Mezi první jarní zeleniny, které se objevují na pultech obchodů už začátkem dubna, patří špenát, který by právě v tomto období neměl chybět v našem jídelníčku. Dejte mu proto zelenou a restartujte své tělo.

spenat na drevu shutter
Špenát je listová zelenina pocházející z jihozápadní Asie. Vytváří přízemní volné růžice sytě zelených dlouze řapíkatých listů trojúhelníkovitého nebo vejčitého tvaru. V létě vyhání stonky s bílými nebo nazelenalými květy, ale pozor, rostlina po rozkvětu ztrácí na kvalitě a hořkne. Listoví je tak třeba sklízet před nasazením na květ. V Evropě se špenát pěstuje asi od 14. století a předpokládá se, že původně byl vyšlechtěn z divoké lebedy.

Proti jarní únavě i pro železné muže

Tato rostlina je bohatá na beta-karoten, vitamíny C, B a K, lecitin, kyselinu listovou a vlákninu. Příznivě ovlivňuje činnost srdce, posiluje svaly, snižuje krevní tlak, podporuje krvetvorbu a pomáhá při zácpě. V léčebné kuchařce svaté Hildegardy se o špenátu dočteme pouze to, že je známý pro svůj silně projímavý účinek. V kombinaci s pažitkou a yzopem je považován za lék na kožní obtíže. Není vhodný při onemocnění dnou a při ledvinových kamenech.

Dále také ovlivňuje srážlivost krve, obsahuje antioxidanty snižující riziko infarktu a slouží k prevenci rakoviny. Obsahuje karotenoidy, jež nám pomáhají proti stárnutí těla, a lutein, který může oddálit vznik onemocnění sítnice oka. Obsahuje také folát, jenž působí proti jarní únavě. Kvůli této látce se hodí i pro lidi trpící afty.

Špenát posiluje obranyschopnost organismu, stimuluje libido, odvodňuje tělo a pomáhá při hubnutí. Obsahuje mnoho cenných látek, ale měli bychom ho jíst v malých porcích. Při velkém množství začínají látky bojovat o to, kterou má organismus první zpracovat, a sliznice pak vstřebají jenom malou část.

Počátkem minulého století přispěla k oblibě špenátu kreslená postavička Pepka Námořníka a tvrzení, že špenát je bohatý na železo. Později se však ukázalo, že tento prvek nedokáže lidský organismus, díky vysokému obsahu kyseliny šťavelové a listové, zužitkovat (podobně jako vápník). Problematický může být i vyšší obsah dusitanů.

 

shutterstock 528829600
Raději syrový nebo v páře

V kuchyni se tato zelenina využívá jak v syrovém stavu, tak tepelně upravená. Vařením ztrácí vitamíny, a proto je vhodnější příprava v páře. Přidáním smetany nebo mléka se částečně neutralizuje velké množství kyseliny šťavelové. Kravské mléko však negativně působí na vstřebávání železa, proto se někdy doporučuje nahradit je mlékem rostlinným. Špenát nevydrží dlouho čerstvý, uchovávat se dá pouze zmrazený. Jako jeho náhrada může posloužit čtyřboč rozložitá, zejména v letních měsících, které nejsou pro pěstování špenátu vhodné.

Zdroj: Akademie léčivé výživy

Foto: Shutterstock

Flowee eshop protože vím co chci