Princezničky a růžová už nefrčí. Holky mohou točit filmy nebo programovat

Přečteno 871x

Dobrá zpráva pro rodiče, jejichž dcery si už nechtějí hrát jen na princezny. Inovativní hračky pomáhají holkám objevit radost z techniky a zjistit o sobě něco nového. Většinu z nich navrhly ženy. Jo, a kluci si s nimi mohou hrát taky...

V roce 1973 poslal dánský výrobce hraček Lego rodičům tohoto světa zprávu zabalenou do svých barevných umělohmotných kostek. „Mnoho kluků má rádo domy pro panenky. Jsou jim blíž než vesmírné lodě. A mnoho holek má rádo vesmírné lodě. Jsou napínavější než domy pro panenky. Nejdůležitější je, aby si mohli postavit to, co je přitahuje.“

Pro holky růžová, pro kluky technika 

Dnes, po 45 letech, z hračkové revoluce moc nezbylo a hračkářské obchody vypadají jako ze seriálu Mad Men. Hračky pro holky jsou růžové, regály jsou plné panenek a kufříčků na make-up. Stavební sady, superhrdiny či vesmírné lodě najdete v oddělení pro kluky. Zdá se, že i Lego zapomnělo na své progresivní poselství a nabízí „Lego pro holky“. Tam se moc nestaví, převážně se tento růžový svět točí kolem nákupů a výletů do kosmetických salónů. Ženy jako vědkyně nebo dobrodružky? Ani náhodou. Není divu, že mnoho matek i otců na tento růžový overkill reaguje nepochopením. „My jsme tehdy také měli Lego pro holky: jmenovalo se to prostě Lego!“ píší ženy v diskusích na internetu.

Jejich protest není bezdůvodný. Kultura princezniček, která dominuje dívčím dětským pokojům, je ve skutečnosti růžovou klecí, která holky omezuje. Doktorka Rebecca Hains ze Salem State University v USA ve své knize The Princess Problem píše: „Holky stále slyší, že jsou princezničky a že musí odpovídat tomuto ideálu. Tato kultura je směrem k holkám marketovaná velice agresivně, s nezdravými stereotypy: ideály krásy či pohlaví. A děti s tím neumějí zacházet.“

Nebezpečí stereotypů ilustruje i nová studie americké Brigham Young University, zjišťující mezi 198 předškoláky, jak na děti působí, když si hrají s princeznami Disney a sledují filmy na DVD. Výsledky byly devastující. Idealizace princezen přispívá k tomu, že se malé holky vzdávají aktivit, které vnímají jako neženské, a začínají věřit tomu, že v životě budou mít méně možností a perspektiv. „Holky nejsou tak sebevědomé a myslí si, že jsou horší žáci v předmětech, jako je matematika nebo věda,“ konstatují výsledky studie. Mají prý strach se umazat a netroufají si experimentovat s novými věcmi.

shutterstock 705239194

O technické hračky se čím dál víc zajímají i holky. Výrobci jdou trendu postupně naproti

Inženýrka dala dohromady GoldieBlox

Co tedy mohou dělat rodiče, kteří své dceři nechtějí už v dětství zabetonovat cestu ke kariéře na ČVUT nebo v Sillicon Valley? Mají z dětského pokoje všechny korunky a sukénky vyhodit? Podle doktora Paula Coyna, který se věnuje vztahům dětí a rodičů, není takový výchovný extremismus nutný. „Klíčem je moderace. Nechte své děti si hrát s různými věcmi, aby princezny byly jen jednou z mnoha hraček, o které se zajímají a které je baví.“

Kde se kupují hračky pro holky, které je nestaví do role pasivního ozdobného předmětu? V Americe to mají lepší, než u nás. Mají tam třeba GoldieBlox, stavebnici pro holky, kterou vyvinula inženýrka, jež si dala za cíl vrátit radost z techniky do holčičích pokojů. Debbie Sterlingová  objevila svou lásku k technickému myšlení teprve na univerzitě. Nebylo to však jednoduché. Nejenže na přednáškách dominovali muži, některé z úkolů, které souvisely s prostorovým myšlením, jí šly hůř než mužským kolegům, kteří si coby děti směli hrát s hračkami jako Lego. Tím totiž cvičili své prostorové orientační schopnosti.

Sterlingová se však nevzdala, ukončila inženýrské studium a slíbila sama sobě, že najde způsob, jak svou lásku k oboru předat holkám. „Jedním z důvodů, proč ve vědě či technické a inženýrské matematice pracuje mnohem víc mužů, je ten, že holky nejpozději v osmi letech ztrácejí o tyto obory zájem. Stavebnice dětem pomáhají, posledních sto let jsou ale vnímány jen jako klučící hračky,“ říká Sterlingová.

Ta v roce 2012 založila firmu a začala provádět průzkumy přímo ve školkách a školách. Když dávala dětem na hraní stavebnice, objevila mezi chlapci a děvčaty velké rozdíly. Klukům jejich stavebnice stačily, zatímco holky se rychle nudily a raději se věnovaly svému oblíbenému hobby: četbě. Sterlingová se tedy rozhodla, že obojí spojí, a vytvořila první sadu GoldieBlox. V ní byla i kniha, konkrétně příběh o malé holce Goldie Bloxové, a dále stavební kostky, díky kterým mohly holky spolu s Goldie řešit problémy a stavět jednoduché mašiny. Děti, které stavebnici testovaly, a jejich rodiče byli nadšení a Debbie Sterlingová pomocí crowdfundingu vyrobila první sérii. „Věříme, že na světě je milion malých holek, které jsou inženýrkami, jen to ještě nevědí,“ říká Sterlingová.

Čtěte také:

Jednoduchá počítačová hra může děti naučit stravovat se zdravě, prokázala studie
Petr Fořt: Obezitě dětí přeje doba, reklama a často i rodiče
Zrak dětí ničí nejen počítače, ale i nedostatek pohybu

Filmová i matematická aplikace

Dnes má GoldieBlox víc než 230 tisíc fanoušků na Facebooku a širokou nabídku hraček pro děti od tří let, v níž nechybí stavebnice se související knížkou, ale také aplikace, ve které se holky mohou například učit, jak s Goldie natáčet filmy. Děti si tak můžou kreslit nebo animovat sekvenci 12 obrazů a výsledek si promítnout pomocí vlastnoručně vyrobeného promítacího kola. Goldie má mezitím nové kamarádky a v jejich partě se objevil i kluk.

Nejnovější projekt z dílny GoldieBlox je aplikace Rocket Cupcake, v níž Goldie vytváří program, který jí pomáhá rozdávat cupcakes po celém městě. Holky se pomocí aplikace učí programování, a mohou dokonce vytvářet vlastní obtížnosti. Prostor na trhu tu pro tuto aplikaci určitě je, dnes najdete třikrát víc aplikací na téma matematika, které míří na kluky.

Tato čísla znají i autorky knihy o programování The Wonderful World of Creatures and Code. I když je počet kluků a holek v jejich knize vyvážený, autorky Amie Pascall a Heather Petrocelli vědí, jak moc důležité je zapojit také mladé dívky. „Vyrostly jsme ve velice chudých rodinách a dnes pracujeme v technických povoláních. Svět privilegovaných bílých ‚Bro-Gramátorů‘ tedy dobře známe,“ říkají. „Chceme, aby se každé dítě mohlo v našich knihách najít. Když se tedy už od dětství vidí jako součást našeho technického světa, je více pravděpodobné, že se budou později chtít k tomuto světu připojit. Možná i ve vedoucí pozici,“ dodávají autorky.

Zdá se tedy, že hračkářský průmysl dívkám nabídne do budoucna víc než jen kuchyňky pro panenky a hrací make-up. Zájem tu určitě je. Firma Matell nyní například hlásí rekordní tržby u postav z nového filmu Ghostbusters, kde hlavní role hrají ženy. Ty se sice v hračkářstvích v USA prodávají v oddělení pro kluky, ale jsou oblíbené u obou pohlaví. A i Lego by mělo víc naslouchat progresivním rodičům. Když v roce 2014 vydalo řadu figurek, navržených geoložkou Dr. Ellen Kooijmanovou, obsahující astronomku, chemičku a paleontoložku, sklidilo úspěch u dětí i dospělých.

Pro tuzemské rodiče má celá tato „holčičí věc“ stále ještě háček. Většinu zmíněných her prozatím seženete pouze v angličtině. České holky se tedy budou muset naučit anglicky a doufat, že jim rodiče pomůžou, aby v sobě probudily fanynky technologie. Možná ale budou výše zmíněné hračky a ženy, které za nimi stojí, inspirací pro české techničky a inženýrky, aby samy vyvinuly „napínavé hračky“ pro budoucí kolegyně. Společnost jim za to bude vděčná. A děti také, včetně kluků.

foto: Profimedia, zdroj: Fortune

Rhea Krčmářová

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.