fbpx


Pátek Karla Křivana: Pleteme si pohodlí se svobodou 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Minulé století začalo válkou, v níž se zneužívaly nejmodernější vynálezy. Technologie a objevy nám prozatím zajišťují pohodlí ve století jednadvacátém. Co je potřeba udělat proto, aby opět nebyly zneužity?

Zveřejněno: 19. 1. 2024

„V 1. světové válce se rozhodlo o povaze století,“ cituje filozofa Jana Patočku filozof Václav Bělohradský v dokumentu Roberta Sedláčka „Nikdo neposlouchá“. Nevím, zda nyní rozhodujeme o povaze celého století, ale desetiletí nepochybně. Cosi se mění, převrací, navrací, a přitom řítí do neznáma. A většina z nás doufá, že se to zase nějak usadí, abychom si mohli rozmyslet, co dál. Obávám se, že času na rozmyšlení jsme již dostali dost. Pokud musíme přemýšlet, tak nepochybně ne v nečinnosti.

Nejviditelněji ovlivňují naši dobu technologie. A existují spousty vědeckých studií, a další jistě přibydou, kterak technologie, jejich používání, spoléhání se na ně a předávání jim další a další části činností, které dříve vykonávali lidé se svými chybami a nedokonalostmi, ale také city a vnímavostí, mění náš způsob myšlení a chování.

Ani v našem století to nebudou technologie, které určí, jak budeme žít. Ale my, kteří je používáme.

S využíváním toho, čemu říkáme umělá inteligence, v každodenní praxi nepotřebujete ani zvláštní představivost, abyste dokázali vymýšlet světy ovládané, řekněme pro zjednodušení, počítači. Tišeji, mimo dohled běžnému člověku srozumitelných médií, probíhají vědecké posuny v možnostech ovlivnit „vybavení“ rodící se lidské bytosti způsoby, které mohou připomínat sestavovaní si své postavy v počítačové hře.

Puritánství nerůstu

Říká-li klasický židovský vtip, že Bůh se nejvíc směje, když vidí lidi plánovat, docela by mě zajímalo boží rozpoložení nad naší snahou dokázat to, co on. Pokusy stát se bohy dopadly v lidských dějinách většinou katastrofálně. Leč překračování dosud nemožného je člověku vlastní. Radost z myšlení a objevování je ten nejkrásnější požitek pro každého, kdo to dokáže.

Puritánství nerůstu v jakékoliv podobě nemůže mít úspěch a nikdy se žádná určená hranice omezování lidského snažení nestala nepřekročitelnou. Lidská aktivita se nakonec prosadila. Nemá smysl omezovat naše bádání a vytváření nových skutečností. Už proto, že v technologiích nebo vědě náš problém není dnes a nebyl ani před 1. světovou válkou, ze které právě tehdejší nové technologie a vědecké objevy učinily taková jatka. Nepleťme si nástroje s viníky.

Proč to špatné nezmizí

Nebyly to první tanky, kulomety a slzný plyn, které rozhodly o charakteru dvacátého století ve válce hned na jeho počátku. Byla to omezenost těch, kteří rozhodovali, a lhostejnost dalších, kteří je mohli ovlivnit, než všechny ty hrůzy začaly.

Ani v našem století to nebudou technologie, které určí, jak budeme žít. Ale my, kteří je používáme a designujeme pro konkrétní účely. O povaze dalšího desetiletí rozhodne, zda víru v dobro v člověku nevyznáváme jen z pohodlnosti, abychom se zlu v nás a kolem nás nemuseli postavit s odpovědností a vážností, kterou okolnosti vyžadují.

Jednou mi zákulisí vlády znalý muž řekl o jistém samolibém politikovi: Nebojte se, on se porazí sám. Neporazil. Špatnost nezmizí sama o sobě. Nabízí až příliš vábivé příležitosti pro spoustu chytráků a vyznavačů předbíhání. Velmi se staráme o sebe samotné a málo o naše propojení s ostatními. To, zde se vrátíme do rovnováhy mezi zájmem osobní svobody a potřebami společnosti, rozhodne o povaze dalších desetiletí. Technologie samotné nás z toho nedostanou. Nás nezničí roboti. Ale iluze, že pohodlí a svoboda je totéž.

Související…

Pátek Karla Křivana: Jak v Praze zase zvítězila nerozhodnost
Karel Křivan

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...