Zdravé opálení od letních slunečních paprsků nám dodává sportovnější vzhled a přitažlivou barvu pleti. Jak je ale udržet? žer to jde i pomocí vybraných druhů potravin, není drb, ale fakt.

Opálení neudržíme jen samotným sluncem, pomohou nám mrkev, meruňky, batáty, kaki, dýně, melouny a další ovoce a zelenina. Mrkev a další zelenina, která je bohatá na karotenoidy, je zároveň velmi zdravá.

"Je také bohatá na vitamíny a antioxidanty, které chrání zrak. tyto druhy zeleniny mají přirozené antibakteriální a antiseptické účinky. Stejně tak podporují imunitní systém. Ovšem to, že jsou také skvělé pro atraktivní vzhled pleti, může být pro někoho novinkou," říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

shutterstock 354503942

I když léto končí, alespoň opálení si můžeme prodloužit. Správnou stravou.

Oranžová funguje

Výzkumníci z Nottinghamské univerzity se zabývali studiemi, v nichž zkoumali, jak karotenoidy z mrkve, rajčat a dalších druhů zeleniny oranžového zbarvení ovlivňují melanin v pokožce. Výsledky prokázaly, že ti, kdo přijímali více karotenoidů z ovoce a zeleniny, měli pokožku zbarvenou více do bronzova.

Karotenoidy jsou navíc antioxidanty, které pomáhají pohltit poškozující látky vytvářené stresem a každodenní zátěží zvláště tehdy, pokud je organismus nemocný. Jsou důležité i pro reprodukční zdraví.

"Většina lidí si myslí, že nejlepší způsob jak zlepšit barvu pleti je opalování na slunci, ale konzumace zeleniny a ovoce je ve skutečnosti mnohem efektivnější a trvalejší," doplňuje Věra Burešová.

Pomáhá a chrání

Mrkev mimochodem také pomáhá proti spálení na slunci. Betakaroten má při červeném zabarvení pokožky po slunečním spálení hojivé účinky. A aby toho nebylo málo, tak betakarotenem významně zvyšuje elasticitu pokožky, pomáhá zvýšit produkci kolagenu v pleti a zlepšit výskyt obličejových vrásek.

A jaké vitaminy a minerály tedy mají pozitivní vliv na opalování? Vitamín E je silný antioxidant, pomáhá omlazovat pleť. Hojně je zastoupen ve vejcích, semínkách, mandlích, ořechách a v zelenině obecně. Vitamín C je zase nezbytný při ochraně a tvorbě tkání, chrání buňky před oxidativním stresem. Jak víme, vyskytuje se v citrusech, jablkách, zelenině (například řapíkatý celer, brokolice, paprika, kysané zelí).

Betakaroten chrání buňky před volnými radikály, má blahodárné účinky na pokožku, chrání kůži před nebezpečným UV zářením a zároveň zlepšuje a prodlužuje opálení. Betakaroten najdeme zejména v mrkvi, rajčatech, paprice a špenátu. Jen pozor, aby byla tato zelenina tepelně upravená nebo v syrovém stavu zakápnuta olivovým olejem. Tělo tak dokáže cenné látky mnohem lépe využít.

Mezi přírodní zdroje selenu, který je rovněž ideální na pleť, patří chřest, česnek, brokolice, hlávkový salát, hrášek. Zinek pak najdeme především v dýňových a slunečnicových semínkách, ořeších, listové zelenině, obilných klíčcích a játrech.

foto: Shutterstock, zdroj: Naturhouse

Flowee eshop protože vím co chci