Extroverti a lidé s nízkými příjmy kupují více luxusního zboží než jejich introvertní kolegové. Podle výsledků výzkumu Univerzity ULC v Londýně (University College London) si tak kompenzují svůj nízký sociální status.

Studie vycházející z reálných údajů z bankovních účtů ve Velké Británii měla za úkol zmapovat výdajové návyky bohatších a chudších lidí s různými typy osobnosti. Vědci na základě toho zjistili, že lidé s malým příjmem jsou si vědomi svého nižšího postavení ve společnosti a vynakládají více peněz za zboží a služby, které jim dodají pocit vyššího statusu.    

penize giphy

Extroverti utrácejí více než introverti

Dřívější výzkum zjistil, že společenští lidé se více starají o své sociální postavení než o cokoliv ostatní, a tomu je také uzpůsoben jejich budget. Nová studie však ukazuje, že extroverti disponující nízkým příjmem poměrně utrácí více peněz za zboží a služby, které je pocitově posunou o třídu výš, než introverti se stejným příjmem. Jedná se o tzv. status goods (statutární zboží), které je součástí životního stylu lidí s vysokými příjmy, tedy například drahé víno, šperky či značkové kabelky. Introverti se stejným příjmem tak přitom nečiní. „Z naší studie je zřejmé, že extrovertní osobnost je pro osoby s nízkými příjmy značnou hnací silou. Luxusní zboží je pro ně kompenzací vnímaného nízkého společenského postavení, kterou ale  introverti nepotřebují. Zajímavé také je, že ve výdajových návycích introvertů a extrovertů s vysokými příjmy jsme nezaznamenali téměř žádné rozdíly,“ dodala spoluautorka studie Blaine Landisová.

nakupy beru vsechno giphy

Osobnost coby predikce výdajů

Badatelé podílející se na studii provedené ve spolupráci s nadnárodní bankou založenou ve Velké Británii po dobu 12 měsíců analyzovali tisíce transakcí od 718 zákazníků této instituce. Ti vyplnili standardní dotazník týkající se osobnosti a souhlasili s tím, že jejich odpovědi budou anonymně využity pro účely výzkumu týkajícího se bankovních transakcí. Ten bral v potaz faktory, jako jsou věk, pohlaví, pracovní zařazení, výdaje na stravování, hotovostní výdaje a to, zda dotazovaní mají děti. Údaje o pohybech na účtu každé zúčastněné osoby byly následně roztříděny do několika kategorií: od kategorie jedna (velmi nízký stav) do kategorie pět (velmi vysoký stav). Velmi vysoký stav zahrnoval cestování do zahraničí letadlem, golf, elektroniku a umění, zatímco kategorie s nízkým statusem zahrnovala nakupování v zastavárnách, slevových obchodech a bazarech se zbožím z tzv. druhé ruky. 

Tým tak shledal, že vztah mezi příjmem a extrovertním chováním je velmi významným parametrem v rámci predikce výdajů. Zdůrazňuje ale, že je potřeba provézt další výzkum, který by měl zjistit, zda je tento vztah kauzální a zda jsou výsledky reprezentativní pro celé Spojené království.  

    

foto: Shutterstock, Giphy