Boom zážitkového marketingu, který vybízí kolemjdoucí k akci a žádá si jejich aktivní zapojení, začíná být hodně výraznou hudbou současnosti. Spojení venkovní reklamy s nejnovější technologií rozšířené reality v lidech vzbuzuje zvědavost a povzbuzuje je k akci, za kterou jsou většinou ihned odměněni. Nejčastěji tak, že okamžitě vidí vizualizované dopady svých činů na realitu a mají sami ze sebe dobrý pocit.

V zahraničí už využili rozšířenou realitu ve spojení s venkovní reklamou například v kampani motivující lidi k darování krve, ke zvýšení povědomí o dopadu globálního oteplování na lední medvědy a nově taky Burger King k doslova spalujícímu boji s konkurencí.

Zážitkový marketing

Anglická zdravotnická organizace NHS, která se zabývá krevními transfuzemi a transplantací orgánů, potřebuje každý rok 200 tisíc nových dárců krve. Problémem totiž je, že většině dárců je 45 a více let, a organizace tak potřebuje získat zájemce o dárcovství mezi mladšími, aby tím zajistila dostatek krve i pro další generace. Za tímto účelem spustila kreativní reklamní kampaň, jejímž cílem bylo motivovat lidi k tomu, aby se zaregistrovali a posléze poprvé v životě darovali krev.

Na billboardech se objevili reální pacienti, kteří by se bez krevních transfuzí neobešli.

Zdravotníci nejprve sehnali pacienty, kteří transfuzi skutečně potřebují, a na digitálních plochách pak bylo vidět, jak jim zákrok s krví může pomoci. U billboardů zdravotníci v rámci kampaně zastavovali kolemjdoucí, aby si vyzkoušeli, jak může darování krve pomoci. Lidé v ulicích Londýna a Birminghamu dostali nálepky na místo, kam se obvykle vpichuje odběrová jehla. Zdravotníci na ni pak namířili mobilní telefon s aplikací s rozšířenou realitou. A dobrovolníci už pak jen sledovali, jak jejich virtuální krev proniká jehlou do hadičky.

Tato aplikace byla propojená s digitálním billboardem, a tak dobrovolníci přímo před sebou viděli, jak se postupně naplňuje transfúzní vak a jak se spolu s tím začíná i nemocný pacient na vizuálu uzdravovat. Někteří dobrovolníci se mohli s reálnými pacienty z billboardů i setkat. Pak už jen stačilo, aby se „virtuální krví“ upsali ke skutečnému odběru krve. Cílem kampaně, která probíhala celkem šest dní, bylo primárně zviditelnit, jaký vliv má darování krve na život pacientů.

Přestaň to přehlížet

Další kampaň interagující s lidmi, která probíhala rovněž v Londýně a Birminghamu, se zaměřila na domácí násilí. Na interaktivním digitálním billboardu se objevil obličej ženy plný modřin a šrámů. Billboard pak fungoval tak, že v okamžiku, když zařízení na rozpoznávání obličejů detekovalo, že se na něj podívalo dostatečné množství lidí, modřiny a šrámy začaly postupně mizet.

 

Snahou organizace Woman´s Aid, která si kampaň zadala u agentury WCRS, byl apel na kolemjdoucí, aby přestali zavírat oči před tím, když je někdo v jejich okolí obětí domácího násilí. Detabuizace tohoto tématu je podle organizace prvním důležitým krokem k jeho řešení. Kampaň byla spuštěna už před čtyřmi lety 8. března, tedy na Mezinárodní den žen.

Až roztají ledy 

Coca-Cola ve spolupráci s Organizací pro ochranu divokých zvířat (WWF) se za účelem zvýšení povědomí a zisku finančních prostředků na záchranu Arktidy rozhodla ve své kampani využít kouzla rozšířené reality

londýnském Muzeu vědy nainstalovali po dobu tří měsíců zařízení s rozšířenou realitou. Návštěvníci se tak díky veliké obrazovce mohli dostat opravdu blízko k rodince polárních medvědů a vytvořit si k nim emocionální vazbu. Kampaň se objevila 388krát v médiích a doprovodilo ji více než 900 komentářů zabývajících se tímto tématem.

Konkurence? Ať hoří!

Sice méně sociálně orientovaná, ale o nic méně zajímavá je nejnovější reklamní kampaň Burger Kingu s názvem Burn that ad! (Tu reklamu spal!), která aktuálně frčí v Brazílii. S využitím nejnovější technologie rozšířené reality vyzývá hamburgrárna své fanoušky ke spalujícímu boji s konkurencí. 

Přímo v aplikaci Burger King si může uživatel zapnout funkci „Tu reklamu spal!“. Když pak zamíří svůj mobil na reklamu jiného výrobce hamburgerů, než je Burger King, a dotkne se nápisu, reklama konkurenta mu přímo na displeji shoří. Pod hořícím obrazem se objeví kupón na propečený hamburger zvaný Whopper zdarma. Koncept reklamy si pohrává s technikou grilování na ohni, kterou řetězec používá už od svého otevření v roce 1954.

Související…

V Pákistánu se dá spát na billboardech, které se mění v postele
Klára Ponczová

Podobnou strategii na boj s konkurencí už přitom Burger King využil loni v prosinci. Tehdy uživatelům smartphonů s nainstalovanou Burger King aplikací vyskytující se v blízkosti McDonaldu posílal kupóny s nabídkou na Whopper za jeden cent. Díky této kampani si tak aplikaci stáhlo skoro 1,5 milionu lidí, a to už je poměrně slušná základna pro další marketingové experimenty. Burger King má teď v Brazílii v plánu rozdat více než půl milionu Whopperů a v roce 2019 se chce značka na využívání moderních technologií zaměřit ještě o něco více.

zdroj: Marketing Week