fbpx

Miliardář plánuje, že cesta jeho podzemní dráhou pod Los Angeles vyjde levněji než tramvají po Praze

Zveřejněno: 20. 11. 2018
Přečteno 3299x

Není snad už měsíce (a vlastně ani Měsíce), aby miliardář Elon Musk nepřinutil nějakým svým počinem média, aby se jím zabývala. Tentokrát neposlal své auto ani raketu do vesmíru, držel se při zemi, vlastně dokonce ještě pod jejím povrchem. Ne, neurážel britského potápěče, představil kousek tunelu.

Související…

Elon Musk si už zase plní sen: tentokrát je to rychlodráhaCo by si měl Elon Musk zapamatovat po thajské záchranné akciPryč ze silnic. Budoucnost mají rychlovlaky i Hyperloop

Není to ovšem tunel ledajaký. Když v roce 2013 Elon Musk představoval svoji vizi o Hyperloop Transportation Technologies (Hyperloop TT), byli laikové nadšeni představou superrychlé kapsle, která by je na magnetickém polštáři přepravila rychlostí blízké rychlosti zvuku pohodlně a během chvilky na velkou vzdálenost.

Odborníci zase vypočítávali náklady na podobné zařízení a upozorňovali na technické potíže. Řešení je ovšem natolik lákavé, že mezi své příznivce už může počítat i některé radní města Brna, kteří by se takto chtěli spojit s Vídní.

Start 10. prosince

Původem Jihoafričan Elon Musk si i přes všechno, co jako americký podnikatel dokázal, pochopitelně musí být vědom potíží s tak grandiózním podnikem. Pustil se proto zatím do něčeho menšího. Chce řešit zácpy na ulicích amerických velkoměst podzemní dopravou, a to prozatím nikoli Hyperloopem, ale jen Loopem. První dvě míle (něco přes tři kilometry) takového tunelu už má pod Los Angeles před dokončením, a jak oznámil na svém Twitteru, bude ho slavnostně představovat veřejnosti letos desátého prosince. Dokonce s tím, že se zájemci budou moci následující den zadarmo povozit.

V budoucnu by měly řidičům v autech sloužit podvozky, na něž s vozem najedou, a dál už všechno přenechají automatice.

První postavený úsek vede pod centrem jiné Muskovy společnosti SpaceX v Hawthorne. V konceptu jde o tunel pro vlak typu Maglev, jehož vozy se vznášejí na takzvaném magnetickém polštáři. Tunel s vnitřním průměrem 3,8 metru začíná mezi kanalizačním kanálem Dominguez Channel a Crenshaw Boulevard u vstupní jámy, postavené právě na pozemku ve vlastnictví SpaceX. Zatím budou k dispozici jakési autobusy pro šestnáct cestujících. V budoucnu by měly řidičům v autech sloužit podvozky, na něž s vozem najedou, a dál už všechno přenechají automatice.

Výtahy s podvozkem

Jestliže se vše podaří, bude v blízké budoucnosti doprava Loopem vypadat zhruba takto: Řidič, jehož cíl leží někde na opačném konci města, zajede se svým vozem ke kraji ulice, kde je stanoviště podvozku pro podzemní magnetickou dráhu. Najede na něj a podvozek se s ním spustí pod zem. Tam se nejdříve rozjede souběžně s ostatními vozy, a jakmile dosáhne jejich rychlosti (ta by se měla pohybovat okolo dvou set padesáti kilometrů za hodinu), zařadí se mezi ně.

hyperloop 2

Elon Musk vlastnoručně: Takhle nějak vznikaly návrhy na jeho Hyperloop


V cíli cesty nebo poblíž něj (všude vstupní šachty být pochopitelně nemohou) vyjede mimo dráhu pod výtah, ten ho dopraví na povrch, kde sjede z magnetického podvozku, a auto pak jede dál po vlastní ose. Podvozek je poté k dispozici pro další řidiče. Dopravu pod zem ovšem nebudou mít na starosti jen výtahy, které mohou být umístěny i ve velkých garážích či podzemních parkovištích obchodních a administrativních center. V koncových stanicích, jakýchsi malých nádražích, budou k dispozici desítky „autobusů“ a podvozků. Terminály by měly být především na letištích a jiných velkých dopravních uzlech.

Rizika tu jsou

Elon Musk nestaví jen v Los Angeles. Jeho The Boring Company, která tunely razí, sice vznikla jako určitý vtípek (boring coby přídavné jméno znamená „nudný“, ale jako sloveso „vrtat díry“), získala v červnu zakázku na vybudování tunelu mezi letištěm O’Hare v Chicagu a centrem města v hodnotě přes miliardu dolarů. V samotném Los Angeles už také začaly přípravné práce na dalším tunelu, tentokrát pro basebalové fanoušky, jimž zkrátí cestu od stadionu Dodgers v Elysian Park do jiných částí města.

Odborníci poukazují na to, že právě ve velkých městech je podzemí protkáno tunely jako ementálský sýr, a třeba konkrétně v Los Angeles hrozí i otřesy půdy.

Pro Elona Muska to je ovšem málo a netají se s tím, že by jednou chtěl propojit New York a Washington, tentokrát ovšem pomocí tunelu Hyperloop. Na to si ovšem zatím musí počkat, protože – jak sám připouští – není nikde psáno, že projektovaná síť tunelů pod Los Angeles bude úspěšná. Miliardář Musk si ale zároveň myslí, že pro tak velká města, jako je právě Los Angeles, New York nebo třeba Paříž, žádné jiné vhodné řešení dopravní krize momentálně neexistuje.

V tom má sice svým způsobem pravdu, ale odborníci poukazují na to, že právě ve velkých městech je podzemí protkáno tunely jako ementálský sýr, a třeba konkrétně v Los Angeles hrozí i otřesy půdy, jejichž následky mohou cestující uvěznit. A jejich osvobození projekt nikterak neřeší. Nicméně Elon Musk své nadšení nekrotí a tvrdí, že cena jízdného či spíše cestovného v Loopu bude pouhý jeden dolar. Což je méně, než cena přestupní jízdenky na MHD v Praze.

foto: The Boring Company, zdroj: CNN

Ivan Verner

Ivan Verner

Neúnavný, ale někdy svou neúnavností až únavný populizátor vědy a techniky.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.