ radí na domáckém webu doktora Marcinová. „Hnědá rýže má příliš mnoho vlákniny, což může vést k nadýmání,“ dodává. Jablečné pyré doplní pektin, který pomáhá při průjmu, a doporučuje se také toastový chléb. Podobně jako u rýže nikoliv jeho celozrnná varianta, ale bílá klasika. Vláknina se pomalu tráví, což může v oslabeném a narušeném trávicím systému způsobit jen další potíže.

Vyhněte se mléku, vláknině, mastnému a pikantnímu

Při střevní chřipce byste měli vybírat jemné potraviny, které trávicí trakt zbytečně nezatíží. Ačkoliv třeba běžně s mlékem nemíváte potíže, při střevních obtížích si jej raději odepřete – může být hůře stravitelné, zhoršuje plynatost a může znovu vyvolat průjem. Pokud jsou střeva volná a průchozí (což zřejmě jsou, pokud trpíte průjmem), je také zbytečné, abyste ve stavu žaludečního a střevního oslabení užívali vlákninu v jakékoliv podobě. A rozhodně si také odepřete rajčatové pokrmy, kari, chilli a další pikantní pochutiny, i když jim třeba běžně holdujete.

Související…

Kdy vám jenom hodně chutná a kdy už se dá mluvit o nemociDalší trend ve zdravém stravování: Co přináší dieta low carb?Jak zhubnout po svátcích? Důležitější než dieta je psychika

Odpočívejte

Při žaludeční/střevní chřipce potřebuje tělo odpočinek jako sůl. Jedině tak dokáže nabrat síly pro boj s infekcí a napravit škody na úrovni buněk. Spěte hodně a moc se přes den nenamáhejte. Nechce-li se vám polehávat v posteli, přesuňte se na gauč. Jiné přechody ale raději neabsolvujte. Cestu na záchod a do koupelny bereme jako samozřejmost.

zdroj: Healthline

Kateřina Hájková

Kateřina Hájková

Novinářka, učitelka jógy a instruktorka trx. Milovnice zdravého života, knih, zvířat, filozofie a historie. Ráda píše povídky a chystá se na román.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.